BMW F800 tråden

Väcker en slumrande tråd med lite frågor om F800S. Funderar på att köpa en sån men några saker måste ändras.
1. Styre.
-Jag har hittat satser med krona och styre men undrar om det finns lösa styrändar som höjer och flyttar bak? Tacksam för tips!
2. Kåpglas.
Hur är det med turbulens? Jag kan kapa ner ett glas. Någon som testat? Helst vill jag slippa kåpa helt och då finns F800R, men jag vill ha rem och slippa kedjeeländet.

3. Rem/kedja.
-Går det att någorlunda enkelt bygga om 800R till remdrift? Lär kosta, det begriper jag men borde finnas på skroten. Är det bolt on?
 
Provkör en S och börja med den. Styret är bättre än vad man tror vid första anblick, likaså kåpglaset.

Det finns ju ST med färdigt styre så att säga, mer kåpa, väskor.

Sittställningen är bekvämare för mina 189 cm än vad Honda VFR är, om det säger något. Man luras av linjerna.

Att bygga om en R till remdrift tror jag är en betydligt krångligare resa. Hela svingen skiljer väl?
 
Provkör en S och börja med den. Styret är bättre än vad man tror vid första anblick, likaså kåpglaset.

Det finns ju ST med färdigt styre så att säga, mer kåpa, väskor.

Sittställningen är bekvämare för mina 189 cm än vad Honda VFR är, om det säger något. Man luras av linjerna.

Att bygga om en R till remdrift tror jag är en betydligt krångligare resa. Hela svingen skiljer väl?
Bra svar!
Mer kåpa är ett fett minus i min bok.
Jag är kort och upplever VFR som "stor" ergonomiskt, speciellt de äldre. Vill ha närmre till styret. Behöver generös benvinkel pga ena benet "ombyggt".

Attraheras inte av ST:n och vill egentligen inte ha kåpa/flyscreen/plast förr om tanken öht, men antingen ett t ex LSL-kit eller en krona från ST borde funka på en S, or how?

Är det 22 mm styre eller som på en del andra modeller, att BMW har sina egna dimensioner så man bara kan använda deras svindyra, begränsade urval av styren? Då går det förhoppningsvis att byta ut överfallen iaf.

Hittar inga riktigt bra bilder på arrangemanget.
 
Väcker en slumrande tråd med lite frågor om F800S. Funderar på att köpa en sån men några saker måste ändras.
1. Styre.
-Jag har hittat satser med krona och styre men undrar om det finns lösa styrändar som höjer och flyttar bak? Tacksam för tips!
 
Ypperligt!
Precis sånt arr jag letat efter...och funnit, utan att fatta vad jag såg! :kork

Billigt var det inte. Frågan är om krona och styre ger mer möjligheter, till en lägre kostnad, rentutav.

Vill ha lite mer utvinklat/rakare än vad dessa ser ut att erbjuda men helt klart intressant!
 
Last edited:
Väcker en slumrande tråd med lite frågor om F800S. Funderar på att köpa en sån men några saker måste ändras.
1. Styre.
-Jag har hittat satser med krona och styre men undrar om det finns lösa styrändar som höjer och flyttar bak? Tacksam för tips!
2. Kåpglas.
Hur är det med turbulens? Jag kan kapa ner ett glas. Någon som testat? Helst vill jag slippa kåpa helt och då finns F800R, men jag vill ha rem och slippa kedjeeländet.

3. Rem/kedja.
-Går det att någorlunda enkelt bygga om 800R till remdrift? Lär kosta, det begriper jag men borde finnas på skroten. Är det bolt on?
1. Den är betydligt mindre sportig i ergonomin än vad man kan tro när man ser den. Provkör ordentligt innan du bestämmer dig för hur mycket som behöver förändras.
Du kan låna min ett par veckor om du vill. Den är 100% orginal och skabbig som få.

2. Ovan punkt gör att huvudet vid "normal" körning kommer ganska högt upp och inte hamnar i turbulensen från rutan. Jag är iofs inte särskilt känslig men mig stör det absolut inte.

