Snö och grepp

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Idag körde jag några km i snön med min nyinköpta DR650 och jag inser att jag inte begriper mig på det.
Däcken är TKC80 som inte är dagsfärska. Jag antar att det enklaste är att köpa en bunt dubb och dra i däcken. Vad ska man köpa? Tanken är mer småvägar än stigar.

Jag har inte monterat dubb sen 1985 och redan då var pyramiddubben vi använde "omoderna".
 
Idag körde jag några km i snön med min nyinköpta DR650 och jag inser att jag inte begriper mig på det.
Däcken är TKC80 som inte är dagsfärska. Jag antar att det enklaste är att köpa en bunt dubb och dra i däcken. Vad ska man köpa? Tanken är mer småvägar än stigar.

Jag har inte monterat dubb sen 1985 och redan då var pyramiddubben vi använde "omoderna".

Dagsfärska däck är faktiskt regel nr 1, särskilt om du skall köra småvägar. Dubben ger absolut stadga på is men eftersom du kör en ganska tung hoj kan du inte använda endurodubb utan att de slits ned på en dag eller så det blir antagligen koromantdubb med lite mer utstick än på en bil.

Jag skulle köpa nya däck om jag tänkte köra på vintern, och då däck med klackar typ TKC80 men färska och relativt mjuka samt dubba dem med bildubb i ganska stor mängd.

På fräscha däck brukar det gå ganska bra att köra även utan dubb på riktig vinterväg.

c037ef4c38091c75a62653f24006ba6d.jpg
 
Hur har du tänkt använda hojen, vilket underlag?

Edit: Sorry jag läste för slarvigt.
Om småvägar betyder sådana som plogats regelbundet så att det är framme asfalt eller frusen jord så är det utanför med min erfarenhet men tkc80 verkar vara populära där.
Jag skulle nog överväga längre dubb på sidorna.

Desto mer du kan undvika asfalt eller frusen mark under snön desto längre dubbar kan du ha.
 
Last edited:
Dagsfärska däck är faktiskt regel nr 1, särskilt om du skall köra småvägar. Dubben ger absolut stadga på is men eftersom du kör en ganska tung hoj kan du inte använda endurodubb utan att de slits ned på en dag eller så det blir antagligen koromantdubb med lite mer utstick än på en bil.

Jag skulle köpa nya däck om jag tänkte köra på vintern, och då däck med klackar typ TKC80 men färska och relativt mjuka samt dubba dem med bildubb i ganska stor mängd.

På fräscha däck brukar det gå ganska bra att köra även utan dubb på riktig vinterväg.

c037ef4c38091c75a62653f24006ba6d.jpg
Just kombin tkc80 med bildubb har jag provat själv och det är skräp -sålde efter två veckor .
Är det riktig isig ”småväg ” med ett par tre centimeter is i botten är endurodubbat guld men har du inte isbotten är dom värdelösa och kasar och blir skräp jättefort .
på nästan rena vintervägar kan du lika gärna köra odubbat för bildubben blev jag aldrig imponerad av
 
Just kombin tkc80 med bildubb har jag provat själv och det är skräp -sålde efter två veckor .
Är det riktig isig ”småväg ” med ett par tre centimeter is i botten är endurodubbat guld men har du inte isbotten är dom värdelösa och kasar och blir skräp jättefort .
på nästan rena vintervägar kan du lika gärna köra odubbat för bildubben blev jag aldrig imponerad av

För mig betyder "rena vintervägar" 5-10cm hård packad snö som endurodubbar fungerar perfekt på.
Jag förstår att det ser annorlunda ut för dig.
 
Last edited:
Jag körde 2 år med en CR 250 med endurodubb, långa transportsträckor ibland, försökte hålla mig i vägrenen där snön fanns. Väldigt blandade underlag, från sjöis till asfalt. Tyckte dubben höll förvånande bra. Funkar riktigt bra på snötäckta småvägar. Mindre bra på oplogade isar. Skärpan i dubben rök väl rätt fort men dubbarna satt ju kvar och fungerade hyggligt. Utan dubb hade det varit okörbart 90% av gångerna.

Lättare hoj, visst men man får vara lite försiktig och ge fan i miltals bar asfalt.
 
Nu bor jag utanför Enköping så rena isvägar finns inte utan det är på sin höjd packad snö på grus. Just nu är det spårig snö även på asfalterade vägar, men det är knappast något som håller i sig länge. Idag for hjulen åt sidorna efter egna idéer och jag blev mest stressad av det.

Tanken med cykeln är att använda den när jag inte tycker MT09 passar väglaget. Är det inte snö kan jag köra Yamaha.
 
För mig betyder "rena vintervägar" 5-10cm hård packad snö som endurodubbar fungerar perfekt på.
Jag förstår att det ser annorlunda ut för dig.
Nej det är nog liknande men minst ett par centimeter is eller nåt i botten så dubben har nåt att gräva i ?, 10cm hårt packad snö är bara skoterlederna på våren som har och då är det skamkärran man får ta dit .
här känns som att plogbilarna betalar slitstålen själva och när du har 2-3 cm is å sen snö på det är en krokig 70väg klockren med endurodubb å 650cc ?många som funderar på va fan som körde om dom ?
Kör grus från huset så är vintern med oss som i år så har jag många mil fin vinterväg utan styggelsen asfalt att leka runt på ?
Här startar mina vägar
IMG_4486.png
 
Last edited:
Om jag nu ska köpa däck, är det motsvarande jag ska ha igen? Det är inte många klack-kanter mot snön i varje givet ögonblick. På bildäck är det miljarder sajpningar som håller emot.
 
Om jag nu ska köpa däck, är det motsvarande jag ska ha igen? Det är inte många klack-kanter mot snön i varje givet ögonblick. På bildäck är det miljarder sajpningar som håller emot.

Skoterdäck finns i sajp och sen finns väl Sio2 compound i vissa mcdäck - vintergummi.

Ska du köra hoj annars är det chengsing me limmade korta bildubb ala mc bud , finns folk i tråden som vet var du finna

Tkc80 speciellt mt21 är skit förutom på snömodd med asfaltkontakt.

Tkc80 är desutom i praktiken ett skuret slicks med normalgummi , motarddäck med lite/mycket offroad egenskaper
 
Enköping Tomte..ta ut hojen till våren..!!:smasha:krama
 
Där har du en del kunskap om du mailar/ringer dom
Ddp letade upp finndubb när jag inte fann då jag körde bara is några vintrar
Du har väl tyvärr sämst förutsättningar om det är snömodd/asfalt du ska ha nåt som passar för
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top