Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Om man plockar bort cylidern och kolven får man väl bygga en sån där balansklump som Ducati införde på sin supermono på den fria vevstaken.

Därför är det enklare att bara skruva ur ett tändstift och låta en cylinder pumpa luft, då sitter ju motsvarande klump där och skvalpar lojt fram och tillbaka...

Det medför en massa friktionsförluster.

Encylindriga labmotorer är ofta ombyggda fullmotorer och då ersätter man kolv och vevstake med en lagom tung klump som skruvas fast på vevslängen.

Encylindriga labmotorer är ofta ombyggda fullmotorer och då ersätter man kolv och vevstake med en lagom tung klump som skruvas fast på vevslängen.
Buell byggde ju en en-cylindrig instegshoj av sportstermotorn, buell BLAST! Den var visst rätt slö. Undrar om den vibrerade mer eller mindre än två-cyl? Jag har iaf kört en Buell och det skakade så händer och fötter ramlade av

Du har helt rätt men samtidigt tror jag inte att friktionsförluster är prio ett för någon som vill ta bort en cylinder från en virago.

Bifogat

• Screenshot_20230523-201452.png
    Screenshot_20230523-201452.png
    516.3 KB · Visningar: 24
Du har helt rätt men samtidigt tror jag inte att friktionsförluster är prio ett för någon som vill ta bort en cylinder från en virago.

Jag stod här om veckan med en Intruder 800 som bara gick på en cylinder. Innan jag hittat felet så hade jag redan resonerat fram till att vid ett värsta scenario så hade den fått bli en encylindrig 400.
Jag kan ju även tillägga att det känns inte som att förlora halva effekten, utan det upplevs snarare som att man är nere på 1/3-del eller rent av 1/4-del. Naturligtvis helt subjektivt.

Last edited:
Jag hade en gång en CX500 Eurosport, som jag råkade vara dum nog att ta i inbyte och körde en del innan jag lyckades bli av med den.
Jag påpekade ofta att det minsann var en sport för det stod ju på sidokåpan.

View attachment 484518

Nja, Eurosport är väl en TV-kanal som är mer intresserad...

3325636-67992988-2560-1440.png
...av att referera hur väl olika centraleuropeer lyckats med sin doping än av sporthojar...?

Jag hade en gång en CX500 Eurosport, som jag råkade vara dum nog att ta i inbyte och körde en del innan jag lyckades bli av med den.

View attachment 484518

Där jag bodde tidigare fick grannen ibland besök av en CX, dom har ett väldigt säreget ljud, jag stod ute på baksidan och pratade med grannen och hörde den komma så jag sa "Nu får du besök av X" varpå han frågade hur vet du att det var hans motorcykel (jag fick ju ganska ofta besök av motorcyklar också) som svängde in?

Mina besökare körde radfyror, en Harley med raka rör, och ibland en KTM geggmoped

Vad säger man åt någon som inte hör skillnaden på dom?

View attachment 484518
Totalt omöjliga att slita ut finns en här som är inne på tredje generationen av kvinnliga förare i samma familj men den har rullat en bra bit över 15k mil fantastiskt

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back