3. Allt går och ramen är samma mellan S och R men du lär ha motor och sving med tillbehör från en S vad jag förstår. Alternativt plockar du bitar från framdelen av en R och sätter på en S. Antar att det beror på vilken lämplig donatorhoj du kan hitta.
bmw__f_800_r_belt_drive_abs_bc_griffhzg_leds_2006_1_lgw.jpg
 
1. Den är betydligt mindre sportig i ergonomin än vad man kan tro när man ser den. Provkör ordentligt innan du bestämmer dig för hur mycket som behöver förändras.
Du kan låna min ett par veckor om du vill. Den är 100% orginal och skabbig som få.

2. Ovan punkt gör att huvudet vid "normal" körning kommer ganska högt upp och inte hamnar i turbulensen från rutan. Jag är iofs inte särskilt känslig men mig stör det absolut inte.

3. Allt går och ramen är samma mellan S och R men du lär ha motor och sving med tillbehör från en S vad jag förstår. Alternativt plockar du bitar från framdelen av en R och sätter på en S. Antar att det beror på vilken lämplig donatorhoj du kan hitta.
View attachment 489072
1. Generöst erbjudande så man häpnar! Ett sånt arrangemang får ju villkoras, inte minst till fromma för den ägande parten.
I princip alla hojar kräver någon form av ombyggnad för att min korta, krumma, värkbrutna kropp ska finna sig tillrätta. Förvärvade skador gör inte det hela enklare...

2. I regel hamnar mitt huvud, av ovan nämnda anledningar, mitt i värsta turbulensen på kåphoj då man utgår från normalt byggda individer. Jag kommer alltså framåt, neråt i värsta blåset. Därför har jag det så lugnt och fint på kåplösa hojar.

3. Har inte köpt men funderar på't. Behöver en mer praktisk hoj och vill slippa kedja. Lägger gärna en del mil så ekonomin är också av vikt. Vad skiljer effektmässigt på R och S isf? Av någon okänd anledning har det blivit 1200or i spannet 110-135 hk sen 2007, 3 twinnar (2 boxer och 1 L-twin) och en radfyra. Svårt att skala ner men den borde vara helt ok till den körning jag ägnar mig åt, kurviga småvägar, rundor/dagsetapper på ca 50 mil, förutom brukskörning. Bor i en by där man får köra till allt.
 
1. Generöst erbjudande så man häpnar! Ett sånt arrangemang får ju villkoras, inte minst till fromma för den ägande parten.
I princip alla hojar kräver någon form av ombyggnad för att min korta, krumma, värkbrutna kropp ska finna sig tillrätta. Förvärvade skador gör inte det hela enklare...

2. I regel hamnar mitt huvud, av ovan nämnda anledningar, mitt i värsta turbulensen på kåphoj då man utgår från normalt byggda individer. Jag kommer alltså framåt, neråt i värsta blåset. Därför har jag det så lugnt och fint på kåplösa hojar.

3. Har inte köpt men funderar på't. Behöver en mer praktisk hoj och vill slippa kedja. Lägger gärna en del mil så ekonomin är också av vikt. Vad skiljer effektmässigt på R och S isf? Av någon okänd anledning har det blivit 1200or i spannet 110-135 hk sen 2007, 3 twinnar (2 boxer och 1 L-twin) och en radfyra. Svårt att skala ner men den borde vara helt ok till den körning jag ägnar mig åt, kurviga småvägar, rundor/dagsetapper på ca 50 mil, förutom brukskörning. Bor i en by där man får köra till allt.
Vad jag vet har alla F800 samma motor. Kanske skiljer något mellan årsmodeller, men minimalt. 64kW (ca 85hk alltså) står det på min från 2009. F800 är ju troligen lite lättare än 1200:na, där är lite gratis-bonus.

Dagsturer på 50 mil kör jag emellanåt, utan problem.

