Minns ni när...?

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Tror jag var 13 när farsan gav med sig och vi åkte och köpte en k50 som var till salu här i stan, 3500 kr har jag för mig att vi betalade. Vi gick tillsammans igenom den och bytte det som behövdes. Vanlig service och slitdelar.
Sen for man omkring i byn hemma till många grannars fasa, men fan va kul det var.
Året man skulle fylla 16 hade jag hittat en ts125a och ännu en gång lyckades jag övertyga min far om ett inköp. Bara jag lovade att ta körkort så fort jag fyllt år.
Det blev många fantastiska minnen även på den, ofta med min första flickvän bakpå.
Givetvis togs det tunga mc-kortet när jag fyllde 18 och sommaren därpå när man hade fått fast jobb skulle det inhandlas en sporthoj.
Minns att det var en granne som åkte en tidig Gsxr 1100, en svart! coolare blev det ju inte!
En Gsxr skulle det vara, valet föll på en två år gammal 600. Mest för att en bekant ville sälja sin. Vilken hoj!
Sen har det rullat på med olika hojar. Men dom första åren var speciella och man kan bara vara tacksam att man har haft och fortfarande har möjlighet att ängna sig åt denna fantastiska hobby
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lärde mig köra bil vid 7 års ålder, intresset fanns där. Lånade snöskotrar av sextiotals Sno-tric eller Skidoo underhöll vintrarna. Vid 12 års ålder tjatande jag ned föräldrarna och fick köpa en Fram King Clipper -63 för 300kr av en granne. Fick lova morsan att bara köra i skogen och ha hockeyhjälm (Jofa VM) :) Efter tre månader aug-oktober köpte jag en beg crosshjälm, varmare.
Några övriga moppar passerade, körde året om tills jag fyllde 17 år och 9 mån. MC ville jag ha: jag och farsan var in på Segervalds Sundsvall för att provköra nån bil/snöskoter, där står en ett år gammal Suzuki TS125. Jag står som förtrollad. Farsan: Den där skulle du gärna vilja ha va? Jag: Mmm
Farsan: Glöm det. För farligt. (Farsan läkare, hade ”sett en del”)
Sedan bara bilar och nån snöskoter tills jag köpte en beg R100RS (dröm sedan jag såg den i MOTORRAD 1976)och renoverade, tog körkort och på den vägen är det.

ff64ecf51535c5d57576f65700c637e3.jpg
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Fick ärva morfars Husqvarna moped när jag var 9 år. Jag fick åka i hagarna med ridhjälm på huvudet. Hade den i ett uthus med jordgolv, där jag gjorde min första oljeservice. Allt gick bra tills oljan frätte sönder en drivrem. Den skulle ha en speciell vegetabilisk olja. När rätt ålder infunnit sig, fick jag en begagnad Yamaha fs1 - 76. Den gjorde nästan 50 knyck och jag var överlycklig. Började gå sämre, och det visade sig vara brytarspetsen som var slut. Efter byte gjorde den 80!
Tog kortet -81 och jobbade som en galning med att riva ut all inredning i ett hyreshus som skulle renoveras. Tjänade ihop 6000 kr och pappa lade till den sista tusenlappen, till en ett år gammal Yamaha DT 125. Tror att det än i dag är ett av mina lyckligaste ögonblick.
1673100612074.png
Två år senare, drog jag iväg på min första mc resa. Färden gick till Danmark, med polaren bakpå, på min Honda CBX 550 - 82.
1673100671980.png
Den resan är värd en egen historia...
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
? Det glädjer mig att se att mitt inlägg togs emot med "yster" glädje och att det är så god ton i inläggen? Ja, det är något visst med början av sin MC-karriär och alla verkar ha trevliga/roliga anekdoter att förtälja. Jag njuter av att läsa det ? Stort tack! ?

