Däcktips Äventyrshoj.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Idag kör jag på Continetal TKC70. Egentligen är jag väldigt nöjd med dessa däck. Men det har säkert hänt en del sedan jag monterade dem.
Grusväg i kombination med landsvägsdäck är ingenting som skrämmer mig. Grus är jag bekväm med. Men blöt asfalt tycker jag är lite lömskare. Så jag är inte ute efter något grövre mönster, snarare mer landsvägsanpassat, med en stomme som fungerar med lågt lufttryck på grus.

Däcken ska Sitta på en Tiger 800. Så det är ju en ganska tung hoj.
 
Jag kör med originaldäcken som kommer till T7:an, Pirelli Scorpion Rally STR.
Tycker att dom framförallt ger ett bra förtroende på asfalt, man känner var man har däcket, och det preserar helt ok där tycker jag.
Helt okej på grus, men är det blött, lerigt och sumpigt så har det inte mönstret för det, men för min körning är det inget stort problem (oftast).

Men bra livslängd, och det gillar jag, även vid asfalttouring. :tummenupp

Och lågt lufttryck har jag ingen erfarenhet av, tyvärr.

T7_WR.JPEG
 
Kör med Mitas E07+ på en Desert sled (195kg torr, drygt 300kg vid normal körning).
Upplever inga bekymmer på asfalt eller grus oavsett väta eller ej. Betydligt bättre än Rally STR i gegga och terräng men går absolut inte lika mjukt som STR på asfalt.
Tror STR är snäppet bättre på våt och torr asfalt. Kör inte speciellt hårt och andra kan säkert uppleva mer bekymmer:)
 
Idag kör jag på Continetal TKC70. Egentligen är jag väldigt nöjd med dessa däck. Men det har säkert hänt en del sedan jag monterade dem.
Grusväg i kombination med landsvägsdäck är ingenting som skrämmer mig. Grus är jag bekväm med. Men blöt asfalt tycker jag är lite lömskare. Så jag är inte ute efter något grövre mönster, snarare mer landsvägsanpassat, med en stomme som fungerar med lågt lufttryck på grus.

Däcken ska Sitta på en Tiger 800. Så det är ju en ganska tung hoj.


Som referens för TKC 70 kan vi titta på diagrammet hur Continental själva viktar egenskaperna hos sina däck i segmentet:

TKC 70
TKC 80
TrailAttack2

spider-diagramm-enduro-segment.pngIntressant att TKC 70 möter TA2 i både Handling och Milage och överträffar TA2 i Wetgrip.

Jag har kört slut på båda däcken - TA2 på en Varadero och TKC 70 på en CRF 1000.
Själv trivdes jag bättre på TA2 än TKC 70 eftersom TKC 70-däcket gick varmt i extrem hetta nere i Italien och aldrig riktigt blev det samma igen - men våtgreppet var överraskande bra redan innan jag sett detta diagrammet.

Vill du hålla dig inom Contisfären och få slätare mönster så är det TA2 eller det nyare TA3 som gäller. Enligt diagrammet får du pruta på våtgreppet med TA2, men jag körde 1000 miles sammanhängande på IoM för massa år sedan på just TA2 fram och bak, mestadels av dygnet i regn och var helt avslappad.

Vill du prova något annat kan jag rekommendera Michelin Anakee 3

michelin_anakee3fra__500.jpg

Ett missförstått däck! Mycket bättre än sitt rykte. Det lider av att det "ser konstigt ut" och dessutom dras det med ett enerverande vinande i vissa hastigheter.
Pallar man det så har det bara bra egenskaper! Suveränt i väta, utmärkt på torrt, överraskande bra på grus och slits snyggt - med många mil i sig.

Lägger du emfas på hård stomme och kunna köra med låga tryck så är det Heidenau du skall titta närmare på - men då måste du pruta på massa andra saker: torrgrepp, riktningsstabilitet, precision och även våtgrepp i vissa av deras varianter.
 
Kör med Mitas E07+ på en Desert sled (195kg torr, drygt 300kg vid normal körning).
Upplever inga bekymmer på asfalt eller grus oavsett väta eller ej. Betydligt bättre än Rally STR i gegga och terräng men går absolut inte lika mjukt som STR på asfalt.
Tror STR är snäppet bättre på våt och torr asfalt. Kör inte speciellt hårt och andra kan säkert uppleva mer bekymmer:)

Troligtvis bra däck, men lite för grovt för mitt ändamål. Men tack för tipset ändå.

