Importera mc från USA nuförtiden?

MrMJ

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2022
Hoj
1998, Yamaha XV535
Hej

Tänkte höra om någon har importerat en mc från staterna nyligen, typ senaste 5 åren.

Är sugen på att införskaffa en begagnad Ridley Auto-Glide.

Tänkte ungefär hur mycket det kan kosta, om det är väldigt jobbigt och om någon eventuellt vet en bra firma för att hjälpa en med allt?

Tack på förhand!
Hälsningar
Mattias
 
Vad är det med den som tilltalar dig?
Jag tittade på lite filmer, och det är en fabrikschopper med variatordrift?

Inte speciellt snygg, inte unik på något sätt utom att den har variator.
Du kan ju köpa en motsvarande japansk motorcykel men med växlar för småpengar här.
 
Har en handledsskada på vänsterhanden som gör att jag har oerhört svårt med att koppla, resulterade faktiskt i att jag en gång var med i en olycka där jag skadade vänster foten.

Är ut efter en automatare/variator och gillar personligen ett lite mer klassiskt utseende.

Har kollat lite på Honda Rebel som finns med DCT låda men skulle föredra Ridleyn.
 
Säljs eller har denna hoj sålts i Sverige? Om det är en modernare hoj behöver man inte intyg om avgas och buller och säkert nåt mer? Men jag har ingen koll, men vet att en kompis fick fixa sånt då han importerade en bil efter att bott i Kanada två månader för kort för att få ta den som flyttgods, lär ju knappast ha blivit enklare med miljökrav och sånt.

Det verkar finnas Recluse koppling till bla Kawasaki Vulcan S https://rekluse.com/product/radiusx-clutch-street/nu har han ingen koll på vad Vulcan S är för hoj eller Recluse annat än att det vore kul att testa den kopplingen till KLR:en men jag tycker att den är för dyr bara för att testa.

Kan väl hända att nån fler japsglidare delar kopplingen med modellerna som det finns Recluse koppling till. Recluse verkar även finnas till H-D och Indian.

Vore jag i din sits skulle jag kolla upp detta som ett alternativ att få en halvautomat på en standardhoj och då har du ändå kvar kopplingen.
 
Har en handledsskada på vänsterhanden som gör att jag har oerhört svårt med att koppla, resulterade faktiskt i att jag en gång var med i en olycka där jag skadade vänster foten.

Är ut efter en automatare/variator och gillar personligen ett lite mer klassiskt utseende.

Har kollat lite på Honda Rebel som finns med DCT låda men skulle föredra Ridleyn.

Finns ett företag som heter advanced motobility som sysslar med handikappsanpassningar. Hemsida finns med samma namn.

Ett tips bara, har ingen koll på import :)
 
Då du ändå är inne på en glidare, är inte själmordskoppling och handväxel på en japs ett billigt alternativ till att försöka få in en sån där från staterna?
 
Finns det någon som hade information i detta dilemma?
Jag tänkte ta in en hoj från USA, så skulle gärna vilja ha info om firmor som hjälper till med detta från någon som har erfarenhet av det.
Så skriv gärna om du har tagit hem ett objekt från USA, och hur det fungerade.
Jag tänker inte registrera in den, utan vill bara ha hem den.
Vad jag förstår så är det 6-8% i tull, och sedan 25% i moms.
Tillkommer sedan frakt med försäkring, och där tänker jag att någon kanske har erfarenhet om någon bra firma.
Finn det andra fallgropar vad gäller myndigheterna?
Jag har letat, men all info handlar bara om att man ska ta den i trafik, jag vill ju mer ta in den som......en möbel.

Ja....och så tillkommer väl ovan nämnda drogtest :)
 
Finns det någon som hade information i detta dilemma?
Jag tänkte ta in en hoj från USA, så skulle gärna vilja ha info om firmor som hjälper till med detta från någon som har erfarenhet av det.
Så skriv gärna om du har tagit hem ett objekt från USA, och hur det fungerade.
Jag tänker inte registrera in den, utan vill bara ha hem den.
Vad jag förstår så är det 6-8% i tull, och sedan 25% i moms.
Tillkommer sedan frakt med försäkring, och där tänker jag att någon kanske har erfarenhet om någon bra firma.
Finn det andra fallgropar vad gäller myndigheterna?
Jag har letat, men all info handlar bara om att man ska ta den i trafik, jag vill ju mer ta in den som......en möbel.

Ja....och så tillkommer väl ovan nämnda drogtest :)


Själva transportbiten, samt tulldokumentation - med bra kontakter på båda sidor vattnet hjälper Nordtrafik till med.



Dom är trevliga att arbeta med, kompetenta och nischade på rullande last samt entusiastfordon.


Dom håller dessutom ett litet fönster öppet för dig just nu:

Strafftullar på MC och båt från USA försvinner 2022

dot_h.gif

TULLVERK OCH TULL
: Upphävande av tilläggstullar för motorcyklar och båtar importerade från USA.
Tillämpningen av tilläggstullar för vissa produkter från USA upphävs från och med 1 januari 2022. Beslutet är "tillfälligt" och gäller tom 1 januari 2024. Ring Anna för mer information. 031-656180.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top