"Inför Sverigekort"

  • Thread starter Thread starter GuW
  • Start date Start date

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Inför Sverigkort" trendar på twitter, det är tydligen någon som har lagt ett förslag på ett nationellt kort för all kollektivtrafik som ska kosta max 10:- om dagen.

Tankar på det?
 
"Inför Sverigkort" trendar på twitter, det är tydligen någon som har lagt ett förslag på ett nationellt kort för all kollektivtrafik som ska kosta max 10:- om dagen.

Tankar på det?
Tveksamt om de som idag inte betalar skulle ändra sig. Så visst, orättvisan blir ju mindre kännbar i börsen för den som betalar.
Tyskland har väl infört något i den stilen. Om det var för alla eller vissa och om det bara var i sommar, det minns jag inte.
 
Är det månne detta som avses, ett MP förslag om 499kr/månaden (250kr för ungdomar), eller är det någon som spunnit vidare och gjort det ännu lägre pris, någon annan betalar ju . En tanke är ju att det är väldigt varierande vilken kollektivtrafik som finns tillgängligt, dvs gynnar folk i tätorter, vilket kanske går emot deras "starkare fördelningspolitisk effekt". Fast väljarbasen bor väl på södermalm och där går bussarna och tunnelbanan antagligen bra.

 
Varför skulle man vilja köpa ett kort som gäller i hela landet? Möjligen om man vill "bussluffa" genom landet och kolla in Pite havsbad som tonåring, men hur stort är behovet? Jag är inte emot iden som sådan. Det hade väl varit trevligt att som ung och äventyrslysten lägga en månad på att åka buss genom landet (eller?).
 
Tveksamt om de som idag inte betalar skulle ändra sig. Så visst, orättvisan blir ju mindre kännbar i börsen för den som betalar.
Tyskland har väl infört något i den stilen. Om det var för alla eller vissa och om det bara var i sommar, det minns jag inte.

Plankningsaspekten kan vi bortse ifrån, det är ett separat storstadsproblem.

Ingen plankar när dom tar bussen från Kvickjokk till fjället Snålkuk
 
Är det månne detta som avses, ett MP förslag om 499kr/månaden (250kr för ungdomar), eller är det någon som spunnit vidare och gjort det ännu lägre pris, någon annan betalar ju . En tanke är ju att det är väldigt varierande vilken kollektivtrafik som finns tillgängligt, dvs gynnar folk i tätorter, vilket kanske går emot deras "starkare fördelningspolitisk effekt". Fast väljarbasen bor väl på södermalm och där går bussarna och tunnelbanan antagligen bra.


Ja, fast i inläggen på Twitter har man polerat det till att det ska kosta max 10:- om dagen (fast det ska vara ett årskort och således kosta 3650:- om året.)
 
Ett förslag så kom bara några dagar efter att Stockholm Stad säger att deras månadskort är för billigt, de skulle behöva kosta 1400 kr/mån... för bara SL-kortet.

"Det saknas drygt två miljarder kronor i budgeten för Stockholms kollektivtrafik och trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kräver nu att regeringen skjuter till pengar.

– Vi skulle behöva höja månadstaxan i SL-trafiken med nästan 400 kronor för att täcka upp för det här hålet, säger han och betonar samtidigt att en sådan höjning inte är aktuell.
"

Hur äckligt mycket skattepengar (subventioner) måste man då inte lägga om 499 kr/mån ska räcka för hela Sveriges kollektivtrafiker osv. osv.!?...
 
Ett förslag så kom bara några dagar efter att Stockholm Stad säger att deras månadskort är för billigt, de skulle behöva kosta 1400 kr/mån... för bara SL-kortet.

"Det saknas drygt två miljarder kronor i budgeten för Stockholms kollektivtrafik och trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kräver nu att regeringen skjuter till pengar.

– Vi skulle behöva höja månadstaxan i SL-trafiken med nästan 400 kronor för att täcka upp för det här hålet, säger han och betonar samtidigt att en sådan höjning inte är aktuell.
"

Hur äckligt mycket skattepengar (subventioner) måste man då inte lägga om 499 kr/mån ska räcka för hela Sveriges kollektivtrafiker osv. osv.!?...
Regeringen? Det är väl stockholms stad som ska peta in pengar i SL isf. Och Stockholm har väl landets lägsta skatt så bara att höja den så alla får vara med och betala för kollektivbestraffningen.
Ett årskort för SJ startar på 43000 nånting, apropå resa över hela riket. För 20k kan man lägga till kollektivtrafik på det. Det är ju nästan 10 kronor om dagen iaf.
 
Last edited:
"Inför Sverigkort" trendar på twitter, det är tydligen någon som har lagt ett förslag på ett nationellt kort för all kollektivtrafik som ska kosta max 10:- om dagen.

Tankar på det?
Passar mej perfekt
Betalar nu 2x39 när jag hälsar på folk i innerstaden ?
 
Folk nyttjar redan kollektivtrafiken mycket mer känns det som. Ser ingen anledning att sänka priset. Ska det priset sänkas gör det på landsbygden och utöka turtätheten...
 
Hur mycket pengar sparar man på att sparka alla spärrvakter och kontrollanter?
 
Plankningsaspekten kan vi bortse ifrån, det är ett separat storstadsproblem.

Ingen plankar när dom tar bussen från Kvickjokk till fjället Snålkuk
Här har åtminstone busschaufförerna instruktion på att bara låta en viss kategori resenärer åka om de blir arga över att behöva visa färdbevis. Klart de blir arga...
Tågpersonalens undfallenhet är inte bättre den.
Har helt slutat åka trots att förbindelserna här är rätt bra.
 
Nej... Bara nej. Kommunistiska jävla påfund som vi andra får bekosta.
 
