Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Ja, ja. Vi lever i olika världar. Med 22000kr i månadslön och många räkningar tar det 2-3 år att spara ihop 50 papp. Förutsatt att man inte unnar sig något annat under tiden förstås.
Då får du se över dina kostnader. I början av mitt yrkesliv tjänade jag 16k brutto och lyckades ändå spara undan 60k på ett år. Det var rätt jävla snålt men det går.

Då får du se över dina kostnader. I början av mitt yrkesliv tjänade jag 16k brutto och lyckades ändå spara undan 60k på ett år. Det var rätt jävla snålt men det går.
Beroende på när du tjänade det så kan det vara rätt stor skillnad på din lön och hans i köpkraft.

Beroende på när du tjänade det så kan det vara rätt stor skillnad på din lön och hans i köpkraft.
Självklart. Det här var typ 15 år sedan. Skulle tro att 22k idag och 16k då är ungefär samma vilket borde möjliggöra ännu mer sparande för Tammer.

Självklart. Det här var typ 15 år sedan. Skulle tro att 22k idag och 16k då är ungefär samma vilket borde möjliggöra ännu mer sparande för Tammer.
Du kanske hade varit rätt ute i våras. :näsblod

Jag kunde iofs också spara mer när jag hade en bruttolön runt 16k (10-12år sedan) än jag kan idag, när bruttolönen är lite mer. Life finds a way....

Ursäkta alla R1 fans. Jag är uppvuxen med Yamaha RD och YZ i kubik, sönerna har kört cross på Yamaha. Tycker Yamaha är förbannat bra! Men ärligt... en gammal R1:a ?? Väcker inga känslor för mig överhuvudtaget. En dussinhoj som är lite lagom sådär. Volvo 740 för mig. Vit eller Blå spelar ingen roll (Fast en blå 740 är nog ovanligare än en vit ;) ).
Kan någon förklara grejen med R1?

Ursäkta alla R1 fans. Jag är uppvuxen med Yamaha RD och YZ i kubik, sönerna har kört cross på Yamaha. Tycker Yamaha är förbannat bra! Men ärligt... en gammal R1:a ?? Väcker inga känslor för mig överhuvudtaget. En dussinhoj som är lite lagom sådär. Volvo 740 för mig. Vit eller Blå spelar ingen roll (Fast en blå 740 är nog ovanligare än en vit ;) ).
Sluta dumma dig, vi vet att det är du Tammer

Stora framsteg och generationsskiften är alltid intressanta. Hojar som definierar om vad som är snabbt blir eftertraktade. Har de sen en design som ser bra ut gör ju inte saken sämre.

legendariska.jpg

För mig som tog mitt mc-kort - 99 så var R1an hojen som startade den "moderna" sporthojs eran. (2000-talet)
Alla dom andra japanska hojarna blev i samma sekund gamla.
Titta på bilderna som Wiseguy har postat ovan så ser man ganska tydligt.
Sen hakade dom andra märkena på och vi fick fantastiska hojar som Gsxr 1000, CBR929/954 och sedan zx10r. Lätta smidiga hojar med omkring 150 hk!
Men åter igen R1an var av dessa först! Därför är den speciell.
Sen tycker jag att den är jäkligt snygg

Last edited:
För mig som tog mitt mc-kort - 99 så var R1an hojen som startade den "moderna" sporthojs eran. (2000-talet)
Alla dom andra japanska hojarna blev i samma sekund gamla.
Titta på bilderna som Wiseguy har postat ovan så ser man ganska tydligt.
Sen hakade dom andra märkena på och vi fick fantastiska hojar som Gsxr 1000, CBR929/954 och sedan zx10r. Lätta smidiga hojar med omkring 150 hk!
Men åter igen R1an var av dessa först! Därför är den speciell.
Sen tycker jag att den är jäkligt snygg

GSX R 750 var ett jäkla quantum leap på sin tid.

Hela Wiseguys parad är en enda räcka med ikoner allihop.

Det är säkert en "kulthoj". Sånt är viktigt för somliga.

