Kratoz
Gudomlig sporthojare
Jo, bolåneräntan är nog över 4% nu när styr ligger på 3,75% (gissar jag).Bolåneräntan är inte över 4-6% än heller, så då är allt alltså helt okej och alla borde ha utrymme för det eftersom att de blivit varnade av banken när de tog lånet?
Jag pekar inte finger, men egenansvar är viktigt i samhället. Man kan inte direkt skylla på att man inte kunde veta att räntan var ohållbar, det har ju påtalats sedan den först blev negativ.
Hon den där pensionären som beklagade sig i SvD borde ju minnas 90-talet åtminstone?
Men annars, det har ju pratats återkommande om 90-talskrisen så även om man inte personligen drabbdes borde man ju ha varit medveten om den.
Hur tycker du vi ska lösa att folk tar lån som de inte har råd med? Ska vi införa någon sorts licens för att bli låntagar och om man inte är tillräckligt påläst om ekonomi så får man inte ta lån?
Så ja, hade det "bara" varit räntan så har nog de flesta klarat det även om det blivit knalt.
Men så har vi ju stigande (skenande i media) elpriser, bränslepriser och matpriser också.
Och då puttas räntan en över kanten.
Det här känns en aning som att peka finger:
Vad i hela friden hade de för räntekalkyler? "Assåatteh, räntan kommer bli ännu mer negativ tror jag"?
Ja, det har pratats om att det inte kommer vara för alltid men inte att det skulle stiga så skarp så plötsligt vilket gör det så mycket svårare att anpassa sig till.
Det man klarade 2021 klarar nog(?) de flesta nu också men iom andra ökande kostnader är det nog gräns för många.
Antagligen finns det dom som utnyttjat räntorna "på fel sätt" till max.
Men hur många är det jämfört med dem som tyckt sig ha marginaler, realiserat sin dröm och köpt ett nytt hus i god tro?
Nä, jag tycker man kan fråga dig.