Freak, du också.Det är ett vedertaget uttryck. Mina tummar kan jag också böja i princip 90 grader bakåt (eller ja, kunde, man har ju blivit stelare med åldern) i första leden, men bara ca 45 grader åt andra hållet. Frugan har 0 grader bakåt (alltså icke skomakartumme) men kan böja ca 90 grader inåt.
Kompisen använde sin som sked när han med denna inverterade tumme skopade upp en tredjedels dosa snus under läppen. Praktiskt!
Men jag ska absolut försöka ta tag i saker och ting när tummen nu mår bättre, även om jag nog kommer behöva vara fortsatt försiktig med den en tid framöver... Huden över tummen är väldigt ömtålig har jag märkt. Men det är på gång iallafall
Blev desto gladare då jag såg att du verkar ha streckläst tråden och satt en tumme på var och vartannat av mina inlägg, tack och bock! 

Skulle bara laga mat här hemma, och avsaknaden av greppstyrka, känsel och rörlighet gjorde att jag inte hade riktig styr på tummen. Precis när jag skulle skära igenom en ovanligt hård bit lufttorkad salami och la lite kraft på kniven så slant jag, och tog en fin skiva ur tummen med nagel och allt...