Motorcycle-Sometimes-I-look-back-at-my-life-and-Im-seriously-impressed-Im-still-alive-poster.jpg
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
? Det glädjer mig att se att mitt inlägg togs emot med "yster" glädje och att det är så god ton i inläggen? Ja, det är något visst med början av sin MC-karriär och alla verkar ha trevliga/roliga anekdoter att förtälja.
Jamen hallå! Det är ju detta som binder samman oss alla :tummenupp
Förutom köra hojarna alltså :) :rock
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tror att det som fick mig frälst på motorer var storasyrrans moppe. Jag var väl sisådär 8-9 år någonting när hon fyllde 15 och fick en grå Puch Maxi med silvertejpad sadel i födelsedagspresent. Jag tyckte den var sjukt häftig och smög ofta ner i garaget för att bara kicka igång den, gasa lite och njuta av ljudet och tåtaktsdofterna. Syrran själv var inte lika förtjust i moppen, den var rätt opålitlig och ofta när hon försökte ta sig någonstans med den så slutade det med att hon blev stående och päronen fick rycka ut och hämta både henne och moppen...

Jag däremot älskade den, när jag blev ett par år äldre (dock inte riktigt moppegammal) så tog jag ofta ut den på små smygturer runt i byn. Inga längre sträckor från hemmet, bara små nöjesturer på grusvägarna i utkanten av byn. När den blev varm så stannade den och ville inte starta, så då fick man leda hem den. Det var tider det, njöt av varje sekund :tummenupp

Köpte Maxin av syrran många år senare och renoverade upp den, föregående ägaren verkade inte ha fattat hur packningsbyten funkade för jag hittade tre stycken cylinderfotspackningar och x antal insugspackningar... :näsblod Men väl ihopsatt med rätt antal packningar och en ny fräsch tändspole så gick den som en dröm, hade den som stadspendlarmoppe under tiden som student i Lund. Sålde den ett par år senare vilket jag ångrar. Den och min gamla RD borde jag ha sparat, affektionsvärde utan dess like.

När jag själv fyllde 15 tog jag förarbevis för Eu-moppe och köpte mig en Yamaha Neos, Alpinestars-edition :yoparty Den körde jag, precis som TS säger, i ur och skur och överallt. I snöstorm med blankslitet bakdäck sladdade jag både hitan och ditan, tvärs över vägen och tillbaka igen, med båda fötterna i marken för att hålla ekipaget upprätt. Skulle iväg och kolla film med polaren, hans tjej och hennes tjejkompis som jag var tänd på. De bodde i grannbyn, fem km bort. Tog gott och väl över en timme på grund av rådande väderförhållanden, men fram kom jag! :hihi

Mina föräldrar var väldigt extremt emot trimning, så jag blev ofta frånkörd av polarna som fick köpa häftiga trimrör eller rentav 70cc-kit till sina mopeder. Men sen en dag så lekte jag och två stycken polare rundor på min moppe (alltså alla tre på moppen samtidigt), körde kors och tvärs över skolgården och bara larvade oss. När vi sen skulle tillbaka in på moppeparkeringen så var moppen något lite mer nedtyngd än normalt, och det gjorde att avgaskröken tog i den avfasade trottoarkanten som man annars passerade utan problem. Röret gick rakt av, och moppen brölade som en brunstig älg :näsblod Hysteriskt roligt tyckte polarna, jag var inte lika road... :gnissla Men det gav mig en ursäkt att köpa nytt avgasrör!

Morsan ville såklart försäkra sig om att jag inte köpte någon olaglig trimhistoria och följde med till lokala moppetillbehörsbutiken, Brunos Mopedservice i staffanstorp. En mycket originell herre som drev den... Morsan tyckte att jag skulle köpa ett originalrör från yamaha, dyrt satan... Lyckades till sist övertyga henne om att ett "trimrör" är lagligt så länge man inte rycker pluggen, och fastän hon var tveksam så förstod hon att det inte var riktigt hållbart att köpa ett originalrör till de summorna som det innebar... Jag fick mitt avgasrör och monterade det, farsan provkörde och konstaterade att moppen inte gick fortare än innan och sen körde jag raskt hem till polaren och kapade bort strypningen i röret :hihi

Köpte vid sidan av moppen en rödsvart RD125 YPVS med skuren motor som jag tänkte renovera upp och ha när jag fyllde 16, för givetvis skulle jag ta körkort för lätt mc. Med ny kolv, bättre begagnad cylinder och återanvänd toppackning lyckades jag faktiskt få igång den, men den var svårstartad och drogs med en mängd andra små fel och brister så jag fick aldrig ut den i trafik. Sålde den och moppen och köpte istället en TZR125 som jag övningskörde flitigt med, men jag hann inte ta lappen den sommaren och behövde ett transportmedel som jag fick framföra själv. Sålde därför TZRen och köpte återigen moped, en Aprilia SR50 Ditech.

När sommaren kom så blev det återigen dags att ge sig på det här med mc-kort, men vis av erfarenheterna med TZRen som jag upplevde som svårhanterlig på lågfartsbanan så köpte jag istället en mer uppkörningsvänlig fyrtaktare, en Honda CM125T. En trött men lätthanterlig historia, minns att jag vid bromsprovet fick ta rejält med sats, ända ut på vägen som ledde in på provbanan, för annars kom jag inte upp i den hastighet som bromsningen skulle utföras ifrån :rofl Men jag fick mitt körkort, vilken lycka! :banana :yoparty

Det var väl min lilla tripp nedför minnenas allé :)
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Fick överta brorsans DKW moped. Ful som stryk men funkade tills jag lyckades skruva sönder den. Sommarjobbade på en mack. Fick i hop tillräckligt för att köpa en motorcykel. Blev en gammal Harley 750 sidspis för den svindlade summan av 450 riksdaler. Tog nåt år att renovera den. På den tiden fanns gott om delar på skroten. Körde den ett par år. Sålde den för 4000. För pengarna blev det en några år gammal Norton 600-kubikare. Blev mycket lättare och lite lagom trimmad. Kompisens lillasyrra ofta bakpå. Den fick ljuddämpare efter att jag fått jagen två gånger samma dag. På den tiden var det inga problem att åka från snuten. Gjorde lumpen som MC-ordonnans. Inga problem att köra vänsterväxlat på dagarna och högerväxlat på kvällarna. Efter några år byttes Nortonen mot en Jawa speedwayhoj som jag hade mer användning för. Sen blev det en massa skit, BSA Gold Star och allt möjligt annat som transportmedel. Sen en period med jobb, hästar, fru, barn och inga hojar. Grabben började köra motorcykel. Fick åka och besiktiga hans hoj. Kom på att det var skoj. Köpte en ny hoj. Upptäckte att moderna hojar inte behöver mekas med på vintrarna. Så då blev det några gamla hojar för att ha nåt att göra på vintrarna.
Har nio i ordning och körbara och ett par renoveringsobjekt.
 
Last edited:

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Året var 2000, jag var 23 år, bodde i Västerås och kom ylandes längs cityringen med min första sporthoj, en grön/vit/blå kawa zxr750 92 med dammsugarslangar och vance and hines ss2r. Inför ett övergångsställe bromsar jag upp den på framhjulet för att släppa över ett sällskap med två tjejer (och en kille tyvärr..)i min ålder, tjejerna tittade storögt såklart efter mig.. ett par timmar senare på krogen stöter jag ihop med dem och måste ju bara fråga tjejerna vad de tyckte om mina skills vid övergångsstället och de blir ju helt till sig :) Om jag fick ligga? Nej jag var ju redan upptagen, faan.. minns det med värme
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Motorintresset fick jag genom att mina föräldrar hade bilar som knappt gick att använda och jag vet hur man använder aluminiumnät och glasfiberspackel för att få en skärm att se lång ut på bra håll.

