Besiktade min MC = underkänd !

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Solen skiner och jag jobbade hemma, så jag drog iväg på lunchen för besikta min gamla MC, en honda från 1983.

Efter betalat 729 kr så underkänns pärlan på följande punkter:

Halvljus- ur funktion
helljus - ur funktion
körriktningsvisare bristfällig fastsättning (hade fixat detta men skiten lossade när jag körde dit...)
stötdämpare fram vänster, läckage
gasreglage funktion osäker (tomgången är hög, jag är inte så säker på det är reglaget utan mer att skruven för tomgången bara skall skruvas ned, handtaget går tillbaka som det ska )

på samtliga dessa står det bedöming "2" utom på helljsu och körrkningsvisare där det står "2x"

så jag måste iväg och besikta igen, men räcker det med att jag fixar halv/helljuset o den bristfälliga blinkersen så är det klart?

jag trodde att en 2 betydde att man inte behövde besikta om den



(tomgågen tror jag bara är skuven o läckade dämpare tänker jag kan läcka vidare ett tag till)
 
2=välkommen tillbaka efter reparation
2x i samband med 2=välkommen tillbaka efter reparation

Enbart 2x på papperet = fixa snarast innan nästa besiktning

Jobbigt läge för dig då tyvärr.
 
Finns det något bra skäl till att inte fixa allt när du ändå skall besikta om?
Som du säger är det mesta simpelt utom möjligen gaffelbenet (ta båda när du ändå meckar) och gaffelbenet är inte jättekomplicerat men man måste ha lite ren plats att meka på
 
Finns det något bra skäl till att inte fixa allt när du ändå skall besikta om?
Som du säger är det mesta simpelt utom möjligen gaffelbenet (ta båda när du ändå meckar) och gaffelbenet är inte jättekomplicerat men man måste ha lite ren plats att meka på
jag bor flerfamiljs garaget så det är lite dumt, får inte egenligen mecka därnere, det är väl själva haken då jag antar det kostar en slant att lämna in det.
läckande stötdämpare är byta hela dämparen eller håller man på o byter packningar?
 
Solen skiner och jag jobbade hemma, så jag drog iväg på lunchen för besikta min gamla MC, en honda från 1983.

Efter betalat 729 kr så underkänns pärlan på följande punkter:

Halvljus- ur funktion
helljus - ur funktion
körriktningsvisare bristfällig fastsättning (hade fixat detta men skiten lossade när jag körde dit...)
stötdämpare fram vänster, läckage
gasreglage funktion osäker (tomgången är hög, jag är inte så säker på det är reglaget utan mer att skruven för tomgången bara skall skruvas ned, handtaget går tillbaka som det ska )

på samtliga dessa står det bedöming "2" utom på helljsu och körrkningsvisare där det står "2x"

så jag måste iväg och besikta igen, men räcker det med att jag fixar halv/helljuset o den bristfälliga blinkersen så är det klart?
Nej, du måste fixa alla tvåor.

jag trodde att en 2 betydde att man inte behövde besikta om den
Nej, tvåa betyder att det inte är godkänt.
(tomgågen tror jag bara är skuven o läckade dämpare tänker jag kan läcka vidare ett tag till)
Det låter som en dålig inställning till materialet om man kör hoj. En läckande dämpare kan skvätta olja på bromsar/däck och orsaka allvarliga skador på dig.

Men, varför ens åka och besikta med trasigt framljus?
 
jag bor flerfamiljs garaget så det är lite dumt, får inte egenligen mecka därnere, det är väl själva haken då jag antar det kostar en slant att lämna in det.
läckande stötdämpare är byta hela dämparen eller håller man på o byter packningar?
Oftast byter man bara radialtätningarna i gaffelbenen, ibland lite bussningar och annat med. Syna gaffelbenet så det inte är repor eller stenskott som dödat tätningen.
Att lämna in kostar nog ett par tusen om du lämnar in hela hojen. Och rent allmänt låter det som om det antagligen är bättre om du lämnar in hela hojen till verkstad annars behöver du köpa dig lite depåstöd och mek-kunskaper.
 
Nej, du måste fixa alla tvåor.


Nej, tvåa betyder att det inte är godkänt.

Det låter som en dålig inställning till materialet om man kör hoj. En läckande dämpare kan skvätta olja på bromsar/däck och orsaka allvarliga skador på dig.

