Ladda NYTT mc-batteri med klonk-laddare?

Jag köpte två ctek för 10-15 år sedan, bådas MODE-knapp började strula tämligen omgående.

Vilken prisvärd laddare ska man köpa idag för att enbart ladda småbatterier vintertid?
Klonkladdaren funkar fint till båten, jag håller inte på med en massa räddningstrix utan byter när batteriet börjar konstra.
Torde vara bland de prisvärdaste.
Jag har en nere i garaget och har testat den.
Väljer man AGM läge laddar den batteriet med 0,8 A till spänningen närmar sig 14,3 Volt, då minskar strömmen till 0,2 A, den avbryter laddningen vid ca 14,3 Volt
Väljer man Litium läge laddar den batteriet med 1,5 A till spänningen närmar sig 14,3 Volt, då minskar strömmen till 0,2 A, den avbryter laddningen vid ca 14,3 Volt
Den har minne men jag kunde inte upptäcka någon underhållsfunktion
MEN underhållsladdning är lätt löst med ett tidur som bryter bort 230 VAC i 15 minuter och sedan kopplar till 230 VAC igen för då startas en ny laddningscykel med 0,8 A eller 1,5 A beroende på vad den var inställd på sist.
Övrigt: I * / Frostläge bryts laddning vid ca 14,6 Volt.
Tidur
 
Last edited:
IMG_0173.jpegNämen, vad ser jag i ruta C2 om inte PB.
Personbästa? Eller Plumbium? Hevy Mettal.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top