Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Tur man inte beställde nåt med sladd då…

Du hinner under dagen… :) 50.000 i fickan jämfört med de som beställer sedan.

Tur man inte beställde nåt med sladd då…

Tur att man hann få sin!
Märkligt snabbt beslut, det kan ju göra avsevärd skillnad i kalkylen för många :unsure:

Tur att man hann få sin!
Märkligt snabbt beslut, det kan ju göra avsevärd skillnad i kalkylen för många :unsure:
Vem/vilka tjänar på långsammare omställning från fossilberoende? Follow the money... :hihi

Men i sak är det nog riktigt att elbilar säljer på egna meriter, dessutom börjar ju laddinfrastrukturen också se skaplig ut på de flesta håll.

Den som är ute efter en Tesla kan köpa den i t ex Rumänien, Norge eller Frankrike och spara ett par hundratusen. Ser ut som miljöbilspremien hamnar i bilhandlarens plånbok. Bra att den avskaffas.

Den som är ute efter en Tesla kan köpa den i t ex Rumänien, Norge eller Frankrike och spara ett par hundratusen. Ser ut som miljöbilspremien hamnar i bilhandlarens plånbok. Bra att den avskaffas.

Till någons stora förvåning, vem tjänar på ekonomiska bidrag? Follow the money... :hihi

Last edited:
Generellt har jag varit emot denna el-bils-subvention från start så bra den tas bort.

Ja, tur man har beställt.

För mig hade det inneburit nästan 2000Kr/mån mer i leasing.
Har blivit lovad leverans innan jul, skrev leasingavtal i nov - 21. Men utan bonusen hade det garanterat inte blivit någon ny bil. 2000 / mån extra hade spräckt budgeten rejält. Försäljningsrekord på bilar idag?

Har blivit lovad leverans innan jul, skrev leasingavtal i nov - 21. Men utan bonusen hade det garanterat inte blivit någon ny bil. 2000 / mån extra hade spräckt budgeten rejält. Försäljningsrekord på bilar idag?
Beställde i slutet på April, kommer (kanske) vecka 7...
Jag får en ökad kostnad på 555 kr/månad pga leverans efter nyår.

Ja, en hel del av dom som "ska tänka lite" åker nog och skriver under idag. :)

Om alla hade samma levnadsstandard som vi i Sverige skulle det behövas 4 jordklot. Alltså kommer vi behöva sänka vår levnadsstandard. Brukar bli lite dålig stämning när jag tar upp detta med mina miljövänner.

Om alla hade samma levnadsstandard som vi i Sverige skulle det behövas 4 jordklot. Alltså kommer vi behöva sänka vår levnadsstandard. Brukar bli lite dålig stämning när jag tar upp detta med mina miljövänner.
Om alla levde som vi i Sverige skulle det räcka med ett jordklot eftersom vi inte skulle vara så många på jorden.

Var hittar man den uträkningen?

Ahh, en nyanserad källa som inte alls lever på att blåsa upp klimathysterin....

Jag läste på OPEC's hemsida att nuförtiden är bensinen och dieseln så ren att ju mer vi bränner ju bättre mår miljön

Om alla levde som vi i Sverige skulle det räcka med ett jordklot eftersom vi inte skulle vara så många på jorden.
det kanske är sant men nu är ju verkligheten som den är och då måste vi anpassa oss efter den. Många blundar för denna verklighet då de helt enkelt vill fortsätta leva med samma levnadsstandard. Det brukar alltid bli tyst stämning när man tar upp detta med vänner och bekanta.

Malthus hade fel redan för 200 år sedan.

Så blir det när man inte kan något om ekonomi och tillväxt. Vi får ut mer och mer och större och större värde per satsad resursenhet. Hela tiden, sedan mänsklighetens begynnelse har det varit så.

Alarmisterna gillar det dock. En rädd fårskock är lättare att fösa.

Last edited:
Malthus hade fel redan för 200 år sedan.

Så blir det när man inte kan något om ekonomi och tillväxt. Vi får ut mer och mer och större och större värde per satsad resursenhet. Hela tiden, sedan mänsklighetens begynnelse har det varit så.

Alarmisterna gillar det dock. En rädd fårskock är lättare att fösa.

Din graf täcker bara 60 år och på det ska man dra slutsatser sen mänsklighetens begynnelse?

Kanske så det blir när ekonomer tittar naturvetenskap...

Din graf täcker bara 60 år och på det ska man dra slutsatser sen mänsklighetens begynnelse?

Kanske så det blir när ekonomer tittar naturvetenskap...
Det var som ett exempel för att se produktivitetsökningar(produktivitetsökningar som inte går att se i dåtiden). Kan lika gärna ta bort grafen. Malthus var iofs i farten långt innan 1961.

Vi kan vara fler människor eftersom vi kan mätta fler. Antalet människor på jorden hade ju stått still om vi precis i detta nu hade sått och balanserat på gränsen över antalet som kan födas.
Kan vi bara föda 100 pers så kommer befolkningen aldrig vara 654.

Innan den agrara revolutionen hade vi y avkastning, efter den agrara revolutionen hade vi >y. Och sen gjorde vi olja till en resurs. Vilken boost för hela mänskligheten.
Hur ska man räkna på sånt. Malthusinisterna verkar tro att avkastningen är konstant.

Last edited:
Det var som ett exempel för att se produktivitetsökningar(produktivitetsökningar som inte går att se i dåtiden). Kan lika gärna ta bort grafen. Malthus var iofs i farten långt innan 1961.
Vi kan vara fler människor eftersom vi kan mätta fler. Antalet människor på jorden hade ju stått still om vi precis i detta nu hade sått och balanserat på gränsen över antalet som kan födas.
Kan vi bara föda 100 pers så kommer befolkningen aldrig vara 654.

Innan den agrara revolutionen hade vi y avkastning, efter den agrara revolutionen hade vi >y.
Hur ska man räkna på sånt. Malthusinisterna verkar tro att avkastningen är konstant.

Malthus sa väl bara att det finns en gräns för hur många jorden kan föda? Jag tror inte han specificerade någon siffra? Jag tror fortfarande att han har rätt och att det finns en gräns även om jag inte vågar spekulera i exakt var gränsen går.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN