KTM 790 Duke: Strul med koppling, vad är felet? hur ska jag felsöka?

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Hej!

Jag har en 790 duke 2018 som har lite strul med kopplingen, jag skulle behöva lite hjälp ang. vad som kan vara fel/hur jag ska felsöka.

Ibland när jag står stilla vid rödlysen och ska iväg så fastnar kopplingen i ett indraget läge, då kan jag lägga i 1an och släppa gasen helt och det är som att hojen står i neutral.
Drar jag i kopplingshandtaget kan jag känna att den tar mycket senare som att vajern sitter fast lite, dock rör sig den lila armen som sitter på kopplingskåpan när jag drar in kopplingen. Det är som att den inte fjädrar tillbaks som den ska, om jag bara väntar 15-20 sec så hoppar den tbx igen och allt funkar som det ska.

Jag tror bara att detta händer när jag står stilla i neutralen, det har aldrig hänt när jag kör. jag tror även att det löser sig när jag byter växel och går tbx till 1an när jag ska iväg, dock osäker på om det alltid är så.

Jag upplever att min koppling fjädrar tillbaks ganska svagt, i alla fall jämnfört med polarens suzuki gsx-s750 där är det markant mer motstånd i kopplingen när man håller in kopplingshandaget. det märktes tydligt när jag försökte göra clutch up wheelies med hans och min egen hoj.

skulle det kunna vara smuts i vajern som skapar friktion? går det att smörja en kopplingsvajer eller ska jag testa att byta den?

kan det vara nr 9 "clutch release lever spring" som har blivit smutsig/behöver smörjas? kanske bytas?
borde jag öppna upp den och titta på fjädern?


All hjälp och tips för att felsöka uppskattas!
Har du haft liknande problem vill jag gärna höra hur du löste det.

//Albin
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fasen Albin, du är den tappraste nya motorcyklisten som finns!

Det jag kan bidra med är att det förmodligen inte är lämpligt att smörja vajern.

Är den plastbelagd som de allra flesta moderna vajrar är så skapar du bara problem genom att gegga med olja.

Ett rent silikonpreparat kan vara en nödlösning ibland, men vänta med det och vänta även med att byta vajer: problemet ligger nog någon annanstans.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Fasen Albin, du är den tappraste nya motorcyklisten som finns!

Det jag kan bidra med är att det förmodligen inte är lämpligt att smörja vajern.

Är den plastbelagd som de allra flesta moderna vajrar är så skapar du bara problem genom att gegga med olja.

Ett rent silikonpreparat kan vara en nödlösning ibland, men vänta med det och vänta även med att byta vajer: problemet ligger nog någon annanstans.
Hehe, livet som KTM ägare som jag förstått det ;)

jag vill ju att det ska vara vajern men det känns som det är fjädern som ska dra tillbaks kopplingsvajern som är lite kled, det som är konstigt är att det är så okonsekvent.. det händer 1 gång på ca 90min körning i nuläget. Har du något förslag på hur jag kan felsöka? finns det någon risk med att skruva loss armen som sitter på kopplingen för att titta om fjädern är smutsig eller liknande?
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Kan vara skälva koppling armen som är sliten vid korgen.
pratar vi om själva fjädern jag länkade till eller att det t.ex kommit smuts där armen rör sig så att det skapas för mycket friktion? koppligen fjädrar tillbaks ganska långsamt och svag jämnfört med andra hojar jag kört som sagt..
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
1. Koppla loss vajern och känn om den löper lätt. Antingen är felet där eller så kan du eliminera den. Kolla även att den inte är fullt utjusterad (=sträckt och sliten), byt i så fall.
2. Känns det mjukt eller "hugger" det i handtaget när du drar in kopplingen. För mycket lek kan ge hack i kopplingskorgen.
3. Öppna kopplingskåpan och kolla kopplingskorgen samt mät lamellerna. Är de tjocka nog? Är det platta eller har de slagit sig? Är metallskivorna brända (blåanlöpta)? Byt lamellpaket om det inte ser bra ut.
4. Kolla att axeln som trycker isär kopplingen (från armen där vajern går in, till kopplingskorgen) löper lätt och inte är skadad.

Generellt låter detta som slitage och inte något allvarligt.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
1. Koppla loss vajern och känn om den löper lätt. Antingen är felet där eller så kan du eliminera den. Kolla även att den inte är fullt utjusterad (=sträckt och sliten), byt i så fall.
2. Känns det mjukt eller "hugger" det i handtaget när du drar in kopplingen. För mycket lek kan ge hack i kopplingskorgen.
3. Öppna kopplingskåpan och kolla kopplingskorgen samt mät lamellerna. Är de tjocka nog? Är det platta eller har de slagit sig? Är metallskivorna brända (blåanlöpta)? Byt lamellpaket om det inte ser bra ut.
4. Kolla att axeln som trycker isär kopplingen (från armen där vajern går in, till kopplingskorgen) löper lätt och inte är skadad.

