X-max 250 ryckig tomgång/gång, motorlampan lyser.

X-max Värmland

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2023
Hoj
Yamaha X-max 250 (2010)
Har precis köpt en Yamaha 250 X-max 2010. Gått 1400 mil, alla servicar gjorda. Har kört ca 10 mil och den gått som en klocka. Nu har den stått (i garage) i ca två veckor och enbart regn och hög luftfuktighet ute.

Igår skulle jag iväg, startade den på centralstödet, stod på tomgång medans jag satte på mig hjälm, stängde garaget, och hörde den gick väldigt ryckigt. Tänkte väl mest att den har ju stått ett tag.

När jag åkte iväg så bara hackade den, motorlampan tändes och den stannade. Det gick starta men kunde köra ca tio meter, om jag hade gas, släppte jag gasen, dog den. Motorlampan är tänd ibland om jag startar tändningen. Men håller jag lite gas på centralstödet går den, men ojämnt och det hörs att den inte går rent.

Last edited:
Eftersom det är en 2010 så har den insprutning, och det brukar sällan vara fel på det systemet.
Känner du någon som har en felkodsläsare som kan hjälpa dig?

Symptomen gör att jag skulle prova med att byta tändstift, och säkerställa att jag inte har vatten i bränslet.

Eftersom det är en 2010 så har den insprutning, och det brukar sällan vara fel på det systemet.
Känner du någon som har en felkodsläsare som kan hjälpa dig?

Symptomen gör att jag skulle prova med att byta tändstift, och säkerställa att jag inte har vatten i bränslet.
Wow, vilket snabbt svar :) Tusen tack.
Nej tyvärr känner jag ingen som har en sådan felkodsavläsare.
Jag tankade full tank precis innan jag ställde ner den efter förra/sista turen. Tror inte jag ens får i en flaska k-sprit

Jag var på byns Mekonomen som inte hade det på hyllan, men tändstiftet skulle komma redan i morgon lördag och då ska jag testa att byta.

Wow, vilket snabbt svar :) Tusen tack.
Nej tyvärr känner jag ingen som har en sådan felkodsavläsare.
Jag tankade full tank precis innan jag ställde ner den efter förra/sista turen. Tror inte jag ens får i en flaska k-sprit

Jag var på byns Mekonomen som inte hade det på hyllan, men tändstiftet skulle komma redan i morgon lördag och då ska jag testa att byta.
Du kan skruva ur tändstiftet, kolla på det, göra rent och testa.
Sen händer det att folk tankar dålig soppa med vatten i. Då hjälper det inte att byta tändstift.
På en förgasarhoj är det lätt att kolla vad som finns i förgasarna. På en insprutare har jag ingen aning.

Sen händer det att folk tankar dålig soppa med vatten i. Då hjälper det inte att byta tändstift.
På en förgasarhoj är det lätt att kolla vad som finns i förgasarna. På en insprutare har jag ingen aning.
Vet detta tankde ju Kawan med 98 på preem o fick antagligen botten satsen, gick någon mil sedan hackade den sig fram i 15 km hem smäck fullt bränslefilter med rost o en tank full i rostgråt vatten i tanken bara att riva ned o få ur tanken för att skölja o torka o skölja o torka tills trasorna var rena från rost..

Nytt filter och köra några mil och hem o rengöra igen..

Kan absolut vara något liknande

Vet detta tankde ju Kawan med 98 på preem o fick antagligen botten satsen, gick någon mil sedan hackade den sig fram i 15 km hem smäck fullt bränslefilter med rost o en tank full i rostgråt vatten i tanken bara att riva ned o få ur tanken för att skölja o torka o skölja o torka tills trasorna var rena från rost..

Nytt filter och köra några mil och hem o rengöra igen..

Kan absolut vara något liknande
Det där är en seglivad myt. Jag har tankat mina bilar och motorcyklar minst tusen gånger och aldrig fått någon "bottensats" eller dålig bensin med vatten i. Vad Ts än har för problem så är det inte detta.