Som referens för TKC 70 kan vi titta på diagrammet hur Continental själva viktar egenskaperna hos sina däck i segmentet:

TKC 70
TKC 80
TrailAttack2

View attachment 496863Intressant att TKC 70 möter TA2 i både Handling och Milage och överträffar TA2 i Wetgrip.

Jag har kört slut på båda däcken - TA2 på en Varadero och TKC 70 på en CRF 1000.
Själv trivdes jag bättre på TA2 än TKC 70 eftersom TKC 70-däcket gick varmt i extrem hetta nere i Italien och aldrig riktigt blev det samma igen - men våtgreppet var överraskande bra redan innan jag sett detta diagrammet.

Vill du hålla dig inom Contisfären och få slätare mönster så är det TA2 eller det nyare TA3 som gäller. Enligt diagrammet får du pruta på våtgreppet med TA2, men jag körde 1000 miles sammanhängande på IoM för massa år sedan på just TA2 fram och bak, mestadels av dygnet i regn och var helt avslappad.

Vill du prova något annat kan jag rekommendera Michelin Anakee 3

View attachment 496864

Ett missförstått däck! Mycket bättre än sitt rykte. Det lider av att det "ser konstigt ut" och dessutom dras det med ett enerverande vinande i vissa hastigheter.
Pallar man det så har det bara bra egenskaper! Suveränt i väta, utmärkt på torrt, överraskande bra på grus och slits snyggt - med många mil i sig.

Lägger du emfas på hård stomme och kunna köra med låga tryck så är det Heidenau du skall titta närmare på - men då måste du pruta på massa andra saker: torrgrepp, riktningsstabilitet, precision och även våtgrepp i vissa av deras varianter.
Tja, det kanske inte är så dåligt det jag kör på redan. TKC70.

Ska börja med att släpa ut hojen ur ladan och åka lite på den först, så jag verkligen märker skillnaden när jag byter puckarna.
 
Vill du prova något annat kan jag rekommendera Michelin Anakee 3

Ett missförstått däck! Mycket bättre än sitt rykte. Det lider av att det "ser konstigt ut" och dessutom dras det med ett enerverande vinande i vissa hastigheter.
Pallar man det så har det bara bra egenskaper! Suveränt i väta, utmärkt på torrt, överraskande bra på grus och slits snyggt - med många mil i sig.

Fasen....med små justeringar kan det där bli min nästa kontaktannons!
Den kommer att bli ganska ärlig, och även jag tycker att jag "slits snyggt".
Jag tar den med mig! :tummenupp



Ja, jag lider på mitt kontor en vinterdag när solen utanför är magisk.....förlåt....
 
Som referens för TKC 70 kan vi titta på diagrammet hur Continental själva viktar egenskaperna hos sina däck i segmentet:

TKC 70
TKC 80
TrailAttack2

View attachment 496863Intressant att TKC 70 möter TA2 i både Handling och Milage och överträffar TA2 i Wetgrip.

Jag har kört slut på båda däcken - TA2 på en Varadero och TKC 70 på en CRF 1000.
Själv trivdes jag bättre på TA2 än TKC 70 eftersom TKC 70-däcket gick varmt i extrem hetta nere i Italien och aldrig riktigt blev det samma igen - men våtgreppet var överraskande bra redan innan jag sett detta diagrammet.

Vill du hålla dig inom Contisfären och få slätare mönster så är det TA2 eller det nyare TA3 som gäller. Enligt diagrammet får du pruta på våtgreppet med TA2, men jag körde 1000 miles sammanhängande på IoM för massa år sedan på just TA2 fram och bak, mestadels av dygnet i regn och var helt avslappad.

Vill du prova något annat kan jag rekommendera Michelin Anakee 3

View attachment 496864

Ett missförstått däck! Mycket bättre än sitt rykte. Det lider av att det "ser konstigt ut" och dessutom dras det med ett enerverande vinande i vissa hastigheter.
Pallar man det så har det bara bra egenskaper! Suveränt i väta, utmärkt på torrt, överraskande bra på grus och slits snyggt - med många mil i sig.