GSX R 750 var ett jäkla quantum leap på sin tid.

Hela Wiseguys parad är en enda räcka med ikoner allihop.
Absolut! Fantastiska hojar allihop som man gärna skulle vilja ha en av varje. Men hojarna före R1an var före min tid, även om jag är inne på såna hojar nu.

Kan någon förklara hur man kan köpa en glidare/cromesläde? Samma fråga fast från en som gillar sporthojar. Naken hoj samma sak, dom finns för att folk vurpar så inihelvete och då är billigare att köpa o lösa in. Se skillnad på R1 o MT-10 samma chitt diffrent name.

En 80-tals r1 är väll prestanda mässigt uphetsande som min thunderace men snyggare.

Gsxr är en plastförsedd tjej moppe inte bra på något men ser frän ut.

929 en fantastisk maskin som är bättre än en del som kom senare från Honda.

Zx10 enda riktiga sporthoj en som sedan följts av lätta o kompromisslösa ättlingar i zx ledet.

Ducati 1098 hade motorn hållet på 1098/1198 är nog detta bland det yppersta, fantastisk form, smidig, lätt, ljudet, ljudet, ljudet tja superlativen tar slut.

Bmw 1000ss ????? visst fan det är en kompetent touring maskin maskerad som sporthoj.

Man gillar utseendet draget broms förmågan, möjligheten att slita ut tåjärnet på stövlarna och 100 kg mindre vikt än på en äventyrshoj eller crome apparat.

Tur vi gillar olika annars hade det i sann socialdemokratisk anda bara funnits en 350cc statligt godkänd maskin fartbegränsad till 80 km.

Brooklyn kan säkert berätta om när det var diskussion i statlig regi om cc o fart begränsning idéer.

Jag håller inte riktigt med om att första R1’an startade den moderna sporthojseran. Även om jag också gillar Yamaha så är den första R1’an - för mig - mer ”ett steg längs vägen”…

Hur långt man tittar tillbaka (eller framåt…) beror nog på egen ålder och egna referenser, men sådana steg har för mig varit:

1985 GSX-R 750, den första sporthojen med någorlunda modern layout, styv ramkonstruktion och med dåtida mått en herrejösses fyrtaktsmotor. Hojen som mer eller mindre eliminerade tvåtaktsmarknaden.

1987 FZR 1000, ännu mer effekt och framförallt ett ännu styvare chassi.

1992 Fireblade, 900cc, ett rent brott mot etablerade kubikreglementen och framförallt redigt mycket lättare än något annat på marknaden.

1996 GSX-R 750, första vettiga vätskekylda Suzukin, herrejösses-effekt ur bara 750 cc, fjädring och bromsar och förmodligen ”all time high” vad gäller chassistyvhet på en gathoj…

1998 YZF-R1, första ledande Yamahan sedan FZR, ytterligare ett redigt kliv uppåt i effekt, kort växellåda och äntligen någon som förstod betydelsen av ett lite mindre styvt chassie…

2004 ZX-10R, första vettiga Kawan sedan ZXR750 som inte var ”meeeh”, hojen jag skulle vilja påstå startade ”effektkriget” för det var snudd på dagens bromsbänkssiffror redan då…

Den av dessa som skapade mest ”buzz and fuzz” var definitivt 1985 GSX-R 750. Den hojen skapade något helt nytt som till viss del följs än idag. Det var ganska mycket snack om den första Firebladen också.

Av dessa var det nog minst snack om 1996 GSX-R 750, trots att denna hade överlägsen prestanda just då.

Ducati 916 och Honda RC30 passar - för mig i alla fall - inte in i ”sporthojens” utveckling. Ducati är en dussinhoj nu, definitivt inte då. Och en RC30 är en ren racehoj som jag aldrig sett framföras som ren gathoj.

916 är för övrigt snudd på en ren kopia på alla väsentliga chassiemått från just RC30, så jag har lite svårt att se innovationen bakom denna…? Möjligtvis att 916 får cred för mest efterapade design…?

Then again - alla behöver inte tycka lika.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back