Men, varför ens åka och besikta med trasigt framljus?
framlampan trodde jag vart ok, men kollade då tydligen på parkeringsljuset...
 
Har du någon polare som är mekakunnig o har plats att vara? Att lämna in en CBX för att byta tätningar i gaffelbenen borde gå på 2000:- om benen är lösa, med benen på kanske 1000:- till. Då är du snart upp i halva värdet på din CBX600
Vill du lämna in så kan jag rekommendera Kenneths - har alltid varit bäst i Göteborg på mekning o kan Honda.
Ska du fortsätta köra en äldre hoj så måste du kunna meka för att det ska löna sig.
Youtube -
eller
+ du fick länk till verkstadshandbok. Läs på!

Kruxet med gaffeltätningar är att man kan behöva ngn form av hylsa/dorn med rätt dimension för att få i dem, o viktigt att inte skada tätningsläpp (läpp - inte släpp :) )
 
På något sätt så känner jag att om det "lossar på vägen till besiktning" så är det inte "fixat"...
Men ja, det är helt enkelt bara att fixa rubbet.

Tomgångsskruv känns inte som ett så stort projekt, men jag tänker kanske tjuvluft, eller så har besiktningsman koll och något är galet med reglaget....
 
Har du någon polare som är mekakunnig o har plats att vara? Att lämna in en CBX för att byta tätningar i gaffelbenen borde gå på 2000:- om benen är lösa, med benen på kanske 1000:- till. Då är du snart upp i halva värdet på din CBX600
Vill du lämna in så kan jag rekommendera Kenneths - har alltid varit bäst i Göteborg på mekning o kan Honda.
Ska du fortsätta köra en äldre hoj så måste du kunna meka för att det ska löna sig.
Youtube -
eller
+ du fick länk till verkstadshandbok. Läs på!

Kruxet med gaffeltätningar är att man kan behöva ngn form av hylsa/dorn med rätt dimension för att få i dem, o viktigt att inte skada tätningsläpp (läpp - inte släpp :) )
absolut, så är det, skall man ha en gammal mc/bil så är det en enorm fördel att kunna plocka med dom., jag drar iväg ett mail till dom, då jag själv inte kan plocka med min mc:)

jag är lite fundersam om den höga tomgången, om det bara är så enkelt att skruva ned tomgångsskruven, jag skall ta en tur o testa detta, jag smorde nu upp kablarna o nu glider de riktigt bra iaf (kabel till gas). Tänkte jag skall se om det bara är att byta glödlampan o det är bra.
väldigt olyckligt detta, jag hade helt missat att det var lite kladdigt vid gaffelbenet, för inte tala om hel/halvljus, fan vad korkat rent ut sagt
 
På något sätt så känner jag att om det "lossar på vägen till besiktning" så är det inte "fixat"...
Men ja, det är helt enkelt bara att fixa rubbet.

Tomgångsskruv känns inte som ett så stort projekt, men jag tänker kanske tjuvluft, eller så har besiktningsman koll och något är galet med reglaget....
tjuvluft är en grej, att den drar in mer luft o så drar tomgången iväg, går det att sprya startgas på förgasaran när motorn är igång o de är i drift eller fattar hela härligheten eld då? Jag tänker om den suger in startgas så borde tomgången dra iväg riktigt ordentligt
 
Har du någon polare som är mekakunnig o har plats att vara? Att lämna in en CBX för att byta tätningar i gaffelbenen borde gå på 2000:- om benen är lösa, med benen på kanske 1000:- till. Då är du snart upp i halva värdet på din CBX600
Vill du lämna in så kan jag rekommendera Kenneths - har alltid varit bäst i Göteborg på mekning o kan Honda.
Ska du fortsätta köra en äldre hoj så måste du kunna meka för att det ska löna sig.
Youtube -
eller
+ du fick länk till verkstadshandbok. Läs på!

Kruxet med gaffeltätningar är att man kan behöva ngn form av hylsa/dorn med rätt dimension för att få i dem, o viktigt att inte skada tätningsläpp (läpp - inte släpp :) )
vad ligger värdet på en sådan här gammal mc? (honda cb600 1983)(nu har min uppenbara brister) men med sina 1200 mil så ser den ändå väldigt snygg ut, den går bra med (om än tomgången är för hög, skall ut o köra en tur o se om det blir ordning på det)
 
På något sätt så känner jag att om det "lossar på vägen till besiktning" så är det inte "fixat"...
Men ja, det är helt enkelt bara att fixa rubbet.

