Verktyg, du inte visste du behövde (nödvändiga för mc mek)

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Läsglasögon styrka 2+ när du måste ägna dig åt mikroskopisk mekanik.
Massor med läsglasögon i olika styrkor och på olika platser - alltid nåbara. Pillerill på mina modeller o TIG-jobb kräver extra styrka - svarv o fräs inte fullt så starka - normalmecka = vanliga glasögon
Häng upp dem över arbetsbänken, vid maskinerna, vid mc-lyften. Måla skalmarna i olika färger
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hmm, trovärdigt MEN faktum är att jag med god fart (pun intended) satte mig en gång på en drivaxel till en Volvo 240 som jag ställt på golvet bakom mig.
MITT I PRICK.
Den upplevelsen minns man.
Nånting säger mig att din omgivning också minns det :D

Apropå handskar, jag har alltid vinyl och nitrilhandskar i garaget, det är otroligt praktiskt att kunna dra på en sån om man ska pilla med något extra smutsigt, tex oljepluggar, kedjor eller så, sen kan man bara snabbt dra av handsken så är man ren igen, utan att behöva stå och tvätta sig mellan varje steg, alternativt slippa slabba ner allt annat. Man slipper få en massa mystiska kemikalier på sig också, och 1-2 vinylhandskar isolerar förvånansvärt bra mot varmkörd motorolja.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag använder aldrig handskar. Något undantag någon gång när jag bytt kedja och drev för det kladdar ner rejält. Har man trasor så funkar det bra ändå. Man måste ju ändå torka av handskarna när man plockar med verktygen och hjulet eller riva av och på handskarna.

Något som är bra i ett garage är ju tandborsten. Spillolja eller en skvätt ny motorolja om man har råd. Funkar fint att smörja och göra rent kedjan med. Olja på rullarna och torka rent efter borstning på länkarna, drevet och muttrarna. Jag växlar mellan olja och kedjespray.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Funderar på att komplettera garaget med en sån här för att underlätta däckbyten framöver. Nån som testat, eller hittat bättre?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Funderar på att komplettera garaget med en sån här för att underlätta däckbyten framöver. Nån som testat, eller hittat bättre?
Har en Max2H - den kan mer -
(hemsidan är nere, är under uppdatering)
Sedan var det en blänkare här på sporthoj om denna https://rabaconda.com/collections/tyre-changers/products/street-bike-tire-changer - fördel mot Max2H är att den inte glider omkring på golvet
Givetvis kostar de mer, men med tanke på hur jobbigt det är att byta så har det varit värt pengarna.
 

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Öjebyn
Hoj
Ingen
Vad säger ni kunniga mekare om en bänkpelarborr är de något som man har användning för? Tänker personligen om man vill göra egna plattor för t.ex sadel eller dyligt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vad säger ni kunniga mekare om en bänkpelarborr är de något som man har användning för? Tänker personligen om man vill göra egna plattor för t.ex sadel eller dyligt.
Man har alltid nytta av en pelarborr, men köp hellre en hyfsat rejäl (begagnad???) än en liten 220V-maskin.
Gärna med koordinatbord så kan du göra exaktare hålbilder
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Funderar på att komplettera garaget med en sån här för att underlätta däckbyten framöver. Nån som testat, eller hittat bättre?
Har använt en Rabaconda, crossmodellen en hel del. Svindyr, men bättre arbetshöjd.
Egentligen är det bara första momentet att pressa ner däcket från fälgen som man har behov av. Resten kan lika gärna göras med att lägga hjulet på ett gammalt däck.
Rabacondas däcksjärn är dom bästa jag jobbat med.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har använt en Rabaconda, crossmodellen en hel del. Svindyr, men bättre arbetshöjd.
Egentligen är det bara första momentet att pressa ner däcket från fälgen som man har behov av. Resten kan lika gärna göras med att lägga hjulet på ett gammalt däck.
Lackade fälgar mår bättre av glidskon än att jobba med däckjärn - men på krom o alu spelar det mindre roll.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Funderar på att komplettera garaget med en sån här för att underlätta däckbyten framöver. Nån som testat, eller hittat bättre?

Jag har aldrig läst någon vettig feedback om just den. Det skulle onekligen vara intressant att se en test av denna jämfört med Rabacondas nya streetbikeversion. Rabacondan är redigt mycket dyrare. Hur mycket bättre är den…?
 

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Öjebyn
Hoj
Ingen
Man har alltid nytta av en pelarborr, men köp hellre en hyfsat rejäl (begagnad???) än en liten 220V-maskin.
Gärna med koordinatbord så kan du göra exaktare hålbilder
Vad tror du om den här? 500v från jula, fortfarande en billigare men ingen 230v
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Vad tror du om den här? 500v från jula, fortfarande en billigare men ingen 230v
Hittad ingen länk i ditt inlägg men om det var denna:
Så är det 230V (volt) 500W (watt)
Och tur är väl det för 500 Volt uttag är svåra att hitta här i Sverige... ;)
Men 500W låter klent för en pelarborrmaskin...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vad tror du om den här? 500v från jula, fortfarande en billigare men ingen 230v
Du skickade inte med någon länk, men jag tittade lite både på Julas maskiner och begagnat på Blocket - tyvärr är jag nog lite yrkesskadad, för jag hittar inget riktigt prisvärt någonstans - skulle nog själv landa på en maskin för minst 15.000, men det är nog lite överkurs.

Titta lite på chuck-axeln o drivning. Vällagrat utan glapp - billigare lite kraftigare maskiner har remdrift så du måste lägga tid på att växla hastighet - kör aldrig med fel hastighet (borrdiameter o material styr vad du skall ha). Chuckaxeln skall vara ganska kraftig.
Om du bara jobbar med hoj så räcker oftast en 13mm chuck - snabbchuck är trevligt att jobba med.
Billigaste rejäla maskinen jag hittar finns på verktygsboden - ca10.000, tyvärr står de sig i pris även som begagnade

Inser att det inte var något riktigt bra svar, men en pelarborr/bänkborr är alltid (nästan oavsett hur billig den är) bättre än en handborr om man vill ha hål som är i rätt vinkel och riktigt runda
 

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Öjebyn
Hoj
Ingen
Hittad ingen länk i ditt inlägg men om det var denna:
Så är det 230V (volt) 500W (watt)
Och tur är väl det för 500 Volt uttag är svåra att hitta här i Sverige... ;)
Men 500W låter klent för en pelarborrmaskin...
Oj de gjorde jag inte såg jag nu också men jag menade den dubbar länkat?

Du skickade inte med någon länk, men jag tittade lite både på Julas maskiner och begagnat på Blocket - tyvärr är jag nog lite yrkesskadad, för jag hittar inget riktigt prisvärt någonstans - skulle nog själv landa på en maskin för minst 15.000, men det är nog lite överkurs.

Titta lite på chuck-axeln o drivning. Vällagrat utan glapp - billigare lite kraftigare maskiner har remdrift så du måste lägga tid på att växla hastighet - kör aldrig med fel hastighet (borrdiameter o material styr vad du skall ha). Chuckaxeln skall vara ganska kraftig.
Om du bara jobbar med hoj så räcker oftast en 13mm chuck - snabbchuck är trevligt att jobba med.
Billigaste rejäla maskinen jag hittar finns på verktygsboden - ca10.000, tyvärr står de sig i pris även som begagnade

Inser att det inte var något riktigt bra svar, men en pelarborr/bänkborr är alltid (nästan oavsett hur billig den är) bättre än en handborr om man vill ha hål som är i rätt vinkel och riktigt runda
Ska läsa på mig mer om de där och kolla och överväga framtida köp inser jag, tack för all info?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har en liknande bänkborrmaskin som används mest till förborra 3mm. Sen över till pelarborrmaskinen. 40% av effekten går åt till borrspetsen så med förborrning krävs inte mycket effekt. Pelarborren är på en halv häst (375W) men förborrat klarar den 16 mm stål på lågt varvtal. Som Surtees säger tar det tid att växla varvtal, därför har jag två.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top