Köra mc med stor ryggsäck?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Någon som har erfarenhet av detta? Ryggsäcken jag har är av modell större, maximum carry on luggage storlek. Är det svinjobbigt att köra sporthoj med det? Är det farligt?
 
Du får aerodynamik som en lada, även vid sidvind, du får jobbig belastning på rygg, händer och röv, och ja, går du omkull vill du inte ha något som kan fastna i saker och ting, eller hårda/tunga saker i ryggsäcken som du kan göra illa dig på.

Så allt annat än kortare turer för att man måste bör undvikas.
 
Du kommer att bli som ett stoooort segel,
jag körde fullpackad från Sthlm till Norge på min gamla gsxr. Ryggsäck och en till liten ryggsäck på framsidan, tankväska och en till väska fastsurrad bak.
Det var en upplevelse :)

Utöver det så kommer du troligtvis få jävligt ont i ryggen om du kör med en tung ryggsäck, jag får nog av att köra till jobbet (kör Mt-09 nu så inte lika lutad ställning längre) med en laptop eller lite mathandling i ryggsäcken.
Iofs har jag lite kackig rygg nu för tiden.
 
En kille ifrån stan där jag bor sitter i rullstol swdan -80talet efter att han körde omkull och landade på ryggen med ryggsäck.
Kör jag med ryggsäck så är det bara en liten och endast lite mjuka kläder i.
Blir väldigt jobbigt för ryggen och axlarna efter ett tag om väger lite
 
Funkar bättre än man tror.
Håller man ner hastigheten till under 100 km/h så har man inga stora problem med turbulens.

Prova själv under 10 mil så vet du vad vad som väntar.

Med rätt avpassad säck kan du t.o.m lätta lite på axel- och höftremmar och lägga ner lite vikt på sadel eller ytterligare väska lastad på passagerarplatsen.

Att krascha i riktigt höga hastigheter med en tight och bra säck innebär en något förhöjd risk att man börjar tumla runt mer okontrollerat längs vägen jämfört med om man är utan säck och kan styra sin framfart lite bättre.

Jag har tattat runt med olämpliga packningslösningar på olika tillfälliga hojar och för mig funkar det. Prova själv - YMMV
 
Jag har gjort det. 1967 från Uppsala till Lund.
Fick dra åt styrbromsen (mekanisk) direkt på BMW R60. För hojen började wobbla.
Sedan inga problem.
Jag hade nog idag valt att lägga ryggsäcken över passagerarplatsen och spännt fast den med några spännband.
 
TS skrev Sporthoj så en del tips här låter mer anpassade för upprätt körställning där man skulle kunna låta ryggan kanske vila mot sadeln eller annan packning bakom. Men med sporthoj liggandes framåt blir det en annan sak och jag personligen kör ogärna med tung rygga i sporthojskörställning. Jobbigt nog ändå.
 
Du kommer att bli som ett stoooort segel,
jag körde fullpackad från Sthlm till Norge på min gamla gsxr. Ryggsäck och en till liten ryggsäck på framsidan, tankväska och en till väska fastsurrad bak.
Det var en upplevelse :)

Utöver det så kommer du troligtvis få jävligt ont i ryggen om du kör med en tung ryggsäck, jag får nog av att köra till jobbet (kör Mt-09 nu så inte lika lutad ställning längre) med en laptop eller lite mathandling i ryggsäcken.
Iofs har jag lite kackig rygg nu för tiden.
Tung kommer den inte vara, den är mest fylld med kläder och en dator. Men ska se om jag kan undvika det. Finns det cykelkorgar man kan köpa till MC så man kan lägga ned väskan i den?
 
TS skrev Sporthoj så en del tips här låter mer anpassade för upprätt körställning där man skulle kunna låta ryggan kanske vila mot sadeln eller annan packning bakom. Men med sporthoj liggandes framåt blir det en annan sak och jag personligen kör ogärna med tung rygga i sporthojskörställning. Jobbigt nog ändå.
Det är sant, motorcykeln är en sporthoj men jag hade inte tänkt att köra bana med den utan det handlar om en transportsträcka från där jag köper hojen. Så jag kommer nog inte ligga på tanken allt för mycket.
 
Tung kommer den inte vara, den är mest fylld med kläder och en dator. Men ska se om jag kan undvika det. Finns det cykelkorgar man kan köpa till MC så man kan lägga ned väskan i den?
Ja, vem vill inte skruva fast en cykelkorg i sin nyinköpta sporthoj?

