Sverige idag..

Vem skall få äran att bestämma vilka som får läsa sagor för barn då? :va
Du, jag, Markus eller regeringen kanske?
Vi kanske ska bestämma vilka sagor som får läsas också?

Nä, vilken grupp som helst får läsa sagor för barn.
Sen är det upp till föräldrarna att släppa dit ungarna eller inte.
Var sig det läses av veganer, pedofiler, clowner, transar, M, SD, Sossar, C, nassar eller annat.
Jag vet vilka sagostunder jag inte skulle släppa mina ungar på men andra väjer annat.
Som tur är...;)

Edit och disclaimer: Så länge man inte uppmanar barnen att bryta mot lagar.
Varför tycker du att någon ska bestämna det? Jag säger inte att någon ska bestämma det.

Jag pratar inte om förbud utan mer vad som är rätt/fel, sunt/osunt, lämpligt/olämpligt, bra/dåligt osv (rent moraliskt blir det väl då).
Om det är lämpligt är en annan femma än vad som står i en lagbok. Om det sker är en annan femma. Jag tycker inte att det är lämpligt att göra x även om det är tillåtet. Därför gör jag inte x.

Jag behöver inget förbud mot att lägga en bordell bredvid en skola för i det samhälle jag viill bo i så sker det inte helt automagiskt eftersom vi i samhället har samma moral och värderingar - att det är fel att lägga en bordell bredvid en skola.

Last edited:
Varför tycker du att någon ska bestämna det? Jag säger inte att någon ska bestämma det.

Jag pratar inte om förbud utan mer vad som är rätt/fel, sunt/osunt, lämpligt/olämpligt, bra/dåligt osv (rent moraliskt blir det väl då).
Om det är lämpligt är en annan femma än vad som står i en lagbok. Om det sker är en annan femma. Jag tycker inte att det är lämpligt att göra x även om det är tillåtet. Därför gör jag inte x.

Jag behöver inget förbud mot att lägga en bordell bredvid en skola för i det samhälle jag viill bo i så sker det inte helt automagiskt eftersom vi i samhället har samma moral och värderingar - att det är fel att lägga en bordell bredvid en skola.
Jag tyckte tonen i ditt inlägg, i motsats till de (hyper)liberala åsikter du ofta har, pekade på någon form av åtstramning av vem som får läsa sagor för barn.
Även om du som vanligt lägger en massa ? i så du slipper ta direkt ställning.

Jag tycker även detta svar till viss del har samma ton.
Rätt/fel, lämpligt/olämpligt, sunt/osunt osv skiljer från människa till människa.
Att du inte vill göra x betyder inte att någon annan inte vill göra x.
Olämpligt för dig kan vara lämpligt för andra osv osv.

Men bra, då är vi överens om att ingen ska bestämma vem som får läsa sagor för barn. 👍

Vem skall få äran att bestämma vilka som får läsa sagor för barn då? :va
Du, jag, Markus eller regeringen kanske?
Vi kanske ska bestämma vilka sagor som får läsas också?

Nä, vilken grupp som helst får läsa sagor för barn.
Sen är det upp till föräldrarna att släppa dit ungarna eller inte.
Var sig det läses av veganer, pedofiler, clowner, transar, M, SD, Sossar, C, nassar eller annat.
Jag vet vilka sagostunder jag inte skulle släppa mina ungar på men andra väjer annat.
Som tur är...;)

Edit och disclaimer: Så länge man inte uppmanar barnen att bryta mot lagar.
Ibland är det bättre att tänka två gånger innan man skriver.

Kan man inte vara emot en sexualisering av försvaret och emot överfall och misshandel av medmänniskor?

Så ojar sig en massa folk över polariseringen i samhället, smaka på (den bristande) logiken i ditt resonemang.

Man kan till och med vara en transvestit utan att tycka det är lämpligt att vara det med barn eller att det är en fråga som försvaret överhuvudtaget skall ha på sin radar.
Jag ser inte att någon sexualisering av försvaret har skett och därmed inte att den har påverkat något.
Jag har inte heller hört något om att sagoläsande transor har antastat barn (eller vuxna).
Vad jag vet att det har hänt är att konservativa samlingar av människor har dolt sina övergrepp och att det fortfarande sker.

Fan vet om inte en bordell vid varje högstadieskola vore en bra idé för att slippa frustrerade tonåringars sätt att hantera sexualiteten.
Fast det kräver förstås att man blir av med stigmatiseringen av att sälja sex och skammen som religioner lägger i det.

Jag ser inte att någon sexualisering av försvaret har skett och därmed inte att den har påverkat något.
Jag har inte heller hört något om att sagoläsande transor har antastat barn (eller vuxna).
Vad jag vet att det har hänt är att konservativa samlingar av människor har dolt sina övergrepp och att det fortfarande sker.

Fan vet om inte en bordell vid varje högstadieskola vore en bra idé för att slippa frustrerade tonåringars sätt att hantera sexualiteten.
Fast det kräver förstås att man blir av med stigmatiseringen av att sälja sex och skammen som religioner lägger i det.

Skulle du släppa in dina barn till en sån verksamhet där du som förälder blir utestängd?

Jag har under mina snart 11 år som förälder och en lång rad av olika aktiviteter aldrig någonsin stött på en verksamhet som vill stänga ute föräldrarna. Tvärtom brukar föräldrars närvaro alltid bemötas som nåt positivt.
Bara det i sig är ju en stor varningsklocka och i kombination med att ledarna dessutom är personer med lite väl liberala sexuella värderingar så tycker jag nog det kunde vara på sin plats med orosanmälan mot varenda förälder som släpper sina barn till sån verksamhet.

