Sverige idag..

Svagaste länken lär ju vara Tyskland och Sverige. Ingen av oss har väl vilja eller kompetens att göra motstånd mot någon eller något?
Det jag funderar över är varför Magdalena Andersson (s) drog igång det här med NATO-ansökan.
Varför ?
Vad fick henne att bryta mot kongressbeslutet.
Men förklaringen är kanske mer sekretessbelagd än Ryska påsken ?
"Pinsamt hemlig" ?!?

Det jag funderar över är varför Magdalena Andersson (s) drog igång det här med NATO-ansökan.
Varför ?
Vad fick henne att bryta mot kongressbeslutet.
Men förklaringen är kanske mer sekretessbelagd än Ryska påsken ?
"Pinsamt hemlig" ?!?
Kanske Rysslands invasion av Ukraina hade något med saken att göra, vem vet. ?

• Haha
Reaktioner: GuW
Såja, nu har turkarna eldad Svenska flaggan utanför Svenska ambassaden i turkiet, nu är veto-turkens argument om sagoboks-bränning ogiltig.
Kurdiska räven känner sig trygg i Turkiet medan Erdogan tjafsar om en docka här.
Indirekt är det ju Turkiet som just nu sanktionerar skjutningar och sprängningar i Stockholm. Känns inte som de kommer vara toppen att samarbeta med.

Kurdiska räven känner sig trygg i Turkiet medan Erdogan tjafsar om en docka här.
Indirekt är det ju Turkiet som just nu sanktionerar skjutningar och sprängningar i Stockholm. Känns inte som de kommer vara toppen att samarbeta med.

Nej, den kurden vill Veto-turken behålla.

Det kanske är mera direktsanktionerat än vi anar, vetoturken drar ju nytta av att kurder framstår som kriminella, och kriminalitet i stockholm njuter han nog av.
Det vore ju ett lågt pris för vetoturken att betala för skjutningarna i stockholm via den kurdiske skabbräven

Nej, den kurden vill Veto-turken behålla.

Det kanske är mera direktsanktionerat än vi anar, vetoturken drar ju nytta av att kurder framstår som kriminella, och kriminalitet i stockholm njuter han nog av.
Det vore ju ett lågt pris för vetoturken att betala för skjutningarna i stockholm via den kurdiske skabbräven
Ja visst, och Paludan kan vara inskickad att förstöra han med.

Ja visst, och Paludan kan vara inskickad att förstöra han med.

Inte helt omöjligt, jag hade inget emot hans koranbränningar så länge det bara rörde om i grytan här hemma lite, men den här gången inriktade han sig ju på att sabba NATO processen och inget annat.

Koranen kan ha varit inköpt för rubler den här gången....

Inte helt omöjligt, jag hade inget emot hans koranbränningar så länge det bara rörde om i grytan här hemma lite, men den här gången inriktade han sig ju på att sabba NATO processen och inget annat.

Är väl rätt uppenbart att en hel del liknande fenomen vi ser i vår samtid, oavsett vilket förment politiska håll de kommer ifrån, knappast handlar om att uttrycka sin åsikt i syfte att genuint vilja förbättra det samhälle vi lever i, utan snarare handlar om att utnyttja yttrandefriheten för att uppnå dunklare syften genom att manipulera, så split mellan människor och splittra ett samhälle. Eller så är de bara idioter som själva blivit manipulerade att gå andras ärenden.

Lite foliehattigt men jag håller med.

När det går från att visa på en bred men allmän problematik till att sabotera en viktig nationell fråga så känner jag att det är två helt olika saker.

Har RP kommenterat varför han gör det?

Lite foliehattigt men jag håller med.

När det går från att visa på en bred men allmän problematik till att sabotera en viktig nationell fråga så känner jag att det är två helt olika saker.

Har RP kommenterat varför han gör det?
Det är foliehattigt. Naturligtvis gör dansken det för ätt få så stort genomslag som möjligt. Om det sabbar en natoansökan eller någons födelsedagskalas är inte intressant.

Kanske Rysslands invasion av Ukraina hade något med saken att göra, vem vet. ?
Ja det är det som det skylls på. Men varför gör Rysslands invasion av Ukraina att Sverige ska söka medlemskap i NATO är inte så självklart för mig.
Det var ju inte dags efter
invasionen av Ungern 1956
invasionen av Tjeckoslavakien 1968
invasionen av Afghanistan 1979
och inte heller efter invasionen av Ukraina 2022

Vad hände 2022 som fick Magdalena Andersson att ändra sig ?
Och varför ändrade Magdalena Andersson sig ?!?