Det där är en seglivad myt. Jag har tankat mina bilar och motorcyklar minst tusen gånger och aldrig fått någon "bottensats" eller dålig bensin med vatten i. Vad Ts än har för problem så är det inte detta.
Påstår du att Jag sitter o ljuger om min egen tankning?. Visserligen är du speciell o speciella barn med speciella drag skall man vara snäll i mot, men man är snäll mot grisen, den slår man ändå ihjäl o äter upp. Nu är du ju ingen gris så då kan man ju inte göra detta o dessutom speciell med en 535 fetisch.

Nä fan jag tycker faktiskt bara synd om dej..

I väntan på det nya så skruvade nyss jag ut det gamla, det var riktigt sotsvart och "blött" och luktade bränsle. Torkade och putsade med fin tygtrasa, satte i det igen och då gick den bättre. Hade tomgång, ryckig men den höll igång, ingen varningslampa. Jag tog en kort tur och efter 50-100 meter så började den ryckiga gången igen, motorlampan tändes, vände om, körde till garaget och då dog den när jag släppte gasen = ingen tomgång. Tog ut tändstiftet igen, torrt men rejält sotigt och svart.

I väntan på det nya så skruvade nyss jag ut det gamla, det var riktigt sotsvart och "blött" och luktade bränsle. Torkade och putsade med fin tygtrasa, satte i det igen och då gick den bättre. Hade tomgång, ryckig men den höll igång, ingen varningslampa. Jag tog en kort tur och efter 50-100 meter så började den ryckiga gången igen, motorlampan tändes, vände om, körde till garaget och då dog den när jag släppte gasen = ingen tomgång. Tog ut tändstiftet igen, torrt men rejält sotigt och svart.
Prova att tömma tanken så gott det går och fyll på med fem liter frisk soppa. Efter ett tag borde den gå igen. Dels ska det sista ut ur bränslesystemet från soppapump och framåt och dels blanda ut resterna med ny soppa. Du kan behöva göra rent stiften ett par gånger till.

Prova att tömma tanken så gott det går och fyll på med fem liter frisk soppa. Efter ett tag borde den gå igen. Dels ska det sista ut ur bränslesystemet från soppapump och framåt och dels blanda ut resterna med ny soppa. Du kan behöva göra rent stiften ett par gånger till.
OK, jag får testa det. Tack för alla i tråden för snabba svar.

Kolla även luftfiltret, så att den inte går ”på choke”.
Känns kanske inte sannolikt, men då kan du bocka av det.

Tändstift gör man enklast rena med "Brake Clean".

Om hojen stått ett tag pga regn, kan batteriet laddat ur? Vad händer då, kan man få igång hojen men att insprutningen blir knäpp av låg spänning efter starten?

Är bara ett långskott från min sida, att testa ladda batteriet.

Påstår du att Jag sitter o ljuger om min egen tankning?. Visserligen är du speciell o speciella barn med speciella drag skall man vara snäll i mot, men man är snäll mot grisen, den slår man ändå ihjäl o äter upp. Nu är du ju ingen gris så då kan man ju inte göra detta o dessutom speciell med en 535 fetisch.

Nä fan jag tycker faktiskt bara synd om dej..
Absolut inte. Säger du att det är så, så är det så. Jag vänder mig mer mot det återkommande ämnet om att det finns "dålig bensin" på vissa bensinstationer. Vissa hävdar att t ex OKQ8 har sämre bensin och att deras hoj bara går bra på bensin från Statoil eller Preem. Låter lite osannolikt.

Lite uppdatering i ämnet.
Bytte tändstift, sög ut all bensin, tankade ny, hade även i lite Tripak i tanken. Ingen skillnad egentligen. (batteriet var fulladdat)

Bokade tid hos Yamaha Center i Karlstad körde dit den i fredags och idag ringde dom. Troligtvis bränslepumpen som krånglar. Tydligen var det ganska vanligt och Yamaha har tagit det som garanti/goodwill. Inväntar svaret från Yamaha. Så hoppas det går som goodwill.

Skulle bli förvånad om verkstan tar det som goodwill på en 13 år gammal hoj.
Hur som helst positivt att de har hittat felet.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick