Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83 samt en bunt småttingar.
Vill bara lägga in denna också som underlag för mitt påstående ovan, sen är jag klar:Eftersom jag vägrar låta dig få sista ordet måste jag nu säga att jag håller med, framför allt om att "islam skiljer sig från en mer typisk modern religion" och därmed även de slutsatser som följer av det och som du också tar upp.
Islam is not a religion
'Deen' is loosely translated into English as religion, is a weak translation. Islam is not a religion in the ordinary sense of the word. The comprehensive system which deals with all the aspects of social life according to the teachings of the Quran is called 'deen.'
www.islamicity.org
I koranen står det i Surah 4 (an-nisa), vers (ayah) 48:
"Indeed, Allah does not forgive associating others with Him ˹in worship˺,1 but forgives anything else of whoever He wills. And whoever associates others with Allah has indeed committed a grave sin."
Det följer att eftersom guds ord är lag så är ett styre som inte baseras på guds ord förbjudet då det skulle innebära att man inte följer guds ord utan människans egna. I islam finns bara en gud, och den delar inte sin gudomlighet med något. Att lyssna på människan istället för gud vore att upphöja människan till gudomlig status, och det är strikt förbjudet. Således kan Islam per definition inte vara en religion, för utan den lagstiftande biten, själva styrelseskicket, så är Deen inte hel. Och att splittra Deen är också uttryckligen förbjudet enligt Koranen.
Så, nu är jag klar. Du får väl lägga in något sista svar på detta så kan vi avsluta sen