Första moppen var en Husqvarna Flinta i 12-årsåldern. Jag och en kompis hade kommit överens med föräldrar i båda hushållen om att vi kunde leda mopparna till en järnvägsbank som gick några kilometer i skogen parallellt med järnvägen. Där kunde vi köra hela vägen till en nedlagd gokartbana och tillbaka. Det dröjde väl inte överdrivet länge innan motorerna var igång när vi tog oss till skogsbrynet och det där raka spåret fick en och annan avstickare någon mil åt alla möjliga håll.

Innan jag fyllt 15 hade jag haft ett tjugotal mopeder och avslutade med det bakvända bygget, en KS125 - 74 med mopedmotor. Visserligen 5-växlad, 70 cc och dellorto med gaswiren från sidan, men de flesta gjorde tvärtom. Snabbaste moppen i samhället hade han jag började åka i skogen med. Han hade en Benelli 125 2C som moppe.

Efter det här levde jag efter principen att "moped åker man när man är 15" och höll mig på fyra hjul tills jag passerade 40. Ett plötsligt infall gav mc-kort och sen har det spårat ur.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Sånt här gillar jag att läsa så här kommer mitt bidrag :)

Ja min historia började väl 1979 tror jag. Sålde GT på lördag och söndag på morsans damcykel, var en tur på runt 3 timmar trampandes runt sjön hemma. Anders i Gäddhult som jag sålde tidning till hade en gammal ILO monarped, okänt årtal, som jag fick köpa för 10kr. Den startade inte så jag gick dit och trampade hem den utan luft i hjulen 2km ungefär. Jag fick aldrig igång den och kommer inte ihåg vart den tog vägen heller. Nästa objekt på tidningsrundan var Baffes Puch Texas, köpte den för 50kr samma år. Fanns inget avgassystem på den, bara en avrostad stump på ett par cm från cylindern, Mats och Stig hjälpte mig att få igång denna sen körde jag fram å tebaks på grusvägen hemma utan någon som helst ljuddämpning, måste ha varit grannarnas dröm :) :) Sålde sen till Stig som byggde 50cc trial av den. Nästa blev en yz125 '79, fick la tjötat hål i huvudet på morsan att jag behövde en sådan och fick ta ut lite sparpengar på kontot sen rullade det på med en massa mopeder i olika skick och kulörer, fick åka polisbil 2 gånger för trimmad moppe. Första gången i Hällingsjö, jag låg sist för min gick långsamast men dom tog mig för att den snabbaste "alltid" ligger sist som dom sa. Nästa gång var i Kungsbacka, Jag hade satsat hela mitt sparkapital på en beställning från Alvars Racing i Vargön, 70cc Zundappen gjorde en bra bit över 100 och på senare år så har man förstått att det kanske inte var riktigt safe. 1982 var man 16 och tog lätt-mc kort på körskolan på Frölunda-torg, Jag och Kjell från Hindås gick i samma klass på Frölunda-Gymnasiet och vi gick ihop även på körskolan. Läraren var en trevlig finne som hette Veikko och som enligt han själv hade uppfunnit den ultimata övningskörningshojjen, en Honda xl125s med landsvägsdäck så den övningskörde jag och Kjell på och funkade bra. På en lektion vi skulle köra så hade Veikko kommit på den fantastiska iden att vi skulle testa hojjen i en grushåla så vi åkte till en som låg mellan Mölnlycke och Landvetter och det var kul... Jag hade ju min yz125 hemma som man hade skavt på rätt länge så det var bara att stå på med landsvägsdäcken på Hondan ända tills Veikko avbröt för han var rädd om hojjen så Kjell fick inte köra och vi åkte tillbaka till Frölunda Torg. En CB125T inhandlades och det blev en del övningskörning med morsan efter i hennes vita VW Golf som aldrig riktigt lyckades hänga med mig på hojjen. När körkortet väl bärgades så var det rätt ok att bara dra ut på Hondan och köra lagligt i 110 på motorvägen, inhandlade oxå en DT125 som jag hade på vintern så man var ju helsafe då. Första tunga hojjen när man fyllt 18 blev en Yamaha xj900 köpt på Z-Motor på friggagatan Gbg sen har det rullat på, over and out /Per
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Vid 10 års ålder lyckades jag tjata till mig en Rex med 98cc Villiersmotor, bara ram, tank, gaffel och motor "för att lära mig meka". Mindre än ett år senare var den körbar. Bromsar, stänkskärmar, sadel, ljuddämpare med mera saknades och ett vedträ användes som fotpinnar.
Men den gjorde 70 och grundlade ett livslångt beroende. En jämnårig kamrat som provkörde torskade också och åkte hoj tills han nyligen avled. RexVilliers98.jpg
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Hittade moppen på blocket, som var en ganska ny företeelse då. Åkte från Luleå till Jokkmokk för att köpa en Puch Dakota årsmodell 1973. Fick instruktioner hur koppling och rullgas osv fungerade i bilen påvägen dit.
Körde med den under ett drygt år: en månad köra, två månader lessna/återfå intresse/köpa delar/meka, köra en månad, två månader meka/svära/handla delar osv. osv.
Bästa minnet är kvällarna på vintern (när den funkade) som jag spenderade körandes speedway på skolans parkering, till grannarnas tveksamma glädje.