Varför inte max 0 kr om dagen? Är siffran 10 bara tagen helt ur luften eller var kommer den ifrån? Den helt enkelt 'känns' bra antar jag?
 
Här har åtminstone busschaufförerna instruktion på att bara låta en viss kategori resenärer åka om de blir arga över att behöva visa färdbevis. Klart de blir arga...
Tågpersonalens undfallenhet är inte bättre den.
Har helt slutat åka trots att förbindelserna här är rätt bra.
Björknäs depån har bussförarna fått "order" om av Teamcferna att strunta i om någon inte betalar/har giltigt färdbevis.

I Nynäshamn är det annorlunda då Nobina får också betalt per "blipp". Förare har blivit inkallade och frågan: "varför har du så många fler av stigande än påstigande? Varför har du så hög bränsleförbrukning? Varför är du sen?"

Nobina, och Keolis har FULL kontroll på hur bussen hanteras, när dörrar öppnas och stängs, hur många passagerare som kliver/på respektive hållplats o s v.

På elbussar har man gått lite längre.. de vet t o m vilken temperatur det är i bussen, ström i batteriet i realtid plus allt det andra ovan och några andra saker...

Man har satt i system att bussen ska vara försenad.. det är därför inte så konstigt att du kan se tre bussar på linje 1 komma efter varandra... När buss ett i raden är säg två minuter sen tar den kanske 50% av passagerare som nästa avgång skulle tagit. Buss 2 tar resten, buss nummer tre
har knappt alls någon passagerare och kan hålla sin tidtabell... på linje 1 är det ca 5 minuters intervall på morgon/eftermiddagen..
Linje 1 Stora Essingen/Frihamnen...
 
Last edited:
Ett förslag så kom bara några dagar efter att Stockholm Stad säger att deras månadskort är för billigt, de skulle behöva kosta 1400 kr/mån... för bara SL-kortet.

"Det saknas drygt två miljarder kronor i budgeten för Stockholms kollektivtrafik och trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kräver nu att regeringen skjuter till pengar.

– Vi skulle behöva höja månadstaxan i SL-trafiken med nästan 400 kronor för att täcka upp för det här hålet, säger han och betonar samtidigt att en sådan höjning inte är aktuell.
"

Hur äckligt mycket skattepengar (subventioner) måste man då inte lägga om 499 kr/mån ska räcka för hela Sveriges kollektivtrafiker osv. osv.!?...


Allt till alla, tågvärdarnas rop skalla.
 
Björknäs depån har bussförarna fått "order" om av Teamcferna att strunta i om någon inte betalar/har giltigt färdbevis.

I Nynäshamn är det annorlunda då Nobina får också betalt per "blipp". Förare har blivit inkallade och frågan: "varför har du så många fler av stigande än påstigande? Varför har du så hög bränsleförbrukning? Varför är du sen?"

Nobina, och Keolis har FULL kontroll på hur bussen hanteras, när dörrar öppnas och stängs, hur många passagerare som kliver/på respektive hållplats o s v.

På elbussar har man gått lite längre.. de vet t o m vilken temperatur det är i bussen, ström i batteriet i realtid plus allt det andra ovan och några andra saker...

Man har satt i system att bussen ska vara försenad.. det är därför inte så konstigt att du kan se tre bussar på linje 1 komma efter varandra... När buss ett i raden är säg två minuter sen tar den kanske 50% av passagerare som nästa avgång skulle tagit. Buss 2 tar resten, buss nummer tre
har knappt alls någon passagerare och kan hålla sin tidtabell... på linje 1 är det ca 5 minuters intervall på morgon/eftermiddagen..
Linje 1 Stora Essingen/Radiohuset...
Just ettan är en riktig pajaslinje.
Har beskådat showen vid Fridhemsplan några gånger, herregud, att det kommer någon buss alls är ett mysterium.
 
Nej... Bara nej. Kommunistiska jävla påfund som vi andra får bekosta.
Ja, man kan ju fråga sig varför alla ska betala något som alla inte använder? Jag åker pendel i undantagsfall, och jag vill inte betala för alla andra. I så fall ska skatten finansiera mina cykelgrejer också.

Sen verkar ju dom där tomtarna tro att det slutar kosta att driva kollektivtrafiken om man tar bort kostnaden för biljetten. Då kan ju dom få jobba gratis själva och se hur kul det är.
 
Regeringen? Det är väl stockholms stad som ska peta in pengar i SL isf. Och Stockholm har väl landets lägsta skatt så bara att höja den så alla får vara med och betala för kollektivbestraffningen.
Ett årskort för SJ startar på 43000 nånting, apropå resa över hela riket. För 20k kan man lägga till kollektivtrafik på det. Det är ju nästan 10 kronor om dagen iaf.
Nej. Kollektivtrafik drivs av regionerna (tidigare landstingen).
Men i sak har du rätt. Det borde vara region Stockholm som skjuter till mer pengar för dom har ju en egen skattesats som dom tar in pengar på.
Inte för att region Stockholm nödvändigtvis har jättehög skatt men det är trots allt 2 miljoner invånare i storstockholm så skatteunderlaget är ju relativt stort.
Tyvärr är det väl så att dom byggt ett jättefint sjukhus vid nya karolinska som man modellerat efter en ekonomisk modell som är kopierad från Storbrittannien som i sin tur rekommenderade regionen att bryta avtalet och ta ganska många miljoner i vite för avtalsbrott eftersom den ekonomiska modellen blir så kostsam att det är värt nästan vad som helst för att komma ur avtalet.
Men man sitter fortfarande kvar med det avtalet som drar enorma pengar. (Stödstrumpor för 2000 kr/styck och liknande saker hjälper inte heller till direkt)
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top