Generellt låter detta som slitage och inte något allvarligt.
Tack för ett riktigt bra svar!
Skulle precis gå ner och koppla loss vajern och petade på Armen vid motorn som går in till kopplingen och märkte att det finns ganska mycket spel där att justera. Jag lärde mig precis att så länge armen har lite spel om man trycker på armen som sitter på motorn så är den inte för tight. Jag märkte i alla fall att kopplingen var väldigt löst justerad ( pga att jag varit så nervös att dra den för hårt tidigare så att kopplingen legat i hela tiden hehe.. ) Nu fjädrar kopplingen tillbaks markant hårdare så förhoppnings vis var det bara det! :D lite pinsam rookie misstake bara om det visar sig att det var det.. märker nog inom 1-2 dagar om det är löst eller inte.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tack för ett riktigt bra svar!
Skulle precis gå ner och koppla loss vajern och petade på Armen vid motorn som går in till kopplingen och märkte att det finns ganska mycket spel där att justera. Jag lärde mig precis att så länge armen har lite spel om man trycker på armen som sitter på motorn så är den inte för tight. Jag märkte i alla fall att kopplingen var väldigt löst justerad ( pga att jag varit så nervös att dra den för hårt tidigare så att kopplingen legat i hela tiden hehe.. ) Nu fjädrar kopplingen tillbaks markant hårdare så förhoppnings vis var det bara det! :D lite pinsam rookie misstake bara om det visar sig att det var det.. märker nog inom 1-2 dagar om det är löst eller inte.
Vi har alla ett antal mektabbar bakom oss. De kostar allt från stukat ego till (i mitt fall) 14.000 :- *DOH!*
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Vi har alla ett antal mektabbar bakom oss. De kostar allt från stukat ego till (i mitt fall) 14.000 :- *DOH!*
hehe ojdå vad hände då?
att Spänna vajern löste ju typ problemet men har märkt att kopplingsvajern blir lösare med tiden så jag ska gå igenom den i helgen ändå och kanske sätta lite loctite på muttrarna nere vid motorn.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är inte så att vajern håller på att ge upp och sträcker sig mer och mer?

Har justermuttrarna skakat loss och det är därför du ska sätta locktite? Annars verkar det ju lite onödigt, man borde ju märka om dom skakar iväg.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Precis som Bosse skriver, det finns 3 anledningar att spelet ökar, justering på vift, vajer som håller på att gå av och vajerhölje som trasar i ändarna. Muttrarna ser du ju tydligt om dom rör sig, och det är vanligast att vajern ger upp innan höljet gör det, vilket trots allt är sak samma eftersom man byter rubbet i samma veva.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Det är inte så att vajern håller på att ge upp och sträcker sig mer och mer?

Har justermuttrarna skakat loss och det är därför du ska sätta locktite? Annars verkar det ju lite onödigt, man borde ju märka om dom skakar iväg.
I så fall är det muttrarna nere vid motorn men ska börja att dra åt dem ordentligt först innan det blir någon locktite. ska serva hojen i helgen o kolla lite mer noga på detta.
Har eventuellt en ny vajer liggandes så kanske byter till den dock har problemet i stort sett upphört sedan jag justerade vajern lite bättre.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Precis som Bosse skriver, det finns 3 anledningar att spelet ökar, justering på vift, vajer som håller på att gå av och vajerhölje som trasar i ändarna. Muttrarna ser du ju tydligt om dom rör sig, och det är vanligast att vajern ger upp innan höljet gör det, vilket trots allt är sak samma eftersom man byter rubbet i samma veva.
Glömde skriva det i bosses svar men hur ser man att en vajer sträcker sig/håller på att ge sig den är ju inkapslad i plast? muttrarna uppe vid kopplings handtaget rör sig inte i alla fall
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är väl svårt för att inte säga nästan omöjligt att se att vajern sträcker sig, den blir ju längre inne i höljet.

Sitter justermuttrarna fast vid motorn och handtaget så kan man nästan räkna med att det är vajern som sträcker sig om spelet ökar. Det finns väl en viss risk att det kan vara nåt annat runt kopplingen som håller på att ge upp men vajern är nog största risken och det jag skulle testa byta först.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Tja, nu är jag tillbaks igen.

Kopplingen fungerar fortfarande men när jag gjort endel clutch ups märker jag att den blir lite slappare och jag behöver justera om den igen. kan detta vara tecken på att vajern håller på att ge sig tror ni? vi pratar om någon milimeter.
jag har eventuellt en extra liggandes i förrådet.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Då det är en KTM så kan det även vara slita lameller / dåliga fjädrar eller motorolja.
Nu var detta på en 690 som fick massor av konstiga problem när jag bytte till OKQ8SBK.
Bytte igen till MOTULS oljor och problemen upphörde. Många påstår att detta inte kan påverka. Men jag vet flera fall då det är faktum att oljebyte faktiskt hjälpt på KTM.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Jag råkade ut för att låsbrickan till muttern som håller i kopplingskorgen gick sönder och muttern gängade upp sig på min 690. Resultat att kopplingen tog sämre och sämre.
Tydligen ett känt problem med 690:n om man kopplar upp den på bakhjulet, rycket pallar inte låsbrickan med.

Vet dock inte om det är samma trassel med 790:n
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top