Sen blev det 125, pappa hade just köpt MC, en Ducati Monster och jag började min påverkanskampanj genom att visa bilder på Cagiva Mito, den självklara 125an för en Ducati-frälst. Hittade en i Småland som pappa köpte när han passerade påväg hem från Holland mitt i natten.
Tog körkort med körskola och körde upp på nån liten Yamaha, den orkade inte upp i 90 inför bromsprovet, fick underkänt på trafikdelen, körde upp andra gången med Cagivan med bättre resultat. Pappa skulle på tjänsteresa så vi körde bort till uppkörningsplatsen tidigt på morgonen, han lämnade mig där och jag la mig och sov på asfalten iförd skinnställ. Manöverprovet gick bra, men jag fick inte köra trafikdelen direkt, vilket medförde visst problem, för alla utom den första personen så utgick trafikdelen från Vägverkets kontor, en mil bort... Dröjde kvar tills uppkörningsförrättaren hade åkt med första "uppköraren", sen hakade jag så diskret jag kunde efter två andra och körde på egen hand till Vägverket. De undrade nog, men sade tack och lov inget, sen gick trafikdelen bra så hemfärden kunde göras i lugn och ro.
Ett annat minne är när pappas kollega (med Monster S4) med kompis (748) kom förbi en sommarkväll och jag och pappa hakade på. Cagivan som var ostrypt fick sträcka på sig ordentligt för att hänga med i sommarnatten. Lite förvånad så här i efterhand att han lät mig testa toppfarten nattetid sådär utan någon kommentar om det. Härligt minne i alla fall. ?

Vid köpet av mellanklasshojen några timmar hemifrån så ledsnade pappa halvvägs hem och lät mig köra resten av vägen. ? Vid uppkörningen brände jag runt lite på egen hand efter manöverprovet vilket inte var jättepopulärt hos uppkörningsförrättaren. Sedan på trafikdelen råkade jag köra ifrån samme tålamodsprövade herre då jag smet före en mötande bil vid vänstersväng i korsning, trodde det var kört då men han hade inget problem med det.

