Sverige idag..

Apropå biljettkontroller, vet inte om det är en slump, men veckan efter vi fick rödgrön majoritet i Stockholm så började man köra kontrollen innanför spärrarna på de som går in i tunnelbanan. Det är så sjukt.
Ursäkta frågan, men jag har körkort så jag åker inte tunneltåg. Vad är det som är konstigt?

Ursäkta frågan, men jag har körkort så jag åker inte tunneltåg. Vad är det som är konstigt?
Tack för informationen om ditt körkort.

Förut gjorde man kontroll på de som vill gå ut eftersom de som då tagit sig in utan biljett kunde bötfällas.

Nu står man synlig vid ingången och scannar alla som just dragit sitt giltiga kort så man fångar noll men får säkert fin statistisk.

Förut gjorde man kontroll på de som vill gå ut eftersom de som då tagit sig in utan biljett kunde bötfällas.

Nu står man synlig vid ingången och scannar alla som just dragit sitt giltiga kort så man fångar noll men får säkert fin statistisk.
100% av alla med giltig biljett, hade giltig biljett!

Aha,
Då förstår jag. Låter som en oerhört korkad ändring.

Brottsprevention. Plankarna skiter i att planka, de går inte in förbi spärrarna när kontrollanten står där - är väl tanken.

Lite som när polisen går ut i lokalblaskan och meddelar om att det är dags för trafikvecka eller att det utefter vägarna skyltas om kommande fartkameror.

När jag läser detta förstår jag att "tjyvåkarna" är de rödgrönas väljare.
Och varför gängbrottsligheten med sprängningar och skjutningar exploderar i Sverige.
Ca 50 % av våra politiker har jobbet tack vare buset !

Detta kanske anses som fel i Sverige idag och polisen är misstänkt för tjänstefel. Vad tycker ni?
Jag kan ibland tycka att risken är större för allvarlig olycka än brottet i sig men samtidigt tycker jag ändå detta ingripande är ok. Jag tycker att risken ska läggas på personen som begår brottet och inte polisen i detta fall. Det finns många busar i mitt område som kör på gångvägar vårdslöst, förmodligen stulna fordon, sysslar med flera typer av brott och allt de behöver göra för att komma undan är att vägra stanna?
De lär sig snabbt att polisen inte får jaga dem ifall de kör ännu mer vårdslöst. De kan ge en känsla av att stå över polisen totalt och därmed kan man pyssla med brott och även avancera.

Detta kanske anses som fel i Sverige idag och polisen är misstänkt för tjänstefel. Vad tycker ni?
Jag kan ibland tycka att risken är större för allvarlig olycka än brottet i sig men samtidigt tycker jag ändå detta ingripande är ok. Jag tycker att risken ska läggas på personen som begår brottet och inte polisen i detta fall. Det finns många busar i mitt område som kör på gångvägar vårdslöst, förmodligen stulna fordon, sysslar med flera typer av brott och allt de behöver göra för att komma undan är att vägra stanna?
De lär sig snabbt att polisen inte får jaga dem ifall de kör ännu mer vårdslöst. De kan ge en känsla av att stå över polisen totalt och därmed kan man pyssla med brott och även avancera.

Nog för att man rejsat med polisbilar som ung mopedist men med en moppe mot en MC känns lite väl optimistiskt. Han har ju ingen fördel någonstans, allt han kan göra med vespan kan polisen göra bättre med sin hoj.
Rejsar man så får man ju skylla sig själv ifall man kraschar så länge man inte blir brutalt överkörd.

Detsamma säger jag om den gamla historien där en polisman körde ihjäl sig i jakt på en smitare, det var han själv som valde sin egen risknivå.

Jag tycker polisen var snäll, han kunde ha kört ner mopedisten vid ett flertal tillfällen där farten var ganska begränsad utan att det hade blivit mer än skrapsår.

Polisen ska jaga dom som inte stannar.

I England släppte man det lite för långt, alla kriminella började använda trimmad moped för att komma undan, vilket ledde till att vanliga ungdomar på moped inte heller stannade för polisen och Polisen tvingades ändra reglerna rejält.

Nu kör dom över mopeder med polisbil om det behövs för att få stopp på dom.
Det finns en del bra filmer på youtube.

Det har lett till att vanliga undomar som äger sin moped själv stannar på polismans tecken, och det kriminella tjuvpacket och knark-kurirerna på stulna mopeder blir överkörda.

Ett ganska bra resultat tycker jag

När jag läser detta förstår jag att "tjyvåkarna" är de rödgrönas väljare.
Och varför gängbrottsligheten med sprängningar och skjutningar exploderar i Sverige.
Ca 50 % av våra politiker har jobbet tack vare buset !
Det är klart att det är precis på det sättet.

Bifogat

• 20230501_123644.jpg
    20230501_123644.jpg
    2 MB · Visningar: 19
Kanske stått om situationen i Göteborg här redan
"Den tystade staden: "Vet du vem jag är? Jag kan få folk att försvinna"
Jag har sett det själv. Åker man utan ha giltig biljett med spårvagn och buss i Göteborg och kontrollanterna kommer på en kostar det, jag tror 1500 kr.
Åker sent på kvällen med buss 17 från Hildedalsgatan's hållplats in mot centrum. Det kommer om bord kontrollanter.
Jag har biljett men en ung man där jag kan gissa att förfäderna finns i Östafrika har inte biljett. Kontrollanten frågar (det är 6 ungdomar) är det någon av er som har biljett. Alla skakar på huvudet. "Ja då får ni gå av på nästa hållplats" och dom går snällt av och kan ta nästa buss ....
Så är det. Barn under 18 år kan inte bötfällas. Faktum är att den enda risken är att de får kliva av nästa hållplats.

