Behöver hjälp vid montering av kamaxlar.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fundering, visst har du en lämplig momentnyckel då du ska montera ihop det hela? Annars är det nog läge att skaffa en momentnyckel nu. Misstänker att det är en hel del som ska momentdras.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Jag vet inte om du redan lagt på kedjan o fixerat överfallen, men tipsar ändå - tappa inte ner kedjan...för det är skitjobbigt när den liksom låser sig i i något halvläge o den ska fiskas upp sen från det trånga djupet. Just saying : )
Jag har både lagt på och tagit av flera gånger vid det här laget. Börjar bli rejält trött på mekandet nu. Markeringarna på kamaxlarna stämmer nämligen inte hundra procent med markeringarna på överfallen. Det skiljer någon millimeter. Sedan känns det som att en kugge på kedjan är betydligt större än diffen vid markeringarna. Det kanske inte går att få dem 100 procent exakt?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har både lagt på och tagit av flera gånger vid det här laget. Börjar bli rejält trött på mekandet nu. Markeringarna på kamaxlarna stämmer nämligen inte hundra procent med markeringarna på överfallen. Det skiljer någon millimeter. Sedan känns det som att en kugge på kedjan är betydligt större än diffen vid markeringarna. Det kanske inte går att få dem 100 procent exakt?
Det stämmer med min erfarenhet, markeringarna linjerar normalt inte exakt förrän överfallen är dragna och sträckaren monterad. Det är normalt inget bekymmer bara man kollar eventuella förändringar medan man skruvar tillbaka prylarna.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det stämmer med min erfarenhet, markeringarna linjerar normalt inte exakt förrän överfallen är dragna och sträckaren monterad. Det är normalt inget bekymmer bara man kollar eventuella förändringar medan man skruvar tillbaka prylarna.
Ja, lite halvosäker kan man bli. Jag brukar måla ett streck på kamdreven mot kamkedjan innan jag tar bort nåt, livet blir lite lättare då.... :)

160424b13.jpg
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Det stämmer med min erfarenhet, markeringarna linjerar normalt inte exakt förrän överfallen är dragna och sträckaren monterad. Det är normalt inget bekymmer bara man kollar eventuella förändringar medan man skruvar tillbaka prylarna.
I mitt fall linjerar de ganska lika före och efter överfallen är monterade och spännaren monterad. Insugskammen ligger perfekt men avgaskammen ligger typ 2 mm fel. Kollar jag på mina markeringar som jag tyvärr gjorde när kammarna låg upp och ned så ser jag dessutom att avgaskammen efter montering ligger en kugge fel. Problemet är att om jag roterar kammen en kugge tillbaka så blir det fel på andra hållet. Avståndet mellan kuggarna på dreven är ca 6 mm.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
I mitt fall linjerar de ganska lika före och efter överfallen är monterade och spännaren monterad. Insugskammen ligger perfekt men avgaskammen ligger typ 2 mm fel. Kollar jag på mina markeringar som jag tyvärr gjorde när kammarna låg upp och ned så ser jag dessutom att avgaskammen efter montering ligger en kugge fel. Problemet är att om jag roterar kammen en kugge tillbaka så blir det fel på andra hållet. Avståndet mellan kuggarna på dreven är ca 6 mm.
Man får nog anse att det är tillräckligt bra på en standardmotor.
Är man riktigt nördig och vill hitta den sista hästkraften i motorn kan man modifiera kugghjulet så det blir justerbart och använda indikatorklocka för att få inställnmingen perfekt.
Men du är tillräckligt nära för att det ska vara bra.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Man får nog anse att det är tillräckligt bra på en standardmotor.
Är man riktigt nördig och vill hitta den sista hästkraften i motorn kan man modifiera kugghjulet så det blir justerbart och använda indikatorklocka för att få inställnmingen perfekt.
Men du är tillräckligt nära för att det ska vara bra.
Det är nog sant att det är tillräckligt bra på en standardmotor. Jag följde ju servicemanualen till punkt och pricka efter att jag felaktigt plockat bort kamaxlarna vid fel varv. Det diffar som sagt ett par millimeter på den ena. Med hänsyn till kuggarna på kamaxeldreven gick det alltså inte att få mer noggrannhet än så. Den tidigare inställningen med en kugge åt andra hållet inbillar jag mig möjligen kan ha orsakat det slitage som föranlett att jag behövde shimsa samtliga exhaust-ventiler. Rätta mig gärna om detta antagande är orimligt.

I alla fall tänkte jag ge en statusuppdatering kring hur det hela har gått. Jag stämde av min kamaxelinställning med Yamaha-verkstaden som tyckte att det lät rimligt, givet att de inte kunde ta något ansvar. Nu i helgen har jag då monterat tillbaka ventilkåpan mfl. delar och igår kväll startade jag hojen i samband med gasspjällsjusteringen som stod på tur. Beredde mig på värsta kraschen i motorn men den gick igång på första "kicken" och snurrade på. Först hade jag glömt att koppla in ECU:n och då gick bara startmotorn. Då lät det precis som det skulle så jag tänkte att jag kör. :)

Dock får jag nog säga att jag lyssnat med extremt kritiska öron och tycker det slamrar och tickar något fruktansvärt. Nu är ju inte crossplanemotorn till MT09 någon tyst maskin utan den slamrar och tickar även normalt. Jag brukar ju inte lyssna särskilt mycket på den utan kör ju alltid med öronproppar och hjälm vilket gör att jag bara hör ett skönt sjungande ljud. :) Så här i efterhand inser jag ju att jag borde ha provlyssnat ordentligt innan jag plockade isär motorn. Dock, efter att ha kört den på tomgång en stund ikväll igen och även revvat några rejäla varvningar så tror jag nog ändå att den är som den ska. Den tystnar betydligt så fort jag lägger i en växel vilket den brukar göra. Däremot ryker det ganska mycket från avgasröret innan den blir varm. Har för mig att den gjort så även tidigare och nu är det dessutom runt 9 grader i garaget så det kanske är kondens eller något. Röken är i alla fall vit och slutar så snart tempen går upp en bit.

Igår fick jag i samband med gasspjällsjusteringen intrycket av att gasen hängde kvar ett ögonblick efter att jag släppt gasrullen men det kan ju ha berott på att jag av slarv hängde min Carbtune på gashandtaget eller att det var en viss fördröjning på kvicksilverstaplarna vilket förvirrade min hjärna på så sätt att jag misstog mig som att gasen inte släppte direkt. Idag kände och hörde jag inga sådana tendenser. Nästa steg blir att provköra hojen någon torr och fin dag.

Tack alla för input! :)
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Behövdes det justeras några ventilspel?
Japp, justerade på samtliga ventiler. Exhaust-ventilerna låg under spec och intake-ventilerna nära den nedre gränsen. Annars hade jag inte plockat bort kamaxlarna. Jag trodde ju att det hela skulle bli ett snabbt jobb. :) Tur det är vinter så man inte fått fnatt av att inte kunna köra med hojen. :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Japp, justerade på samtliga ventiler. Exhaust-ventilerna låg under spec och intake-ventilerna nära den nedre gränsen. Annars hade jag inte plockat bort kamaxlarna. Jag trodde ju att det hela skulle bli ett snabbt jobb. :) Tur det är vinter så man inte fått fnatt av att inte kunna köra med hojen. :)
Men mätte du inte ventilspelet på ”fel tdc”? Gjorde du om mätningen efter du monterat tillbaka kammen, justerade och sen mätte igen?
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Men mätte du inte ventilspelet på ”fel tdc”? Gjorde du om mätningen efter du monterat tillbaka kammen, justerade och sen mätte igen?
Nej ventilspelet mättes korrekt. Det var bortmonteringen av kamaxlarna som gjordes ett vevaxelvarv för tidigt. Den markeringen kallas BTDC (before top dead center) men det känner du säkert redan till. Jag skrev nog fel i tidigare inlägg där jag nämnde det hela som TDC. TDC är ju markeringen för ventilspelskontroll och BTDC är markeringen för borttag och återmontering av kamaxlarna. Dock har jag nu lärt mig att vänta med borttag tills kamaxlarna är vända åt rätt håll.

Jag har även kontrollmätt ventilspelet ett par tre gånger efter återmonteringen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite nyfiken, drog du runt motorn två varv lätt för hand innan du tog på startmotorn? Nu verkar det ju ha gått bra en det kan ju vara värt att nämna att det är lämpligt att göra om nåt skulle blivit galet så man känner om det tar stopp.

Jag har svårt att tro att en kugg fel skulle ge mer slitage och minskat ventilspel men jag kan ju ha fel. Där emot får du ju andra ventiltider, på KLR650 finns det en mod där man medvetet kuggar om avgaskammen en kugg men jag vågade inte.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Lite nyfiken, drog du runt motorn två varv lätt för hand innan du tog på startmotorn? Nu verkar det ju ha gått bra en det kan ju vara värt att nämna att det är lämpligt att göra om nåt skulle blivit galet så man känner om det tar stopp.