Lägger du emfas på hård stomme och kunna köra med låga tryck så är det Heidenau du skall titta närmare på - men då måste du pruta på massa andra saker: torrgrepp, riktningsstabilitet, precision och även våtgrepp i vissa av deras varianter.
Jag har liknande erfarenheter av detta däck. Man får ut <1500 mil på dem om man kör klokt. Dock uselt på lerigt underlag! Ett mycket bra vägdäck också. Besiktningen tror att framhjulslagret är trasigt pga ljudet...
Punka får man inte i första taget.

Pirelli Scorpion Rally STR är också ett mycket bra vägdäck med god hållbarhet och dessutom oväntat bra grepp även på leriga underlag. Men mer känsligt för punktering.

Bra tips för alla motorcyklister är att titta mindre på "hur det ser ut" och mer på hur det faktiskt presterar, särskilt på våt asfalt eftersom det faktiskt är där du vill ha maximalt grepp.
Många kör tex med Motoz på sina hojar, de ser fräna ut och håller länge. That's it.
Ojämnt tillverkade budgetdäck till premiumpris, obefintligt våtgrepp och bromsvärden även på torr asfalt som borde förskräcka alla tänkande motorcyklister.

Var en tänkande motorcyklist! Kör med bra däck, och de stora tillverkarna vet faktiskt hur man gör bra däck, även om mönstret ser "tamt" ut.
 
Michelin road 6.
100% landsväg, men funkar förvånadsvärt bra på grus
 
Pirelli scorpion rally är det du eftersöker. Fenomenalt på våt landsväg och det går att ta sig runt i blöt terräng även om det är slirigt som fan och blött gräs är bara att glömma.
 
Pirelli scorpion rally är det du eftersöker. Fenomenalt på våt landsväg och det går att ta sig runt i blöt terräng även om det är slirigt som fan och blött gräs är bara att glömma.

Jag antar att du menar STR som är originalmonterat på din hoj.

Det finns även ”vanliga” Scorpion Rally som är mer ett 50/50 däck.
 
Michelins senaste adv däck är Anakee adv. Den har 2ct och tror inget annat adv däck har det?

Pirellis rally str vet jag många bmw åkare körde med här uppe. Nu har ett flertal bytt märke för dom hade en tendens att få punka.(4 bekanta har fått det).

Anakee 3 är väl utgången sen ett par år sedan. Tänkte köpa ett till min varadero, men den var utgången(vill ha livslängd).

Nåja, slängde på mitt sju år gamla Anakee 2(1700 mil). Den andra hade började bli slut efter 2600 mil :-)
 
Michelins senaste adv däck är Anakee adv. Den har 2ct och tror inget annat adv däck har det?

Pirellis rally str vet jag många bmw åkare körde med här uppe. Nu har ett flertal bytt märke för dom hade en tendens att få punka.(4 bekanta har fått det).

Anakee 3 är väl utgången sen ett par år sedan. Tänkte köpa ett till min varadero, men den var utgången(vill ha livslängd).

Nåja, slängde på mitt sju år gamla Anakee 2(1700 mil). Den andra hade började bli slut efter 2600 mil :-)

Japp, jag har fått hmmm 3 eller 4 punkor på STR genom åren. Iofs på ganska tuffa underlag också. Men vankas rena grusturer åker ändå Anakee Wild på.

Någon sade att Pirelli åtgärdat saken men då däcket är ett så bra vägdäck samtidigt som det har så bra grepp även i löst så känns det ändå naturligt att rekommendera det. Då får man dessutom bra grepp när man faktiskt behöver det, dvs när älgen hoppar upp när man ligger i 90 på regnvåt asfalt…
 
  • Gilla
Reaktioner: VS
Avon trailrider är också värt att prova. Satt det orginal på min 790 och tycker det är en bra kompromiss.
 
Avon trailrider är också värt att prova. Satt det orginal på min 790 och tycker det är en bra kompromiss.
Det kanske är det.

Men kom ihåg att Avon är ett lågprismärke med allt vad det innebär (och alla eventuella Avon som suttit på mina hojar vid inköp har ögonaböj bytts ut mot Michelin eller Pirelli då Avon varit orunda, haft märklig profil och haft märkbart dåligt grepp).
 
Har slängt på dessa på min Triumph Explorer 1200.
Se efter säsongen om det blir någon fortsättning.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top