Tomgångsskruv känns inte som ett så stort projekt, men jag tänker kanske tjuvluft, eller så har besiktningsman koll och något är galet med reglaget....
"På något sätt så känner jag att om det "lossar på vägen till besiktning" så är det inte "fixat"..."
haha, skrattade åt det, nä det är så underkänt det bara kan bli, jag brukar klaga på att Biltema har dålig kvalitit så gör man denna typ av lagningar själv.)
 
Värdet är ju vad någon är villig att betala för den. Kika på blocket på liknande hojar så får du snabbt uppfattning om vad folk tror de är värda.

Köra gammelhoj nästan oavsett värde är drygt ibland om man inte kan åtminstone lite själv. Många verkstäder är ointresserade av äldre hojar tyvärr.

2000 kr för att byta radialtätningar på hojen om du lämnar in hela hojen känns tveksamt. En sats tätningar kan ju lätt gå på 500 så är det 1500 kr kvar att skruva för, man får vara bra snabb och hoppas att ingen skruv är rundad eller sitter som fan då.

Om man är snabb är det en minst en halvtimme på att skruva av och på allt (bromsok, framskärm, hjul, gaffelben x2) inklusive att hojen ska på mekstöd eller bänk, och av igen. Sen ska benen packas om. Plus allt annat som (garanterat kommer) dyker upp på en 40 år gammal hoj.

Mvh dysterkvisten.
 
tjuvluft är en grej, att den drar in mer luft o så drar tomgången iväg, går det att sprya startgas på förgasaran när motorn är igång o de är i drift eller fattar hela härligheten eld då? Jag tänker om den suger in startgas så borde tomgången dra iväg riktigt ordentligt
Det går att spruta startgas på insugsgummi m.m. för att testa om det läcker där utan att den brinner upp direkt.
 
absolut, så är det, skall man ha en gammal mc/bil så är det en enorm fördel att kunna plocka med dom., jag drar iväg ett mail till dom, då jag själv inte kan plocka med min mc:)

jag är lite fundersam om den höga tomgången, om det bara är så enkelt att skruva ned tomgångsskruven, jag skall ta en tur o testa detta, jag smorde nu upp kablarna o nu glider de riktigt bra iaf (kabel till gas). Tänkte jag skall se om det bara är att byta glödlampan o det är bra.
väldigt olyckligt detta, jag hade helt missat att det var lite kladdigt vid gaffelbenet, för inte tala om hel/halvljus, fan vad korkat rent ut sagt
Du fick väl lära dig att göra en säkerhetskontroll av MCn när du tog kortet? Gör en sån innan du åker till besiktningen åtminstone, så hade du upptäckt både läckande gaffelben och trasig framlampa. Kan vara bra att syna av hojen lite då och då under säsongen med så att det inte kommer jobbiga överraskningar, som däck som är helt slut, läckande bromsar och sånt.
 
vad ligger värdet på en sådan här gammal mc? (honda cb600 1983)(nu har min uppenbara brister) men med sina 1200 mil så ser den ändå väldigt snygg ut, den går bra med (om än tomgången är för hög, skall ut o köra en tur o se om det blir ordning på det)
Blocket CBX600 o 750 mellan 10 o 40 000. Har försökt få kontakt med killen som vill sälja för 39 000 - skulle väldigt gärna köpa lite av det han röker :hihi .
Rimligt värde är nog vad mc-firman vill ha 11 900 - dvs en privat säljare med en hoj som är obesiktigad ca 6-9 000 beroende på skicket i övrigt. Allt i gott skick kanske en eller två tusenlappar till. Att lämna in för reparation betalar sig inte.
Nu är jag ingen siare eller särskilt kunnig på priser, kanhända har någon annan här ett värde som är högre.
Börja med att kolla priset för reparation så vet du, kolla på nätet om du kan hitta reservdelar till gaffeln (packbox i folkmun, avstrykare eller radialtätning heter det på teknisk svenska), eller vad Kenneths tar för Honda orginaldelar.
Lågmilare är det, troligen tätningen som torkat eller skadats. Gör som Ulvhamne säger - stryk med fingrarna över gaffelbenet o känn efter om det finns ett stenskott som kan ha skadat kromet.
När du vet lite mer om kostnad för reparation o reservdelar o skicket på gaffelbenet så skriv här igen.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top