Jag har dubbat upp en del Heidenau offroad-däck och huvudskaligen varit nöjd med resultatet men nu i efterhand lutar mer åt endurodäck.
Förslag är att börja kika på Mitas då det var dom som tog över Trelleborgs MC-däck.
Mitas fortsatte under ett antal år att tillverka Army Special samt även en del av Trelleborgs klassiska Winter Friction. Man hittar fortfande spår av det arvet i form av Mitas Terra Force EX-HT ICE.
För föraren som inte vill sluta köra även under de hårdaste vinterförhållandena eller i den svåraste terrängen året runt.
www.mitas-moto.com
Army Special var ett "tätare endurodäck" framtaget för läääänge sedan men alla som kört Mc 258 vet vad däcken klarar.
Minns för egen del vinterföre i Äldvalen under första halvan av 90-talet.
Att någon annan var Mc-Ord hindrade ju inte direkt oss andra om man säger så...
View attachment 493957
Bild lånad från https://www.xrv.org.uk/
Det bästa jag gjort i dubbdäcks-väg för landsväg är baserat på Army Special:
Jag har inte dubbat upp mer än något 10-tal däck för eget bruk genom åren men det otvivelaktigt bästa är baserat på just Mitas Army 644, i mitt fall i 21" dimension.
View attachment 493951View attachment 493947
Dubbningen gjorde jag med fokus på landsväg:
Rejäla endurodubb på sidorna för att fungera som "sista räddning" om det är isvallar eller om man mot förmodan presterar nedlägg.
Här samma däck efter 160 mil samt "hängt på väggen" sedan februari 2016
(Finns till salu om någon är spekulant, jag har ingen hoj det passar på ändå)
View attachment 493948I rullspåret sitter det om jag minns rätt "korta rallydubb" med 2-3 mm utstick.
(det här med dubb är en djungel, en kul djungel!)
Om någon finns i trakten av Borlänge kanske ni kan bekräfta om KG-Dubben finns kvar fortfarande.
Imponerande kunskap om dubb och ett sortiment som slår det mesta!!!
Här en del av det jag köpte, uddamodeller och prover, köptes hösten 2015 vid ett besök i Borlänge.
Vet som sagt inte om firman finns kvar men det kanske någon kan upplysa mig om.
View attachment 493950
Om jag skulle dubba upp däck för "huvudsakligen landsväg" i dagsläget skulle jag kolla på rena endurodäck. Nästan åt hållet Trail.
Lite tätare mellan klackarna. Lite mjukare gummi.
REJÄLA klackar så det finns något att få fast dubbarna i.
Varför mer åt Enduro-hållet?
Utmaningen med offroad-däck kan vara, beroende på typ och dimension att det knappast finns klack att fästa i.
Här som ett exempel: Pirelli MT21 i 21" utförande och en 14 mm dubb. No can do på den kombon..
View attachment 493952
MT21 som bakdäck däremot, gott om gummi.
View attachment 493954
Det bakdäcket monterades på en BMWK1100LT och funkade bra.
Men STENHÅRT gummi, absolut NOLL grepp från gummit...
Men gjorde ändå många MÅNGA hundra mil innan det var dags att kassera.
View attachment 493959
Varför så långa dubb som 14 mm?
Du vill ha mer utstick än vad en personbilsdubb ger.
Här ett Heidenau-trail däck med personbilsdubb.
Mer dubblängd än så gick inte att få i det däcket.
Lätt hoj, 125cc så inget problem i sig men grepp gav det inte mycket...
View attachment 493958
Men skruvdubb då?
Absolut, jag har kört med Heidenau friktionsgummi och BestGrip skruvdubb...men betänk gärna vad som händer när däcket blir slitet och dubben fortsätter jobba sig in...
Svaret är punktering...
Men i ärlighetens namn är det troligen väldigt få som kör sina vinterdäck på rent Ironbutt-manér...
View attachment 493960
Den nedre bilden är däcket från insidan...där dubben jobbat sig in.
Sammanfattning:
BestGrip skruvdubb + Heidenau med vintergummi: Dyrt men enkelt att fixa själv, kommer funka jättebra!
Endurodäck med "korta rallydubb": Suveränt!