Last edited:
Ja det är det som det skylls på. Men varför gör Rysslands invasion av Ukraina att Sverige ska söka medlemskap i NATO är inte så självklart för mig.

Vad hände 2022 som fick Magdalena Andersson att ändra sig ?
Och varför ändrade Magdalena Andersson sig ?!?
Jag har väldigt svårt att ta dina frågor på allvar.

Om det inte var Ukraina som hände, vad var det då som hände?

Jag har väldigt svårt att ta dina frågor på allvar.

Om det inte var Ukraina som hände, vad var det då som hände?
Ja exakt vad hände eftersom det inte var aktuellt med NATO anslutning efter Ryssland invasion av Ukraina i februri 2022. Läs datumet på SVT inslaget
8:e Mars 2022 var det inte aktuellt och för mig och många andra ligger Mars efter Rysslands invasionen i Ukraina i Februari.

Det var alltså inte invasionen av Ukraina som orsakade Sveriges NATO-ansökan utan det var något som hände efter invasionen.

Så vad hände efter 8:e Mars 2022 som fick Magdalena Anderson att ändra sig,
och
varför ändrade Magdalena Andersson sig ?

Eller på annat sätt vad hände under Mars April 2022 som gjorde att regeringen i Maj lämnade in en ansökan om medlemskap i NATO.

Ja exakt vad hände eftersom det inte var aktuellt med NATO anslutning efter Ryssland invasion av Ukraina i februri 2022. Läs datumet på SVT inslaget
8:e Mars 2022 var det inte aktuellt och för mig och många andra ligger Mars efter Rysslands invasionen i Ukraina i Februari.

Det var alltså inte invasionen av Ukraina som orsakade Sveriges NATO-ansökan utan det var något som hände efter invasionen.

Så vad hände efter 8:e Mars 2022 som fick Magdalena Anderson att ändra sig,
och
varför ändrade Magdalena Andersson sig ?

Eller på annat sätt vad hände under Mars April 2022 som gjorde att regeringen i Maj lämnade in en ansökan om medlemskap i NATO.

Du verkar ju ha någon teori, vore det inte bättre om du torgförde den så diskuterar vi den?

Jag tror S vände för att sanningen kom ikapp dem och kanske framförallt opinionen. De ville inte ha ja/nej till NATO i valet eftersom de då (också) hade förlorat.

Du verkar ju ha någon teori, vore det inte bättre om du torgförde den så diskuterar vi den?

Jag tror S vände för att sanningen kom ikapp dem och kanske framförallt opinionen. De ville inte ha ja/nej till NATO i valet eftersom de då (också) hade förlorat.
Nej jag har ingen teori. Bara att jag tycker det är märkligt.
Jag jämför med när Reinfeldt fick besök av Angela Merkel och glatt ställde upp Sverige för en Bankgaranti på 100 Miljarder för Greklands skulder. Vad erbjöd Merkel Reinfeldt ?

I det här fallet har jag läst att Finland beslöt sig för att gå med i NATO
och Magdalena Andersson då sagt nått om att nu när Finland går med i NATO, då måste Sverige gå med.
Det känns ungefär
som att Magdalena Andersson fick ett erbjudande som hon inte kunde tacka nej till
eller Magdalena Andersson blev informerad om nånting hon inte kände till
(i motsatts till Stefan Löfven som t.ex. aldrig blev informerad om säkerhetsläckage i Transportstyrelsen)
eller
som att Sverige hade ett hemligt avtal med Finland om gemensam NATO anslutning. #

För mig är det i varje fall märkligt att det klara beskedet 8 Mars, inget skäl för NATO anslutning bara för Ryssland har nu invaderat Ukraina
leder till helomvändning 2 månader senare.

# precis som märkligt varför ställde Reinfeldt / Sverige upp med en bankgaranti för Grekland ????

Nej jag har ingen teori. Bara att jag tycker det är märkligt.
Jag jämför med när Reinfeldt fick besök av Angela Merkel och glatt ställde upp Sverige för en Bankgaranti på 100 Miljarder för Greklands skulder. Vad erbjöd Merkel Reinfeldt ?

