Koppling DR650 RSE -91

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag insåg igår att kopplingen är dags att byta på min Suzuki. Det ser ut att vara enkelt att göra, men finns det några fallgropar?
Ska man välja första bästa kit på nätet eller är det nån egentlig skillnad på dem?

Den risk jag själv ser är att någon av skruvarna till kåpan går av. Ska man punktvärma dem med gasen innan man vrider för säkerhets skull eller är det onödigt arbete? Är det en anledning till att köpa en induktionsvärmare?
 
Jag insåg igår att kopplingen är dags att byta på min Suzuki. Det ser ut att vara enkelt att göra, men finns det några fallgropar?
Ska man välja första bästa kit på nätet eller är det nån egentlig skillnad på dem?

Den risk jag själv ser är att någon av skruvarna till kåpan går av. Ska man punktvärma dem med gasen innan man vrider för säkerhets skull eller är det onödigt arbete? Är det en anledning till att köpa en induktionsvärmare?
Rätta mig gärna om jag har fel, men induktionsvärmare fungerar väl så där bra på aluminium....

Köp kit av ett känt märke så slipper du fungerar på det. Tänk på att lamellerna ska ligga i oljebad innan montering.

När det gäller skruvarna så har jag aldrig förvärmt, men det är en bra ide. För mig skulle allmänskicket på hojen avgöra om förvärmning behövs. Lägg hojen på sidan med kopplingen uppåt så behöver du inte ens tappa ur oljan.
 
Rätta mig gärna om jag har fel, men induktionsvärmare fungerar väl så där bra på aluminium....

Köp kit av ett känt märke så slipper du fungerar på det. Tänk på att lamellerna ska ligga i oljebad innan montering.

När det gäller skruvarna så har jag aldrig förvärmt, men det är en bra ide. För mig skulle allmänskicket på hojen avgöra om förvärmning behövs. Lägg hojen på sidan med kopplingen uppåt så behöver du inte ens tappa ur oljan.
Skruvarna är väl inte i aluminium? Eller?
Jag har inte bytt olja så det är lika bra att göra det samtidigt.

Jag vet inte vilka fabrikat av kopplingar som är kända. Tips mottages tacksamt!
 
Skruvarna är väl inte i aluminium? Eller?
Jag har inte bytt olja så det är lika bra att göra det samtidigt.

Jag vet inte vilka fabrikat av kopplingar som är kända. Tips mottages tacksamt!
Nej, men huset är. Tanken med att värma är att det omgivande materialet runt skruvarna ska expandera och bryta eventuell oxidation. Jag har aldrig använt en induktionsvärmare så jag vet inte hur bra effekt det blir genom att bara värma på skruven. Jag tillhör den gamla skolan och vill i första hand värma materialet runt gängorna, då blir det knepigt med med aluminiumhus och induktionsvärmare.

Har EBC kopplingspaket till din hoj skulle jag kolla på dom.
 
Nej, men huset är. Tanken med att värma är att det omgivande materialet runt skruvarna ska expandera och bryta eventuell oxidation. Jag har aldrig använt en induktionsvärmare så jag vet inte hur bra effekt det blir genom att bara värma på skruven. Jag tillhör den gamla skolan och vill i första hand värma materialet runt gängorna, då blir det knepigt med med aluminiumhus och induktionsvärmare.

Har EBC kopplingspaket till din hoj skulle jag kolla på dom.
Min tanke med att värma skruvarna är att få dem att expandera och därmed bryta korrosionslager mot omgivningen.
 
Min tanke med att värma skruvarna är att få dem att expandera och därmed bryta korrosionslager mot omgivningen.
Jag brukar också använda slagskruvmejsel, fungerar bra tycker jag.
Då får man lite milt våld samtidigt som man vrider den.
Är det förresten JIS-fattning på skruvskallarna?
I så fall är det en framgångsfaktor att ha just JIS mejslar.
 
Min tanke med att värma skruvarna är att få dem att expandera och därmed bryta korrosionslager mot omgivningen.
Ett "lätt" slag med lämpligt verktyg i skruvskallen brukar räcka för att lösgöra ärget i gängorna. Sen kommer det svåra att dra med lämpligt moment, det rekommenderade kan ibland vara för högt när det är gammalt gjutalu. Ett gäng helicoils M6 sitter i mina motorer numera.

Tips, ta en kartong eller liknande och rita upp bultmönstret på den, sätt i respektive skruv på rätt märkning. Vissa skruvar kan vara av olika längd och om man sätter fel så kan man blockera nån oljekanal.
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top