Off topic

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Hej
Fråga: Vid höga hastigheter upplever jag framhjulslyft vid minsta ojämnheter på vägen.
Försöker även få fram kroppsvikten, men även då känns hojen relativt lätt på framhjulet.

Inställning av fjädring, är en tanke jag har, men antar att många mer erfarna hojåkare bättre kan svara på hur olika faktorer kan bidra till att påverka hojen på det sättet.?
 
Last edited:
Hej
Fråga: Vid höga hastigheter upplever jag framhjulslyft vid minsta ojämnheter på vägen.
Försöker även få fram kroppsvikten, men även då känns hojen relativt lätt på framhjulet.

Inställning av fjädring, är en tanke jag har, men antar att många mer erfarna hojåkare bättre kan svara på hur olika faktorer kan bidra till att påverka hojen på det sättet.?

Hur höga hastigheter pratar vi om? Lyfter verkligen hjulet eller känns det bara ”nervöst”?

Kombinationen lätt hoj, rikligt med pulver, och skarp gaffelvinkel ger gärna ett nervöst beteende. Har man sedan en felinställd fjädring (fel sag, eller troligare fel komp- och returdämpning) så förvärras problemet snabbt.

Sätt inställningarna till original om du väger som en standardjapan. Annars börjar du med sag och bygger därifrån.
 
Hur höga hastigheter pratar vi om? Lyfter verkligen hjulet eller känns det bara ”nervöst”?

Kombinationen lätt hoj, rikligt med pulver, och skarp gaffelvinkel ger gärna ett nervöst beteende. Har man sedan en felinställd fjädring (fel sag, eller troligare fel komp- och returdämpning) så förvärras problemet snabbt.

Sätt inställningarna till original om du väger som en standardjapan. Annars börjar du med sag och bygger därifrån.
Alltså, högsta vxl på väg mot, o när mätaren stannat på 299.
Mkt vind mot hojen, försöker att själv inte ta fartvind.
Det lättar fram, då jag sitter o vrider gas, så fladdrar styret till för jag motstyr eftersom vägen inte är rak vare sig vertikalt lr horisontellt.
🤔 Hmm, väger 75kg, o håller mig inte kvar m bara benen, utan får lite drag i armar då fartvinden ändå är så pass stor. Funderar på om hojen inte "sväljer" höjdskillnader på vägen, o "studsar". Undviker det i lägre farter, då det kan kompenseras med lite lätt ståsits o enklare avläsning av vägen.
Killgissar!!
Ska se om återställning av inställningar gör nån skillnad
Borde stå i boken hur.
Tack för hjälpen!
 
Som Hoztic skrev. I de farterna bör hjälmen ligga mot tanken, annars blir du ett storsegel. Jag vet inte hur lång du är, men de flesta kåpglas är designade för små japaner, ett förhöjt glas är nog en bra början. Det allra första är dock att ställa bakfjädern så du får rätt häng. Annars kommer kombinationen av för mjuk fjäder och för upprätt ställning ge precis de symptom du beskriver.
 
Och i hastigheter nånstans norr om 180 börjar även bara små lagningar som man inte ens känner när man puttrar fram i 110 kunna orsaka att hojen lättar, små långsamma höjdskillnader blir flyg när man eldar på i 290, och så där.
Hur många hojar har du kört så fort med, har du några referensramar till hur det beter sig normalt vid extremhastigheter?
 
Om du inte har lyckats göra något lustigt med hojens attityd (typ att kombinera maxad fjäderförspänning fram med noll fjäderförspänning bak) - glöm fjädringen. Detta handlar om aerodynamik. Kraften som försöker trycka hojen bakåt (eller rent av välta hojen bakåt) växer kvadratiskt med hastigheten och är således nio gånger högre i 300 km/h jämfört med 100 km/h…

Sitt inte som en säck potatis som fångar all fartvind och krampaktigt sliter i styret. Stå på fotpinnarna, knip åt kring tanken och skjut upp ryggen i båge som en MotoGP förare. Skaffa skinnställ med vettig ryggpuckel som en MotoGP-förare.

Om det inte räcker så får du kopiera MotoGP-hojarnas hängläpp / hammarhaj.
 
Titta på var du har hjulaxeln i svingen.
Även en liten förskjutning påverkar momentarmen.
 
Oj!
Började försöka ta bort inlägget, för samvetet börja gnaga o kände mig lite löjlig för att ha framstått.....ja, pinsam.., men såg alla svar o vill tacka för det har gett mig klarhet, då jag även hunnit köra en sväng och prövat känna efter.
Skinnställ är på o aerodynamik och hojen är mer för bana, då längre hjulbas o större kåpor är vad jag kan jmf med, vilket varit mer passande för ändamålet.

Rörde om lite i tråden, ber om ursäkt för det 🫣
 
Oj!
Började försöka ta bort inlägget, för samvetet börja gnaga o kände mig lite löjlig för att ha framstått.....ja, pinsam.., men såg alla svar o vill tacka för det har gett mig klarhet, då jag även hunnit köra en sväng och prövat känna efter.
Skinnställ är på o aerodynamik och hojen är mer för bana, då längre hjulbas o större kåpor är vad jag kan jmf med, vilket varit mer passande för ändamålet.

Rörde om lite i tråden, ber om ursäkt för det 🫣
Hayabusa, BMW K1300S eller liknande är bekvämare om man vill köra fort. :fakta (y)
 
Lägg dig över tanken och sträck benen rakt bakåt, tänk att du ska bli som en pil. Det kan minska "vingverkan" med lyftkraft som följd.
Sen bRaZzarR du bara helVet!!
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top