Byta packboxar Showa BFF

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Tjena, nån som har koll på om det är någon större skillnad på förfarandet att byta tätningar i en Showa BFF gaffel mot en vanlig?
Tänkte på den lilla behållaren nere på gaffeln, är det gas och en ”bladder” i den och påverkas jobbet av det?
 
Ingen höjdarvideo precis, men kanske lite tips?

Och lite teknik
 
Här var en bra video för Gixxer 1000, är det den gaffeln du har?
 
Här var en bra video för Gixxer 1000, är det den gaffeln du har?
Nej jag har en 2018 Gsxr-r som den nya Showan sitter på med ackumulatorer, lik den som brassetarzan i första videon visar,
men som @Ozziania skriver så läre jag nog konsultera lite med min lokale fjädringsbyggare angående ackumulatorerna, hoppas han kan klura ut hur det ska vara.
 
Det var skumt - jag läste i manualen på Front fork disassembly and reassembly att de använder specialverktyg - (läste på GSXR1000R-modellen)
Läste den tekniska beskrivningen och där står det att man bara kan byta smörjoljan i ytterröret.
Jag tolkar det som att dämpvätskan ingår i ett slutet system tillsammans med ackumulator och det går inte att serva.
---
The lubrication oil alone in the outer tube can be changed.
Inner tube and axle holder are combined in one and pressurized with nitrogen gas. The combined unit cannot be disassembled.

---

Ang "specialverktyg":
Visst behövs det specialverktyg även till en "vanlig" USD gaffel, vet inte riktigt vilka verktyg du läste om dock, (Se bild längst ner)..

Det var lite förvirrande, vissa BFF gafflar saknade ackumulator, andra, Kawa och någon mer behövde en kraftig, utvändig, sexkantsnyckel för att frigöra en ring under topkåpan...(?!)

Så det är nog bara att följa manualen så blir det rätt...
Vad som händer den dagen om/när kolvtätningarna i ackumulatorerna pajar, det vet man inte ?
----
Furthermore, pressurized chamber and damping force generating unit with nitrogen gas eliminates fork oil cavitation..

The lubrication oil alone in the outer tube can be changed.
Inner tube and axle holder are combined in one and pressurized with nitrogen gas. The combined unit cannot be disassembled.

Screenshot_20230718_070430_Opera.jpg
 
Last edited:
Det som verkar svårast att ersätta med standardverktyg är "front fork spacer holder" o "oil seal installer"- resten går att fixa om man är kreativ. Sedan är det alltid risk att skada prylar - ex. om man använder en vanlig hylsa som ersättning för "front fork cap socket wrench" - har man en 45-hylsa så bör man svarva den plan i ingången, hylsor har oftast en radie där
 
Men annars skulle jag gjort som du och använda sexkantshylsa där det mesta av fasen svarvats eller slipats bort så man får maximalt fäste på det korta nyckeltaget ??
Är det inte åttakantig fattning då?
Inte direkt ovanligt på Showa och Kayaba
 
Mycke bra input boys!(y)
Pratade med vår lokale fjädringbyggare och han lät inte förskräckt iaf, äh det är väl bara en Showa street..
Tror jag håller fingrarna ur kakburken denna gången och låter han pilla, han sitter nog även inne på både diverse specialverktyg och rutin som behövs, jag fortsätter att köra sönder ist, man ska ju göra sånt man är bra på sägs det✌️
 
Är det inte åttakantig fattning då?
Inte direkt ovanligt på Showa och Kayaba
Jo så är det ju.
Har inte sett så många 8-kantiga hylsor på vanliga marknaden så en 24-kantig funkar men det finns en risk att det blir lite märken då (35Nm)..

Screenshot_20230718_151025_Opera.jpg

Ett inflik till, är det 5w som är standard?
Ska vara Suzuki SS-47 vilket verkar motsvara 7,5w men de flesta rekommenderar 5w ?

Eftersom det inte är själva dämpvätskan som byts så har det inte särskilt stor betydelse...
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top