Senare hojar har jag inga direkta anekdoter med, vad jag kan komma på just nu i alla fall.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Den gick i alla fall hyfsat, uppåt 90 km/h och så bra att en kompis farsa fick ta och svarva ut centrum från ett Puch bakdrev och kuggkransen från ett 32 kuggar MCB då det inte fanns mindre än 36 bak till Montanan för att hålla nere varven.
Kan nog konstatera att denna tid ändå var då man la grundkunskapen att skruva, mycket vansinne, mycket sattes sönder och det skulle ju gå fort att få ihop för att ut och köra. Väldigt dålig koll på det mesta med lärorikt.
Efter att länge ha åkt olagligt på mc och trimmade mopeder fick jag på 15-årsdagen en Puch MS 50. Pluggen i insuget togs ur samma kväll.
Efter att polisen tagit några kompisar insågs att trim var osmart om man ville ha lämplighetsintyg när man blev 16 och pluggen återinsattes. Samtidigt rensades alla kanaler upp, inget trim bara så att de såg ut som konstruktören tänkt sig. Alla packningar och övergångar mellan cylinder och förgasare, avgas och vevhus putsades till så de matchade utan kanter eller andra störningar. Hela kolvens underdel kapades så att kolvhöjden i bakkant vid insuget var 2-3 mm mindre än och i framkant samma som original med helt jämn övergång däremellan, lite sned sett från sidan men svår att skilja ifrån en standardkolv utan att mäta.
Kolvens översida 'jackades' vid avgas- och överströmningsportar med långa mjuka övergångar mellan, också svår att vid en hastig koll skilja ifrån original. Den förlorade kompressionen återställdes genom att skrubba toppen mot smärgelduk på ett betonggolv.
Moppen gjorde 55 i detta skick vilket fick duga tills jag blev 16 och tagit körkort.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Mitt testosteron bubblade för tjejer långt innan det blev moped o crosshoj, men när man väl fick lägga vantarna på en motordriven 2-hjuling blev det en Rex Sprint -78, som då blev den coolaste moppen i (Puch Dakota-)byn för att den såg ut som en motorcykel.
Stark Sachs som fan med 1 cm kolvning och några kugg drev.
Själv tyckte jag att Mustang Mamba var det hottaste på hjul då.
Kompisen brukade köra om skolbussen med sin på morgnarna, där vi satt o spanade avundsjukt genom bussfönstrena när han swishade förbi.
Sen - fyllda 15 - skaffade jag en Husvqvarna 250 som mest buskördes runt byn o en o annan gång på skogsvägarna runt, och i en grusgrop.
Nästa motorobjekt var en GPz750-82 som man impade runt med på ett farligt omoget sätt. Kändes då som en riktig supersporthoj.
Följdes sedan av en GPz1100 när jag bodde i S-holm.
Und so weiter und so weiter tills nu.
Men kvinnor var och är alltid no.1, även om antalet är reducerat till en numer.
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Puch 125 -70. Helt fantastiskt vrid. Men det gick inte att köra om en lastbil. När man låg bakom fanns det pulver men när man gick ut for att köra om blev det stopp. Snopet...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lärde mig köra bil vid 7 års ålder, intresset fanns där. Lånade snöskotrar av sextiotals Sno-tric eller Skidoo underhöll vintrarna. Vid 12 års ålder tjatande jag ned föräldrarna och fick köpa en Fram King Clipper -63 för 300kr av en granne. Fick lova morsan att bara köra i skogen och ha hockeyhjälm (Jofa VM) :) Efter tre månader aug-oktober köpte jag en beg crosshjälm, varmare.
Några övriga moppar passerade, körde året om tills jag fyllde 17 år och 9 mån. MC ville jag ha: jag och farsan var in på Segervalds Sundsvall för att provköra nån bil/snöskoter, där står en ett år gammal Suzuki TS125. Jag står som förtrollad. Farsan: Den där skulle du gärna vilja ha va? Jag: Mmm
Farsan: Glöm det. För farligt. (Farsan läkare, hade ”sett en del”)
Sedan bara bilar och nån snöskoter tills jag köpte en beg R100RS (dröm sedan jag såg den i MOTORRAD 1976)och renoverade, tog körkort och på den vägen är det.

ff64ecf51535c5d57576f65700c637e3.jpg
Bild på min nuvarande, och något patinerade, -67'a(?) med fotväxel. ?
20150509_135844 (2).jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Man kan väl dela in mitt mopedintresse i tre epoker. Den första såsom femtonåring när jag fick min första moped av föräldrarna. Den andra när jag upptäckte tjusningen med veteranfordon och då även mopeder av äldre modell. Den sista har väl varit lite av och till, men handlat mer om att kunna åka på längre turer med moderna mopeder.