Apropå biljettkontroller, vet inte om det är en slump, men veckan efter vi fick rödgrön majoritet i Stockholm så började man köra kontrollen innanför spärrarna på de som går in i tunnelbanan. Det är så sjukt.
Det är för att brott har inte blivit begått förrän du är innanför spärren...

Last edited:
Tycker snarare Växlingsbranschen ÄR i kris. Varför flyga sedlar från "Långtbortistan" till Sverige/Finland för att sedan resenären ska flyga med sedlarna tillbaka till "Långtbortistan" ?
Mycket enklare stoppa kortet i lokala "uttagsmaskinen" på flygplatsen vid ankomsten till "Långtbortistan" och ta ut lite lokala sedlar. Tycker jag.
1683182079629.png

Tycker snarare Växlingsbranschen ÄR i kris. Varför flyga sedlar från "Långtbortistan" till Sverige/Finland för att sedan resenären ska flyga med sedlarna tillbaka till "Långtbortistan" ?
Mycket enklare stoppa kortet i lokala "uttagsmaskinen" på flygplatsen vid ankomsten till "Långtbortistan" och ta ut lite lokala sedlar. Tycker jag.
View attachment 483729

Artikeln är låst så det är svårt veta vad dom syftar på, det är ju inte gratis växlingskurs på kortet heller. Men svenska pengar har ju varit dyra att växla ganska många år i långtbortistan. Jag får ju Euro av vissa kunder och för dom får jag betydligt fördelaktigare kurs än SEK. Även NOK har dålig kurs.
Att sätta in pengar på svensk bank är ju omöjligt idag. Så att få kontanter till kortet är i princip inget alternativ. Inte ens Forex tar ju emot kontanter längre.

Jag är förvånad över att inte fler svenskar överger storbankerna för vad spelar det för roll om banken har ett kontor i din stad när dom ändå vägrar hantera kontanter?

För digitala pengar behövs ju inget lokalt kontor så då kan man ju lika gärna använda mail eller telefon till en nishbank.

Artikeln är låst så det är svårt veta vad dom syftar på, det är ju inte gratis växlingskurs på kortet heller. Men svenska pengar har ju varit dyra att växla ganska många år i långtbortistan. Jag får ju Euro av vissa kunder och för dom får jag betydligt fördelaktigare kurs än SEK. Även NOK har dålig kurs.
Att sätta in pengar på svensk bank är ju omöjligt idag. Så att få kontanter till kortet är i princip inget alternativ. Inte ens Forex tar ju emot kontanter längre.

Jag är förvånad över att inte fler svenskar överger storbankerna för vad spelar det för roll om banken har ett kontor i din stad när dom ändå vägrar hantera kontanter?

För digitala pengar behövs ju inget lokalt kontor så då kan man ju lika gärna använda mail eller telefon till en nishbank.
Kan du rekommendera någon nishbank? Var är fördelarna mot storbankerna?
Jag tycker inte att jag får ut något vettigt av Nordea annat än att jag har mitt personnummer som kontonummer vilket gör det enkelt att komma ihåg...

Jag tycker inte att jag får ut något vettigt av Nordea annat än att jag har mitt personnummer som kontonummer vilket gör det enkelt att komma ihåg...

Nej, tyvärr har jag av lathet haft samma storbank i 50 år. Om man bortser från Avanza och Nordnet.
Det ska väl till att dom gör mig förbannad för att jag ska ta tag i den saken. Avanza lyckades med det så jag flyttade allt till Nordnet förra året.

Här vid månadsskiftet när jag råkade ha för lite pengar på kontot när lånen skulle betalas så slutade det med ett hotbrev där dom hotade med att mitt lån bundet till 2.6% ränta fram 2030 skulle dras in. Jag förstår att dom inte gillar att ha pengar utlånade till den räntan idag men skulle dom verkställa det hotet så skulle jag casha lånet direkt och sedan flyttat precis allt från den banken.

Ja det skulle i så fall vara ICA-banken.
För när jag granskade min deklaration så hade jag fått mera ränta från ICA-banken 2022 där jag har hälften så mycket pengar som hos LFB
där jag har pengarna i 3 månaders konton, dvs 3 månaders uppsägningstid.

PS Till mig själv: Jag kunde ju börja med att själv säga upp ett av 3-månaderskontona och flytta pengarna till ICA-banken.........DS

Den inspektion av Estonia som genomfördes av svenska Sjöfartsverket samma eftermiddag som Estonia lämnade Tallinn visade att hon var behäftad med så många fel att hon aldrig borde ha fått lämna hamn.
Tex som jag minns luckor som var öppna och rostat fast och inte gick att stänga ....
Men inspektören vågade inte själv stoppa fartyget.
Och chefen på Sjöfartsverket var inte tillgänglig när han ringde hem till Sverige.
Nu har man hittat andra fel.
I klartext: Estonia var inte byggd för trafik över öppet hav ..... typ Stockholm - Tallin TR
men det var ju också känt sedan tidigare ....

Den inspektion av Estonia som genomfördes av svenska Sjöfartsverket samma eftermiddag som Estonia lämnade Tallinn visade att hon var behäftad med så många fel att hon aldrig borde ha fått lämna hamn.
Tex som jag minns luckor som var öppna och rostat fast och inte gick att stänga ....
Men inspektören vågade inte själv stoppa fartyget.
Och chefen på Sjöfartsverket var inte tillgänglig när han ringde hem till Sverige.
Nu har man hittat andra fel.
I klartext: Estonia var inte byggd för trafik över öppet hav ..... typ Stockholm - Tallin TR
men det var ju också känt sedan tidigare ....
Väldigt trist att detta tyder på att olyckan kunde undvikits.
Såååå jäkla typiskt sverige. Ingen tar ansvar, samt att orsaker döljs

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back