Från Viagra till Bolt

Så! Hemma igen. Jag körde på och fick för mig att jag hade typ 5l kvar. Men det var för två turer sedan. Haha

Har tagit bort reservtanken och lowfuel lampan etc. Kanske dumt gjort såhär i efterhand. :)

Skönt stopp och rulla in på bondgård med koppling...
 
Till alla som sagt "behåll orginal luftburken". Grattis till er.

Den sitter på nu efter mycket meck med podfilter. Ska man labba med annat luftfilter får det blir andra typer av förgasare. Hojen går verkligen som en påse skit utan luftburken.
 
Håller på att byta ut alla gamla bensinslangar. De gamla är av god kvalite men väldigt torra och krispiga så ändå bra att byta.


Ytterligare ett filter antar jag? Jag skippar detta helt. Något jag missar då? Jag har ju ett filter tidigare innan t kopplingen ändå. Dock bara ett nu men två känns overkill.

Hur noga är det om bensinslangen nuddar toppen på förgasarn? Jag ska undvika detta men är det smält slang och katastrof om det inträffar? Har köpt neongul racing silikonslang. (Som är bensinslang).
 

Bifogat

  • IMG_20240416_191838.jpg
    IMG_20240416_191838.jpg
    1.9 MB · Visningar: 13
Mest irriterande är att det inte finns en butik som säljer slangfjäderklämmor för 8mm slang. Suck!
 
På fråga 1 säger jag att förgasaren blir inte så varm så det är risk för slangen.
På fråga två säger jag Swedol eller Hydroscand
 
På fråga 1 säger jag att förgasaren blir inte så varm så det är risk för slangen.
På fråga två säger jag Swedol eller Hydroscand
Tack! Såg att det var filtret som låg emot toppen av förgasarn och med nya slangen går den i en kanal som gör att den ej nuddar.
 
Nytt gummi!

Fräscht upplyft. Men besviken på färgen, stod gul men jag tycker den är neongrön. Rätt coolt ändå så behåller helt klart. Men nästa byte blir det genomskinlig vit.

Sen är klämmorna verkligen det bästa för att undvika läckage men ganska fula och klumpiga.

Filtret gjorde mycket, kanske gör att det blir lite bättre flow med. :)

Har besiktigat, inget droppar / läcker så nu testrunda på 5mil för att köpa en kebabrulle. Wish me luck.
 

Bifogat

  • IMG_20240418_100040.jpg
    IMG_20240418_100040.jpg
    2.7 MB · Visningar: 15
Nytt framdäck på efter mycket slit.

Nu är det dags att byta hjullager i framhjulet. Finns mycket och inte dyrt på marknaden. Ok att köpa noname från UK eller ska man gå på SKF?
 
Jävligt trött på det här gamla skiten just nu.

Gasrullen gick segt som fan från en dag till en annan. Jag lyckades kladda ner skiten med biltemas spraylim när jag skulle fixa handtaget. Helt fel och det gjorde att wd-40 löste upp sprayet och kladdade runt limmet.

Sen har bensinslangen legt och skavt mot något. Tur i oturen att jag såg det i tid dock.

Men nu värst av allt...

Helvettet med att beställa ny gasrulle och vajer. Vilket jävla jissel att hitta något som passar. Handtaget borde vara ok men vajrarna måste ju ha samma skruvdimension i botten och den där runda lödpluppen måste vara rätt storlek. Vill nog ha Domino snabbgas...

Tror jag rullar in hojen i hörnet och glömmer att jag äger den ett bra tag...
 

Bifogat

  • IMG_20240509_184441.jpg
    IMG_20240509_184441.jpg
    2.6 MB · Visningar: 2
  • IMG_20240509_184435.jpg
    IMG_20240509_184435.jpg
    2.2 MB · Visningar: 2
Kollat Yambits i UK?

 
Kollat Yambits i UK?

Tack så mycket för tipset. Problemet är att jag har tagit bort OEM trottle huset som är för bulkigt och vill ha en slim separat trottle. Hade ju varit grymt om man kunde hitta något där tuben du länkade passar till.
 
Lite gladare nu när jag hittade felet. Oväntat är det kinatrotteln för 179:- som kärvar, inte vajrarna eller fjädern på förhudsgasarn.

Så nu är planen att hitta ett trottelhus för push/pull med kvalite i.

Har funderat på säkerhet kring att bara ha en pull och kan tänka mig det om jag inte hittar dual som passar. Det är ju samma risk som att förgasaren hänger sig som att kopplingsvajern går av vilket är värre enligt mig.

Att hela tiden undersöka att fjädern är frisk samt nya vajrar gör ju att det är en säker lösning. Så jag tänker nu iaf.
 
Lite gladare nu när jag hittade felet. Oväntat är det kinatrotteln för 179:- som kärvar, inte vajrarna eller fjädern på förhudsgasarn.

Så nu är planen att hitta ett trottelhus för push/pull med kvalite i.

Har funderat på säkerhet kring att bara ha en pull och kan tänka mig det om jag inte hittar dual som passar. Det är ju samma risk som att förgasaren hänger sig som att kopplingsvajern går av vilket är värre enligt mig.

Att hela tiden undersöka att fjädern är frisk samt nya vajrar gör ju att det är en säker lösning. Så jag tänker nu iaf.
Det är jobbigare om gasen hänger sig än om kopplingsvajern går av.........
Man kan växla utan kopplingsvajer, bara lätta på gasen och växla med lite mer kraft, men man behöver rullande start!

(Jag fick pimpelgasa min 750R ett par mil pga brusten vajer, funkar men inte kul)
 
Det är jobbigare om gasen hänger sig än om kopplingsvajern går av.........
Man kan växla utan kopplingsvajer, bara lätta på gasen och växla med lite mer kraft, men man behöver rullande start!

(Jag fick pimpelgasa min 750R ett par mil pga brusten vajer, funkar men inte kul)
Håller med. Allt faller ut om jag hittar bra komponenter.

Just nu lutar det åt:
Domino - bra kvalite och man kan hitta push pull enkelt. Frågan är bara om det är rätt längd och avslutet är en axel med två muttrar.

Hitta liknande gasvajerhus fast i bättre kvalite och beställa nya OEM vajrar (inkl kopplingssvajer)

Bygga helt själv. Knepigt, jobbigt och måste säkert köpa verktyg men kommer nog bli riktigt bra om man klarar jobbet. Alltid bra känsla efter man fixat själv.
 
Vi är back online och jag börjar gilla hojen igen.

Nytt handtag och så mycket bättre. Med single cable blir känslan så mycket bättre. Fick dock löda ett stopp på vajern uppe i handtaget men tack vare jobbet så blir längden perfekt. Har testdragit med två tångar och det sitter som berget.

Idag är jag kluven gällande mina handtag. Gillar handtagen men styret och gasrullen är för långa.

Har tyckt att styret är lite väl brett så jag kommer att kapa 1-1,5 cm på styrändarna och rullen. Hoppas det blir bra.

Sen blir det att fixa den trasiga bränsleslangen också. Surt men bara glad att jag såg det hemma istället för på vägen med droppande slang.
 

Bifogat

  • IMG_20240514_125348.jpg
    IMG_20240514_125348.jpg
    2.5 MB · Visningar: 7
  • IMG_20240514_125341.jpg
    IMG_20240514_125341.jpg
    2.4 MB · Visningar: 7
Mycket skit på handtagen alltså...
 

Bifogat

  • IMG_20240515_095945.jpg
    IMG_20240515_095945.jpg
    3.4 MB · Visningar: 21
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top