Skulle du släppa in dina barn till en sån verksamhet där du som förälder blir utestängd?

Jag har under mina snart 11 år som förälder och en lång rad av olika aktiviteter aldrig någonsin stött på en verksamhet som vill stänga ute föräldrarna. Tvärtom brukar föräldrars närvaro alltid bemötas som nåt positivt.
Bara det i sig är ju en stor varningsklocka och i kombination med att ledarna dessutom är personer med lite väl liberala sexuella värderingar så tycker jag nog det kunde vara på sin plats med orosanmälan mot varenda förälder som släpper sina barn till sån verksamhet.
Det där är så självklart att man inte borde behöva berätta det.

Jag blev ombedd att låta en läkare vara själv med min son, jag tyckte bara det var väldigt konstigt.

Hur kan du påstå det när du tidigare påtalat att det är positivt att försvaret engagerar sig i sexualitet, som att prata med en flat earther.
Kan du förklara vad du hänvisar till?
Menar du att deltagande i Pride är "sexualisering av försvaret"? Då lägger vi väldigt olika betydelse i uttrycken.

Jag är lyckligtvis barnfri.
Det låter dock som något jag skulle undvika, men jag vet att det i vissa fall finns anledning att inte ha föräldrar med.

Fan vet om inte en bordell vid varje högstadieskola

Ditt omdöme är i alla fall som vanligt.

Kan du förklara vad du hänvisar till?
Menar du att deltagande i Pride är "sexualisering av försvaret"? Då lägger vi väldigt olika betydelse i uttrycken.
Pride har sitt ursprung i homoSEXUELLAS rättigheter.

Orkar inte den här nivån, för låg, blir utmattad.

Pride har sitt ursprung i homoSEXUELLAS rättigheter.

Orkar inte den här nivån, för låg, blir utmattad.
Att delta i en parad för allas lika rättigheter är inte samma sak som att sexualisera den organisation man tillhör.
SD har sitt ursprung i BSS, men det finns säkert anhängare som inte ser att de andra organisationerna de är med i är rasistiska för det.

Att delta i en parad för allas lika rättigheter är inte samma sak som att sexualisera den organisation man tillhör.
SD har sitt ursprung i BSS, men det finns säkert anhängare som inte ser att de andra organisationerna de är med i är rasistiska för det.
Jag tror att dina slutsatser och jämförelser snart nått kulmen av trams men jag är inte helt säker.

Finns kanske lite fler nyanser, även om jag själv behöver lite fler ord för att uttrycka dem och inte lyckas sammanfatta allt i några kärnfulla emojis...

Att Försvarsmakten skall kunna välkomna människor oavsett kön och sexuell läggning bör väl vara en självklarhet. I grunden skall människor förstås bemötas som de individer de är snarare än att placeras i ett särskilt fack, men likväl... det går inte heller att komma ifrån att det (särskilt historiskt) finns en hel del fördomar som kan hindra människor som har ett visst kön eller sexuell läggning att våga söka sig just till försvaret och det är knappast möjligt (och inte heller lämpligt) att behöva dölja sådana aspekter av ens person. I den bästa av världar skulle sådana aspekter vara helt ovidkommande och det är det man bör sträva mot, men man måste samtidigt förhålla sig till att den perfekta världen inte existerar. Sexualisering hör naturligtvis inte hemma på en arbetsplats, men den frågan måste inte kopplas samman med de förstnämnda

Det är därför fullt rimligt att just Försvarsmakten visar upp (i synnerhet genom ledarskapet) att de är en organisation där alla är välkomna och bemöts på ett bra sätt, även om man inte passar in i stereotypen "heterosexuell man" som många nog har om just militärer.

Pride går det att ha många åsikter om, då det är rätt många olika saker samtidigt. Personligen tycker jag det är problematiskt när offentliga aktörer engagerar sig, med tanke på dels hur politiskt/ideologiskt färgad den bakomliggande organisationen är, dels därför att många av aktiviteterna är präglade av en sexualisering som jag inte anser att offentliga aktörer skall medverka i. Samtidigt har jag viss förståelse för det eftersom detta är det evenemang som finns och som man har att ta ställning till att va med i, inklusive allt det innebär. Problemet är väl kanske att om de inte deltar riskerar de att skapa badwill hos just den målgrupp de försöker nå med budskapet.

Själv misstänker jag att bögar som skulle kunna vara intresserade av försvaret bryr sig om andra saker än just Försvarsmaktens deltagande i Pride och att den målgrupp försvaret når där snarare är en lite grupp aktivister i kombination med en större grupp heterosexuella som gillar att tycka synd om minoriteter som ett sätt att godhetssignalera.

Men förutom Pridedeltagandet som förstås kan problematiseras och diskuteras enligt ovan, vad är det för annat som Försvarsmakten ägnar sig åt som tyder på att de blivit en sexualiserad organisation?

Jag tror att dina slutsatser och jämförelser snart nått kulmen av trams men jag är inte helt säker.
Du har fortfarande inte förklarat vad sexualiseringen består av.
Att kalla det jag skriver för trams gör inte ditt synsätt allenarådande. Käbbel, sa Stefan L i en debatt och inte fick det mig att ta honom på allvar.

Och nu ska vi skicka styrka till Röda Havet också.
Hoppas styrkan bara består av långa, starka, blåögda blonda män annars kommer något land se hur dålig armé vi har och anfalla oss D!rEcT!!11!!!1

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back