I det här fallet har jag läst att Finland beslöt sig för att gå med i NATO
och Magdalena Andersson då sagt nått om att nu när Finland går med i NATO, då måste Sverige gå med.
Det känns ungefär
som att Magdalena Andersson fick ett erbjudande som hon inte kunde tacka nej till
eller Magdalena Andersson blev informerad om nånting hon inte kände till
(i motsatts till Stefan Löfven som t.ex. aldrig blev informerad om säkerhetsläckage i Transportstyrelsen)
eller
som att Sverige hade ett hemligt avtal med Finland om gemensam NATO anslutning. #

För mig är det i varje fall märkligt att det klara beskedet 8 Mars, inget skäl för NATO anslutning bara för Ryssland har nu invaderat Ukraina
leder till helomvändning 2 månader senare.

# precis som märkligt varför ställde Reinfeldt / Sverige upp med en bankgaranti för Grekland ????
Bankfrågan vet jag inget om men det låter intressant förstås.

Jag tror du skall läsa deras nej 8e mars som att det var den linje de alltid haft och att den kunde hon inte ändra där och då på egen hand.

Jag tror ju IOFS att det tar lite tid att förbereda partiet internt för en helomvändning.

Den tiden kan ju ha varit från invasionen till den 8 mars

Ser att det saknas ett viktigt datum i din lista, nämligen 20 februari 2014.
Det var då som ryssland invaderade Krimhalvön.
Det har alltså varit krig i Ukraina framför allt på Krim och de östra delarna av landet sedan 2014!

I samband med annekteringen av Krim 2014 infördes det några mindre sanktioner mot ryssland från framför allt USA och en del "fy så får man inte göra" från övriga västmakter.

Tror att om väst hade infört lika hårda restriktioner och fördömanden då, som 2022, hade nog ryssarna dragit sig tillbaka och det fullskaliga kriget 2022 hade inte inträffat.

Gissningsvis hade varken Finland eller Sverige känt ett behov av att ansluta sig till Nato i så fall.

Funderat lite och om Finland gick med i NATO så behövs ju möjligheten stötta de Finska förbanden vilket innebär att NATO precis som Tyskland på 1940-talet behöver tillgång till fri passage över Sverige och då tvingas Sverige ta ställning. Offentligt. Inte bara underhand. #
Så det var Finlands NATO-ansökan som tvingade fram Sveriges......NATO-ansökan.
Vilket lär vara Maggans egna ord vid något tillfälle, ungefär "Finland går med i NATO, då tvingas vi gå med."

# som beskrivet av Mikael Holmström i
"Den dolda alliansen : Sveriges hemliga NATO-förbindelser"

Last edited:
Ser att det saknas ett viktigt datum i din lista, nämligen 20 februari 2014.
Det var då som ryssland invaderade Krimhalvön.
Det har alltså varit krig i Ukraina framför allt på Krim och de östra delarna av landet sedan 2014!

I samband med annekteringen av Krim 2014 infördes det några mindre sanktioner mot ryssland från framför allt USA och en del "fy så får man inte göra" från övriga västmakter.

Tror att om väst hade infört lika hårda restriktioner och fördömanden då, som 2022, hade nog ryssarna dragit sig tillbaka och det fullskaliga kriget 2022 hade inte inträffat.

Gissningsvis hade varken Finland eller Sverige känt ett behov av att ansluta sig till Nato i så fall.
Jag tror problemet ligger på den nivån
att USA ville inte starta en konflikt med Ryssland grundat på krig i Europa 2014. #
Ligger helt enkelt inte i USA's intresse.
Väldigt väl uttryckt av Donald Trump. Som inte startade några krig. Ovanlig amerikansk president.
Det kostar pengar "att vara världspolis". Varför ska USA ?

I princip är Trumps linje den svenska "neutralitetslinjen" under världskrigen.

Och där ligger svagheten i NATO. Utan USA är NATO ingenting idag.

# Dessutom vad Ryssland gjorde mot Ukraina , för Krim, är ju vad USA gjorde mot Colombia för Panama 1903, stöder ett lokalt uppror för att få tillgång till en del av landet (Panama).

Själv såg jag det 2014 på just det sättet, jämförde med hur USA skaffade sig tillgång till Kanalzonen och installerade en marionettregim i Panama.

Last edited:
Funderat lite och om Finland gick med i NATO så behövs ju möjligheten stötta de Finska förbanden vilket innebär att NATO precis som Tyskland på 1940-talet behöver tillgång till fri passage över Sverige och då tvingas Sverige ta ställning. Offentligt. Inte bara underhand.

Varför skulle dom behöva fri passage genom Sverige?

Dom har ju vattenvägen, luftvägen och en 74 mil gräns i norr.

Visst skulle det vara bra med fri lejd genom Sverige, men precis som med tyskarna kan vi ju ge dom det ändå

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back