Min första moped
Västerås och mitt i vintern. Normalt är det väl inte mycket snö i Västerås, men den här dagen snöar det ymnigt. Jag sitter på min första moped, en Puch Dakota av årsmodell 1967. Dakotan är begagnad, men helt i orginalskick, otrimmad och med låga mil.
Farsan har precis betalat säljaren. Jag är inte ännu fyllda femton, men han har väl inte orkat lyssna på mitt tjat. Drar ner toppeluvan långt över örona, rättar till dom tjocka vantarna och drar hemåt....vilken frihetskänsla!!!

Kommande tid fick Dakotan tjänstgöra som transportmoped och funkade klockrent när den tog mig till och från alla möjliga ställen i Västeråstrakten.

Dakotakarriären i Västerås slutade i en rejäl krock med en annan moped. Med förkörsrätt smällde jag in i sidan på den andra mopeden och gjorde en rejäl flygtur över både min och motpartens moped. Som tur var, så landade jag på en intilliggande gräsmatta och blev i princip bara lite mörbultad. Med tanke på att det fanns ingen hjälmlag på den tiden, så var det ju tur att man hamnade på gräs och inte på asfalt.

Dakotan blev stående ett tag. I samma veva flyttade vi tillbaka till Haparanda och där fick den sig en ordentlig genomgång med bl a ny framgaffel.
Moppen fick sen tjänstgöra som transportmedel igen. I kompisarnas garage lärde jag mig plugga ur strypningar, fila halvmånar i kolvar och slipa topplockar mot cementgolv. Dakotan såldes och ett antal andra äldre mopeder passerade mina ägor. Dom flesta filade och trimmade jag sönder.

Denna mopedepok avslutades med en Puch Florida. Givetvis filades det på den också efter alla konstens regler, men vid det här laget hade jag lärt mig så pass mycket att den höll iallafall. Bilintresset tog överhand och....en tid med svarta ingrodda oljiga händer och kläder som luktade tvåtaktssoppa tjugiofyra timmar om dygnet var över.

(bild: från Västerås utanför vårt hem. Jag och Dakotan har hämtat upp en kompis från andra sidan stan.)

1.jpg
Mina veteranmoppar

Mitt intresse för veteranbilar gjorde också att jag fick upp ögona för dom äldre mopederna. Fördelen med mopparna var att dom tog liten plats och var relativt lättmekade. Att dom dessutom var ofta billiga i inköp gjorde ju inte saken sämre.
2.jpg
3.jpg

4.jpg


Touring med moped

Längre turer med moped har väl funnits alltid i bakhuvudet. När jag flyttade till Boden, så lärde jag känna en motorcykelkompis. Vi snackade väldigt mycket om att köpa en varsin moped och dra till Norge med dom. Åren gick och vårt prat om detta var nog mer snack och lite verkstad. Men, drömmarna fanns där.
På nån resa med motorcykel i Norge, så råkade jag köra om två moppar. Mopparna var fullpackade med packning. Faschinerad av detta, så stannade jag till några kilometer längre bort för att se dom passera en gång till. Fick gåshud när dom åkte förbi och jag blev totalt betuttad i tanken att köra moppe med packning på.
Hem från resan och några veckor senare hade jag en ny Honda SFX50 i garaget. Övertalning att kompisen skulle göra likadant påbörjades.

Någon moped för kompisen blev det inte. Jag sålde SFX:en och funderingarna om touring med moped hamnade i vilorummet i några år, tills en dag då....

5.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Trimscenario en kompis pappas verkstad anno datzumal (80-tal):

Min kolv fastspänd uppochner i skruvstädet, där jag filade/jackade kolven sådär 10 mm djupt och ungefär lika brett.
Minst en kolvring smäckte av när jag tog av den. Skitsamma, dit med en annan.

Kompisen på knä på betonggolvet "planandes" sin cylindertopp mot detsamma.
Efterarbete och finish på både kolv och topp blev lite tryckluft för att få bort lösa spånor och ev. grus frång golvet, och sen några drag med ett slippapper innan montering.
Hej hopp vad det gick bra.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top