Är lite förbryllad efter att ha mätt ventilspelet och upptäckt att samtliga exhaust-ventiler är ur spec. Jag plockade därför bort kamaxlarna så jag kunde kolla vilka shims som sitter på ventilerna. Innan jag monterade bort kamaxlarna skulle jag rotera "generator rotor" (vet inte vad det heter på svenska) tills ett V dök upp i det lilla hålet på kåpan. Allt enligt servicemanualen. Jag stoppade rotationen vid en markering som ser ut som ett V som sagt. Sedan markerade jag på kamkedjan och kamdreven med en penna. Därefter monterade jag bort "locken" och kamaxlarna. Läser i servicemanualen att vid montering av kamaxlarna ska man vrida tills ett V blir synligt och sedan montera kamaxlarna så att en punktmarkering hamnar uppåt och i linje med markeringar på "locken". Låter ju rimligt.
Mitt dilemma är ju då att eftersom jag redan har samma V framme i hålet och kamaxlarna vid demonteringen inte alls var vända med punkterna uppåt utan nedåt, så undrar jag om det blir galet ifall jag monterar tillbaka kamaxlarna enligt instruktionen dvs. med punkterna uppåt? Jag har ju aldrig gjort detta tidigare och eftersom jag inte tänkte på att kolla ev. markeringar på axlarna innan demonteringen så vet jag ju inte ifall rotorn kan rotera två varv medan kamaxlarna endast roterar ett varv. Kan någon som är mer van vid denna typ av jobb ge mig ett råd om hur jag ska göra? Finns det fler än en markering som ser ut som ett V på rotorn? Om inte så är ju läget rätt men kamaxlarna satt ju då fel från start vilket verkar märkligt eftersom hojen rullat snart 4 000 mil med den placeringen.
Mitt dilemma är ju då att eftersom jag redan har samma V framme i hålet och kamaxlarna vid demonteringen inte alls var vända med punkterna uppåt utan nedåt, så undrar jag om det blir galet ifall jag monterar tillbaka kamaxlarna enligt instruktionen dvs. med punkterna uppåt? Jag har ju aldrig gjort detta tidigare och eftersom jag inte tänkte på att kolla ev. markeringar på axlarna innan demonteringen så vet jag ju inte ifall rotorn kan rotera två varv medan kamaxlarna endast roterar ett varv. Kan någon som är mer van vid denna typ av jobb ge mig ett råd om hur jag ska göra? Finns det fler än en markering som ser ut som ett V på rotorn? Om inte så är ju läget rätt men kamaxlarna satt ju då fel från start vilket verkar märkligt eftersom hojen rullat snart 4 000 mil med den placeringen.
