På flera sätt, hade man trott. Om folk får mindre pengar i plånboken pga högre räntor, elpriser, hyror och priset på mat så borde det återspeglas i vad man kan betala för "lyx" som motorcyklar. Om räntan på huslånet fördubblas blir det mindre pengar kvar till att köpa ny hoj till sommaren..? Men förmodligen hör inte hojåkare till den kategorin som är speciellt priskänsliga.
På flera sätt, hade man trott. Om folk får mindre pengar i plånboken pga högre räntor, elpriser, hyror och priset på mat så borde det återspeglas i vad man kan betala för "lyx" som motorcyklar. Om räntan på huslånet fördubblas blir det mindre pengar kvar till att köpa ny hoj till sommaren..? Men förmodligen hör inte hojåkare till den kategorin som är speciellt priskänsliga.
Nog för att det är ett fint exemplar, pedantskött, låga mil och en ägare etc, men jag tror ändå att det kan krävas ett par prissänkningar till innan denna blir såld...
Nog för att det är ett fint exemplar, pedantskött, låga mil och en ägare etc, men jag tror ändå att det kan krävas ett par prissänkningar till innan denna blir såld...
Nog för att det är ett fint exemplar, pedantskött, låga mil och en ägare etc, men jag tror ändå att det kan krävas ett par prissänkningar till innan denna blir såld...
Hojen är egentligen allt annat än ett "exemplariskt samlarfordon"
Det är inte helt nytt och orört, men det har så få mil på sig att varje ny kilometer svider. Det kostar så mycket att det låser upp sin ägare - för vem "samlar" på en enda hoj? Tänk så många intressanta objekt man behöver avstå för att man har låst upp 50.000 i en XV 750.
Om man är så rik att 50 papp varken gör till eller från...? Ja, då har man råd att samla på något annat.
Hojen i annonsen är ett bojsänke.
Både som motorcykel och som samlarfordon.
Ja, om du nu inte träffade dina drömmars tjej på just en sådan hoj i just den färgen 1983 och du tror att du kan rekreera det ögonblicket framför korvkiosken nu förti år senare - men denna gången verkligen våga tilltala henne.
...medans Bananarama spelar "Cruel Summer" i din freestyle.
Under just dom speciella förhållandena så kanske hojen har det värdet. Eftersom du inte har mycket mer att hoppas på.
Jag gillar kvinnor som kan bära byxor i ett förhållande - som går att betrakta som en jämbördig och som ger lite motstånd när dom egna idéerna blir för galna.
Någon som tar på sig mannens byxor och låter honom sitta hemma på soffan i kallingar är dock inte lika attraktivt...
Jag gillar kvinnor som kan bära byxor i ett förhållande - som går att betrakta som en jämbördig och som ger lite motstånd när dom egna idéerna blir för galna.
Någon som tar på sig mannens byxor och låter honom sitta hemma på soffan i kallingar är dock inte lika attraktivt...
Ja, jag tycker inte att det var så galet. Den är iofs ful, men billigast i landet också.
Nåväl, jag antar att hon vill att han skall sitta hemma och köra dammsugare istället.
Av bilen han dök upp med när han skulle glo på hojen att döma så tvivlar jag på att det var i ekonomin skon klämde.
Honda hade väl en V5-motor ett tag?
Kanske inget att köra långt med, men fylla en lucka i någons samling.
Hur som helst - respekt för det där diplomet!
Kan både spegla vansinne, men lika gärna beslutsamhet och bra planering.....jag tror på det senare!
Vad jag kan berätta om det världsomspännande Ironbuttkollektivet är att just den lilla luckan i reglerna där "5 cylinder" saknas i villkoren för en "Piston diversity" triggar en hel massa människor.
Jag slår vad om att det finns minst 2 stollar där ute som står och försöker Millyarda fram en egen 5-cyl hoj bara för att slänga en körning i ansiktet på ledningen och triumferande säga:. "Ha ha - vad säger ni nu? Det här tänkte ni inte på".
Sådana är dom. Rule Benders.
Reglerna som finns efterlevs till punkt och pricka. Den som fuskar kan bli bannad från alla framtida arrangemang.
Men det som inte är skrivet...
Vi inom Ironbutt får ibland kritik för omständliga och omfattade regler.
Well, speciella körningar drar till sig speciella människor - så mycket är klart.
Den som sätter sig ner och försöker formulera regler till ett Ironbuttarrangemang finner sig själv snart nog som handbollsmålvakt.
I en ishockeymatch...
Medlemmarna försöker på alla tänkbara vis hitta luckor i det som är sagt och skrivet - bara för att kunna sätta sin egen twist på en körning.
Någon kilometerbaserad körning om 3000 km fanns inte. Så Ian McPhee beslöt sig för att skapa en.
Ian's ride has now been certified, fantastic news and again mate well done. I have copied his report from 2010 over here as it had not been seen by to many Australians in the other topic. Enjoy the read: Ian McPhee wrote: My name is Ian McPhee, I have been riding 30 years and doing LD runs...
forum.ironbutt.org
Det tog 5 år att få körningen godkänd - eftersom den inte fanns ännu.
Men nu finns den. I Australien går den under noanamnet "The Big One"
300 mil. På ett dygn. På hoj.
Ystad - Haparanda.
...och tillbaka till Ystad igen. Typ.
Lagligt. Inom 24 timmar.
Weapon of Choice:
Förberedelser?
Massor!
Det är det som är nyckeln till framgång i Ironbuttkörningar.
Och det är det som är så kul med ironbuttarna! Har man inget särskilt för sig en helg så… tja då tar man fram den där redan genomplanerade turen och drar.
Nog för att det är ett fint exemplar, pedantskött, låga mil och en ägare etc, men jag tror ändå att det kan krävas ett par prissänkningar till innan denna blir såld...
Bruksvärdet ligger väl runt 20000kr, skulle jag tippa på. Extremt låga miltal har liksom inget värde, en hoj blir ju inte bättre för att den gått 500 mil istället för 3000 mil. Vilket många tycks tro. Man kan se samma fromma förhoppningar i andra annonser:
Honda hade väl en V5-motor ett tag?
Kanske inget att köra långt med, men fylla en lucka i någons samling.
Hur som helst - respekt för det där diplomet!
Kan både spegla vansinne, men lika gärna beslutsamhet och bra planering.....jag tror på det senare!
Jag känner bara till en 5 cylindrig hoj men det är en veteran med stjärnmotorer; Megola som har en roterande motor i framhjulet - jisses vilka gyrokrafter!
Att få en sån att hålla för en Ironbutt vore en prestation utöver det vanliga för en Ironbutt!
Sen fanns också Verdel men den var väl i ärlighetens namns något slags boardtrack racer så den skulel väl inte heller accepteras av Ironbutt.
Verdel:
När vi ändå pratar om knasiga konstruktioner så vete fasen om inte Bistella tar priset: En tvåradig 5 cylindrig stjärnmotor, dvs 10 cylindrar, 500 cc tvåtakt med kompressor.
Jag känner bara till en 5 cylindrig hoj men det är en veteran med stjärnmotorer; Megola som har en roterande motor i framhjulet - jisses vilka gyrokrafter!