IMG_5216.JPG
 
1. Generöst erbjudande så man häpnar! Ett sånt arrangemang får ju villkoras, inte minst till fromma för den ägande parten.
I princip alla hojar kräver någon form av ombyggnad för att min korta, krumma, värkbrutna kropp ska finna sig tillrätta. Förvärvade skador gör inte det hela enklare...

2. I regel hamnar mitt huvud, av ovan nämnda anledningar, mitt i värsta turbulensen på kåphoj då man utgår från normalt byggda individer. Jag kommer alltså framåt, neråt i värsta blåset. Därför har jag det så lugnt och fint på kåplösa hojar.

3. Har inte köpt men funderar på't. Behöver en mer praktisk hoj och vill slippa kedja. Lägger gärna en del mil så ekonomin är också av vikt. Vad skiljer effektmässigt på R och S isf? Av någon okänd anledning har det blivit 1200or i spannet 110-135 hk sen 2007, 3 twinnar (2 boxer och 1 L-twin) och en radfyra. Svårt att skala ner men den borde vara helt ok till den körning jag ägnar mig åt, kurviga småvägar, rundor/dagsetapper på ca 50 mil, förutom brukskörning. Bor i en by där man får köra till allt.
Testa vetja!

Drar väldigt lite soppa, försäkringen låg, prestanda bättre än vad man tror - särskilt i "verkligheten", detta eftersom man har kraften tillgänglig som på en boxerhoj fast utan skakighet under 1500 rpm. Det var väl 85 hk uppgivet men de bromsningar lag läst ligger i spannet 81-84 hk på bakhjulet vilket indikerar några till i motorn. Man kan ju kanske tänka sig att BMW inte ville att den skulle konkurrera för mycket med boxern...

Jag har ju två likadana, och du får samma låneerbjudande av mig. :) Den röda kommer för övrigt ändå att säljas till våren, jag har upptäckt att jag faktiskt klarar mig med en... (och dotter nr 2 har pausat MC-kortet på obestämd tid).

Jag tycker att F800S är en riktigt fin hoj, välkonstruerad och bra utförd i detaljerna. Dessutom välutrustad på BMW-vis med värmehandtag, färddator, TPMS, varningsblinkers osv. Och inte snikig i detaljerna. Progressiva fjädrar i gaffeln och lite finlir med fjädringen bak och den blir riktigt bra på vägen. Lättservad förutom tändstift och ventiljustering som kräver mer avklädning men det är ca en halvtimmes jobb.
 
Testa vetja!

Drar väldigt lite soppa, försäkringen låg, prestanda bättre än vad man tror - särskilt i "verkligheten", detta eftersom man har kraften tillgänglig som på en boxerhoj fast utan skakighet under 1500 rpm. Det var väl 85 hk uppgivet men de bromsningar lag läst ligger i spannet 81-84 hk på bakhjulet vilket indikerar några till i motorn. Man kan ju kanske tänka sig att BMW inte ville att den skulle konkurrera för mycket med boxern...

Jag har ju två likadana, och du får samma låneerbjudande av mig. :) Den röda kommer för övrigt ändå att säljas till våren, jag har upptäckt att jag faktiskt klarar mig med en... (och dotter nr 2 har pausat MC-kortet på obestämd tid).

Jag tycker att F800S är en riktigt fin hoj, välkonstruerad och bra utförd i detaljerna. Dessutom välutrustad på BMW-vis med värmehandtag, färddator, TPMS, varningsblinkers osv. Och inte snikig i detaljerna. Progressiva fjädrar i gaffeln och lite finlir med fjädringen bak och den blir riktigt bra på vägen. Lättservad förutom tändstift och ventiljustering som kräver mer avklädning men det är ca en halvtimmes jobb.
Hm, norrlandssemester...
Hur många hörn kan en man måla in sig i, samtidigt??!!

Jag har fått att tänka på!
 
1. Generöst erbjudande så man häpnar! Ett sånt arrangemang får ju villkoras, inte minst till fromma för den ägande parten.
I princip alla hojar kräver någon form av ombyggnad för att min korta, krumma, värkbrutna kropp ska finna sig tillrätta. Förvärvade skador gör inte det hela enklare...