Skaffa en bag eller packrulle med axelrem istället, och ett riktigt spännband (dvs med en sån där klickande spännare) och dra fast packningen på passagerarsadeln istället.
 
Jag har gjort det. 1967 från Uppsala till Lund.
Fick dra åt styrbromsen (mekanisk) direkt på BMW R60. För hojen började wobbla.
Sedan inga problem.
Jag hade nog idag valt att lägga ryggsäcken över passagerarplatsen och spännt fast den med några spännband.
Om man spänner åt den på passagerarsätet så är det inte så stor risk för wobbel?
 
Ja, vem vill inte skruva fast en cykelkorg i sin nyinköpta sporthoj?

Skaffa en bag eller packrulle med axelrem istället, och ett riktigt spännband (dvs med en sån där klickande spännare) och dra fast packningen på passagerarsadeln istället.
Ja, spännband verkar rimligast. Tror det blir den lösningen.
 
Funkar bättre än man tror.
Håller man ner hastigheten till under 100 km/h så har man inga stora problem med turbulens.

Prova själv under 10 mil så vet du vad vad som väntar.

Med rätt avpassad säck kan du t.o.m lätta lite på axel- och höftremmar och lägga ner lite vikt på sadel eller ytterligare väska lastad på passagerarplatsen.

Att krascha i riktigt höga hastigheter med en tight och bra säck innebär en något förhöjd risk att man börjar tumla runt mer okontrollerat längs vägen jämfört med om man är utan säck och kan styra sin framfart lite bättre.

Jag har tattat runt med olämpliga packningslösningar på olika tillfälliga hojar och för mig funkar det. Prova själv - YMMV

Har samma erfarenhet! :tummenupp

Det är sant, motorcykeln är en sporthoj men jag hade inte tänkt att köra bana med den utan det handlar om en transportsträcka från där jag köper hojen. Så jag kommer nog inte ligga på tanken allt för mycket.

Hur stor är en stor ryggsäck? Jag körde hem ett skinnställ i en 60-litersryggsack men hade föredragit att spänna fast den bakpå. Men en Kriega som sitter bra går det att köra många mil.
Men en tankväska är att rekommendera. Begränsar toppfarten till 220 kph för min del då jag inte kommer ner bakom kåpan.

Nu kör jag visserligen en motorcykel som Svedea och Bilsport utan Mc inte vill försäkra men känsliga medlemmar på detta forum anser den mer vara av annan motorcykeltyp... :crash


20230702_02.jpg
 
Problemet är inte tyngden i första hand utan uppstick och därmed hur mycket vind den fångar.
Körde 2x30 mil med en 60-litersrygga. Hade för mycket vikt och uppstick första etappen. Etapp 2 hade jag packat om, tyngden i botten och kunde platta till toppen. Förvånansvärt komfortabelt när vinden inte slet i ryggan utan vind som tar tag i den. Att kunna dra åt magspännet avlastar.
Köra flera dagar så? Nej tack.
Har kört med stor och tung ryggsäck på längden över passagerdelen av sadeln. Funkat bra.
Kan du inte surra den på hojen? Bättre på alla vis.
 
SH-mästerskap i Photoshop?


Nja - själva packvolymen är korrekt presenterad. Den motsvarar en genomsnittlig tysk GS-turist och vad denne anser behövs för att överleva en tvåveckorstur där man hoppas hinna nå polcirkeln.

Fördelningen av godset stämmer dock inte riktigt. Man packar i väskor och sedan upp utanpå och ovanpå väskor, samt draperar motorskyddsbågar med svindyra specialsydda väskor - och bandar fast resten utanpå/uppanpå allt annat.

...detta är förövrigt ofta samma tyskar som menar att det är lättare för mig att köra grus eftersom jag är uppväxt med underlaget.

Dom borde fan tvingas packa om allt sitt junk i en 60-liters rygga och köra omkring en vecka för att kalibrera sina prioriteringar.
 
Det är sant, motorcykeln är en sporthoj men jag hade inte tänkt att köra bana med den utan det handlar om en transportsträcka från där jag köper hojen. Så jag kommer nog inte ligga på tanken allt för mycket.
Du har inte skrivit hur långt du ska köra.
Klart det går om du tar det lugnt.
Vill du investera så finns det ju olika lösningar för sporthoj också at spänna fast.
Nedan bild på 1 veckas semesterpackning, funkade bra.
IMG_3528 2.jpg
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top