Jag har svårt att tro att en kugg fel skulle ge mer slitage och minskat ventilspel men jag kan ju ha fel. Där emot får du ju andra ventiltider, på KLR650 finns det en mod där man medvetet kuggar om avgaskammen en kugg men jag vågade inte.
Japp, drog runt rätt många varv manuellt både med och utan grillpinnar i tändstiftshålen. :) Kände inget som tog emot. Annars hade jag nog inte vågat mig på att starta maskinen. Kan ju tillägga att jag nämnde mina grillpinnar för Yamaha-mekanikern och han hade väl i princip inget emot det men nämnde en kollega (oklart var denne jobbade) som råkat ut för att en blyertspenna i nämnda hål hade gått av inne i cylindern. Han vart tydligen inte så glad efteråt. :lol

Vad gäller ventiltider så tänker jag som så att eftersom min exhaust-kam ligger två millimeter före markeringen (i rotationsriktningen) så bör det innebära att ventilerna öppnas en liten aning tidigare än om kammen hade kunnat placeras mitt för markeringen. Det innebär ju rimligtvis också att de stänger en liten aning tidigare och risken att kolven slår i dem då minskar. Om det hade varit meningen att det skulle överensstämma exakt mellan kampunkterna och överfallens punkter så borde kamdrevens kuggar vara annorlunda konstruerade. Jag kontrollerade även om kamdreven satt tokigt på kamaxlarna men de satt exakt enligt manualen.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Jag testkörde hojen i måndags typ 1,5 km. Känslan då var att allt inte stod rätt till. Kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var men motorn tickade och levde samt kändes inte riktigt på hugget. Så idag rev jag ner allt igen för att kontrollmäta ventilspelet igen för säkerhets skull. Döm om min förvåning när jag hittar olja under luftburken. När ventilkåpan togs bort såg jag att packningen inte satt som den skulle på ett ställe. Inte konstigt att den kändes märklig och tickandet kom väl direkt från kamaxlarna vars ljud inte helt inneslöts i ventilkåpan.

Nu är allt monterat igen och jag fick även göra om gasspjällsjusteringen. Nu kändes det även rätt när jag revvade motorn. Det är inte lätt det här men satan vad man lär sig. ?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag testkörde hojen i måndags typ 1,5 km. Känslan då var att allt inte stod rätt till. Kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var men motorn tickade och levde samt kändes inte riktigt på hugget. Så idag rev jag ner allt igen för att kontrollmäta ventilspelet igen för säkerhets skull. Döm om min förvåning när jag hittar olja under luftburken. När ventilkåpan togs bort såg jag att packningen inte satt som den skulle på ett ställe. Inte konstigt att den kändes märklig och tickandet kom väl direkt från kamaxlarna vars ljud inte helt inneslöts i ventilkåpan.

Nu är allt monterat igen och jag fick även göra om gasspjällsjusteringen. Nu kändes det även rätt när jag revvade motorn. Det är inte lätt det här men satan vad man lär sig. ?
Nu då - snart framme i april. Har du kört mer och hur verkar hojen funka?
Har det gått bra så blir ditt nästa mekjobb detta:
(börjar efter ca en timma, men hela programmet är värt att se om man är tillräckligt nördig)
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Nu då - snart framme i april. Har du kört mer och hur verkar hojen funka?
Har det gått bra så blir ditt nästa mekjobb detta:
(börjar efter ca en timma, men hela programmet är värt att se om man är tillräckligt nördig)
Jag körde en sväng i mitten av februari, det har inte varit väder sedan dess. Då körde jag en sisådär tre mil. Allt kändes som vanligt så jag har goda förhoppningar om att allt är som det ska. :)
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Nu har det blivit ytterligare några rundor efter återmonteringen, ett par rundor på ca 20 mil vardera. Allt känns som det ska så jag lyckades nog få allt på plats inom felmarginalen :)
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
En liten fundering ytterligare. Ni som läst tråden vet ju att jag lyckades få dit ventilkåpspackningen lite fel på ett ställe så att olja läckte in under luftfiltret m.m. Därefter lyckades jag få allt på plats som det var tänkt. Har sedan kört ca 70 mil och fick för mig häromdagen att titta på själva packningen och motorn så att det inte läckte någonstans. Nu ser jag att det liksom "svettas" ut lite lite olja på vissa ställen runt packningen. Är detta normalt? Det skulle ju kunna vara olja som satt på kanten när packningen monterades och som nu sakta men säkert sipprar ut när motorn blir varm. Jag torkade bort den synliga oljan och idag körde jag ca 15 mil och då ser jag att det ser likadant ut igen. Ventilkåpan sitter med fyra skruvar som jag momentdragit enligt servicemanualen. Tänkte att jag kunde känna på dem nu med en insexnyckel men de går inte att rubba med en kort insexnyckel så de sitter ju inte löst i alla fall. Tips mottages tacksamt! :) Ska jag behöva riva allt igen?

motorn.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top