2. I regel hamnar mitt huvud, av ovan nämnda anledningar, mitt i värsta turbulensen på kåphoj då man utgår från normalt byggda individer. Jag kommer alltså framåt, neråt i värsta blåset. Därför har jag det så lugnt och fint på kåplösa hojar.

3. Har inte köpt men funderar på't. Behöver en mer praktisk hoj och vill slippa kedja. Lägger gärna en del mil så ekonomin är också av vikt. Vad skiljer effektmässigt på R och S isf? Av någon okänd anledning har det blivit 1200or i spannet 110-135 hk sen 2007, 3 twinnar (2 boxer och 1 L-twin) och en radfyra. Svårt att skala ner men den borde vara helt ok till den körning jag ägnar mig åt, kurviga småvägar, rundor/dagsetapper på ca 50 mil, förutom brukskörning. Bor i en by där man får köra till allt.
Äh, min hoj skulle bara må bra av att köras lite mer så det krävs inga villkor i övrigt. Jag lånar gärna ut mina hojar, har aldrig träffat på någon som behandlar någon annans hoj värre än jag gör med mina egna.

Det är ingen skillnad i motorn vad jag vet utöver att den gör att svingen till kedjehojarna inte passar på remhojarna och tvärt om. Vet inte hur mycket modifiering som krävs men vad jag läst så är det motorbyte som gäller om det ska vara bolt on. Dessutom tror jag GSen med sin stålram har ytterligare en variant av motor som inte passar i någon aluram oavsett drivning.
Du ser på bilden jag postade tidigare att motorn är grå vilket betyder att den är bytt. S har alltid grå motor och R alltid svart från fabrik.
 
Äh, min hoj skulle bara må bra av att köras lite mer så det krävs inga villkor i övrigt. Jag lånar gärna ut mina hojar, har aldrig träffat på någon som behandlar någon annans hoj värre än jag gör med mina egna.

Det är ingen skillnad i motorn vad jag vet utöver att den gör att svingen till kedjehojarna inte passar på remhojarna och tvärt om. Vet inte hur mycket modifiering som krävs men vad jag läst så är det motorbyte som gäller om det ska vara bolt on. Dessutom tror jag GSen med sin stålram har ytterligare en variant av motor som inte passar i någon aluram oavsett drivning.
Du ser på bilden jag postade tidigare att motorn är grå vilket betyder att den är bytt. S har alltid grå motor och R alltid svart från fabrik.
Så den borde vara en S man satt en framände från R på?
Om motor och sving är från originalhoj, vill säga?
 
Så den borde vara en S man satt en framände från R på?
Om motor och sving är från originalhoj, vill säga?
Ramen är samma så om man bytt motor/sving eller plast/styre är svårt att veta. En ledtråd är dock att gaffeln är silver vilket jag är ganska säker på innebär att den inte är från en R.
Så ja, troligen är det en ombyggd S.
 
Jag provar med ett långskott här. Jag köpte en F800R -11 till tjejen som har den låga sadeln i bra skick. Är det någon som vill byta den mot en hög eller sälja en hög sadel?
 
Jag provar med ett långskott här. Jag köpte en F800R -11 till tjejen som har den låga sadeln i bra skick. Är det någon som vill byta den mot en hög eller sälja en hög sadel?

Har en vanlig sadel, om det är samma som till F800S. Säljes!
 
Halloj, håller på att ta A kort nu och efter mycket läsande så har jag fastnat för BMW's F800, eftersom den verkar stabil, billig i drift och skön att köra. Tänkte ha den för att pendla tilll jobbet ca 10 mil enkel väg, men tänkte höra med er om ni tror att ha den går att ha till uppkörningen också. Har den bra svängradie? Tänker mest på låghastighetsbanan på uppkörningen.
Har hittat en hoj som är i min prisklass och funderar på om jag ska köpa den nu och ha den att övningsköra lite med och ha till uppkörningen eller om det är bättre att vänta med att köpa en efter att jag fått körkortet och kan test köra hojen innan jag köper den. Tips?
 
Back
Top