Bensinförbrukning Honda 1000CBF 2008

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda CBF1000 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Har en Honda 1000CBF år som gått 3600 mil. Jag kör mest 70 vägar med den, kör som en kärring ingen gasglad person, okej drar på ibland. Jag tankar alltid 98 oktan. Omöjligt att komma under 0.55 per mil. Är nya stift och luftfilter i hojen. Är detta en normal förbrukning?
 
100hk på 230kg men låg snittfart och 98oktan.
Men nej, det ska gå att få ner än lägre.

Jag hade en CBF1000 som pendlarhoj i två år och den susade på ungefär 0.55.
Men snittfart var 100+ och på 95 oktan.

Vad har du för lufttryck?

Inte minst, körstilen - har du någon fart in i böj eller accelereras det ut mestadels?
Pressa den lite, den trivs förvånansvärt bra med lite högre ingångshastighet.

Och ja, jag fetar CBF1000 för att uppmärksamma dig på benämningen på hojen. Det är CBF före, inte efter.
 
jag ligger på 0,5 med min CBF 600 från 04, är gammal o kör väl som TS ungefär.
 
Har gjort en resa i Norge med hojen och det är enda gången den gått under 0.5. Tror förbrukningen låg på 0.48. Att den drar 0.6 vid motorvägsfart tycker jag är ok. Senaste tankningen hade jag kört 28 mil fick i 15L. Hade kört 28 mil på 70 vägar på landsbygden. Gällande däcktryck så kör jag på 2.6 bar i fram och 3.1 bak. Rekommenderat tryck enligt instruktionsboken är 2.5 bar i fram och 2.9 bak.
 
Har gjort en resa i Norge med hojen och det är enda gången den gått under 0.5. Tror förbrukningen låg på 0.48. Att den drar 0.6 vid motorvägsfart tycker jag är ok. Senaste tankningen hade jag kört 28 mil fick i 15L. Hade kört 28 mil på 70 vägar på landsbygden. Gällande däcktryck så kör jag på 2.6 bar i fram och 3.1 bak. Rekommenderat tryck enligt instruktionsboken är 2.5 bar i fram och 2.9 bak.
helt normalt. https://www.fuelly.com/motorcycle/honda/cbf1000
 
Rimlig förbrukning.

Jag körde både Varadero 1000 och NC 700 som skall vara så ffrruukkttaannssvväärrtt snål på samma förbrukning: 0,7 l/mil.


Funny thing:
80-talets första hälft tog bensinpriset ett skutt uppåt. Lite olika nya skatter, inklusive en "ubåtsjaktavgift" som vi fortfarande betalar för att stärka försvaret - men numera inbakad i begreppet "energiskatt" hade dragit upp priset till whooping 4.28 kr/litern. (motsvarar 11.30 kr/l idag)

En karl kommer fram vid bensinpumpen och frågar:
"Vad kör du den där på"?
- Helst 100 oktan om det hade funnits.

"Eh, nej men förbrukning. Vad drar den för dig?"
- 1,2 liter milen.

"VA!? Om du snålkör...?"
- Då kör jag bilen.


Så, motorcykel kan inte bli ett speciellt ekonomiskt fordon.
Alla mina förgasarhojar har legat kring just 0,7 över tid. Att NC700an klappade igenom så brutalt berodde på att jag med avsevärt våld tog den stackaren ut ur sin komfortzon och bort från den tänkta körcykeln.
Stor kille, kroppskydd under jackan, motorvägsfart = virvel i den lilla 14-liters tanken.
0 till bränslestopp på 22.5 mil. Värdelöst.

CRF 1000 och Kawa KLV 1000 som båda är insprutade går att köra på 0.6 l/m räknat över dygnet.
Jag är nöjd med det. Mina bilar går snålare. Hustruns 4x4 går snålare än somliga av mina hojar.
 
Tycker 0,55 låter helt normalt för den typen av hoj. Att ha varit ner på 0,48 är väldigt lågt.
De flesta av mina tidigare hojar har dragit ca 0,6 på gata och runt/drygt 1,0 på bana (1000cc).
Ska du åka snålt så ska du gå ner i cc och nyare.
Jag har nu en Trident 660. Den drar 0,4-0,45 vid vanlig körning och ca 0,65 vid bankörning.
Har även haft en Versys 650 och den låg på drygt 0,4. En bekant hade en Tracer 700 som drog 0,37... Men det är ju mindre hojar.
 
NC750X av senaste modell körde jag i Portugal i våras. 100 mil under 5 dagar landsväg igenom ett bergigt område. 0.31 landade snittet på. Då är det en hoj med erkänt bra bränsleeffektivitet och moderat effekt. Grymt bra hoj för ändamålet.
 
Jag har nu en Trident 660. Den drar 0,4-0,45 vid vanlig körning och ca 0,65 vid bankörning.
Har även haft en Versys 650 och den låg på drygt 0,4. En bekant hade en Tracer 700 som drog 0,37... Men det är ju mindre hojar.
Samma erfarenhet av Versys 650. 0.4 utan att kämpa att köra snålt.
 
Min gsxr 600 kan dra allt från 0.2 liter/milen till 1.5 liter/milen. Allt handlar om hur mycket man vrider på gasen :D

0.2 liter/milen var körd i 80kmh motorväg, liggande. 20-22 grader ute. Nya road 5 däck, 98 oktan (5% ethanol istället för 10%). Förmodligen medvind, mätte med mellan pumparna. Helt full till lampan lös och sen full igen.

Finns väldigt många variabler. Men sporthojar är lätt effektivast, även om deras motorer kan ha låg verkningsgrad så är har det absolut bäst aerodynamik och det är halva grejen
 
Stora fluffiga textilkläder eller ett tajt skinnställ gör också stor skillnad. Även förarens storlek påverkar så klart på luftmotstånd.

Även om det inte gått så långt så slits förgasare lite med tiden och förbrukningen ökar.

I stor sett skulle jag inte bry mig om den drar så lite som den gör.
 
Min gsxr 600 kan dra allt från 0.2 liter/milen till 1.5 liter/milen. Allt handlar om hur mycket man vrider på gasen :D

0.2 liter/milen var körd i 80kmh motorväg, liggande. 20-22 grader ute. Nya road 5 däck, 98 oktan (5% ethanol istället för 10%). Förmodligen medvind, mätte med mellan pumparna. Helt full till lampan lös och sen full igen.

Finns väldigt många variabler. Men sporthojar är lätt effektivast, även om deras motorer kan ha låg verkningsgrad så är har det absolut bäst aerodynamik och det är halva grejen
En gsxr600 gör aldrig 0,2 l/mil. Men cool story bro.
 
Vilken växel ligger du i när du kör 70? Att ligga på 6an i 70 är inte alltid bränslesnålt.. det krävs mer trottellyft under längre tid att accelerera
 
Min gamla lågmilade cbr600f '99 ligger på 0,45 konstant när man vinglar fram och tillbaka till jobbet när man följer trafiken. På helgerna när man är ute och skönåker och vrider mer på rullen så 0,6-0.7. Tycker ändå det är rätt ok.
 
0.5 på Speed triplen med lite bus.
0.55 på Multistradan med lite bus.

Inget att gnälla över och tycker att TS siffror verkar rimliga.
 
Just 70-vägar brukar betyda mycket broms och öka fart dvs det är inte där man hittar lägst förbrukning
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top