Köpte defekt MC på Blocket

Hur är det när man har rättegång mellan 2 privatpersoner får den som förlorar stå för rättegångskostnader? Kan bli dyr läxa om man förlorar
Ja, den som förlorar står för bådas rättegångskostnader samt eventuell logi och föda. Däremot om man kommer över ett visst belopp i tvisten så står försäkringsbolaget för majoriteten av kostnaden. 20% av kostnaden betalas i självrisk. Frågan är hur mycket en dom av det här slaget kostar i sådana fall.
 
Det är möjligt, men om han inte testat det någonsin så kan han ju inte hävda att han är säker på att han levererat en felfri hoj till mig och att jag haft sönder den. Det handlar inte om nytt vs begagnat. Det handlar om att säljaren mer eller mindre lurat mig och inte vill ta sitt ansvar.

Om det är ditt anförande inför tinget så kan du nog förbereda dig på att betala säljarens omkostnader redan nu…

Du har själv ett kvitto med något svammel om ”inga kända dolda fel” och du har både här och på Flashback skrivit att du har ingen ABS-lampa eller någon diagnoskod som säger att ABS inte fungerar.

Tinget kommer att gå stenhårt på att det är DU som har undersökningsplikt. Inte säljaren.
 
Det är återigen inte mitt fel att han sålde en defekt hoj och inte tar sitt ansvar, och saknar moralisk kompass. Däremot är det mitt fel att jag inte undersökte hojen tillräckligt noga och litade på hans ord, och därefter köpte hojen.

Nej, det har jag givetvis inte, och jag trodde faktiskt inte att så var fallet tidigare. Men så som han beter sig så blir jag mer och mer tveksam.

En tanke jag har är att få den kollad av någon kunnig och eventuellt starta en tvist över alla dolda fel jag hittar som jag skäligen inte kunnat upptäcka oavsett om jag kontrollerat noga eller ej. Eftersom han skriver att det inte finns några dolda fel han känner till och skriver som han gör i meddelandena, hur han hanterar ärendet så börjar jag ifrågasätta om han inte helt enkelt är en bedragare.
Ok du har inga bevis. Vet du att säljaren är bedräglig utan att kunna bevisa det eller spekulerar du bara?

Har säljaren skrivit ”Det finns inga dolda fel”? Jag antar att du gjort en grov omskrivning. Om han verkligen har skrivit att detinte finns några dolda fel, något som för övrigt är omöjligt för någon att säga, så har du en liten chans. Vad var de exakta orden som användes?
 
"Det handlar om att säljaren mer eller mindre lurat mig och inte vill ta sitt ansvar. Helt kompromisslös"

Fel #1: Säljaren behöver inte alls ha lurat dig. Varken medvetet eller omedvetet. det är enbart DIN åsikt.

Fel #2: Han har ju faktiskt erbjudit dig 2000SEK i kompensation. Hur kan du kalla det helt kompromisslöst???

Har själv en hoj med ABS men har ännu ej efter 1 år testat "funktionen" dvs medvetet försökt låsa fram eller bakhjul.
Menar du att jag måste försöka göra en "stoppie" innan försäljning för att verifiera funktion?

Troligtvis så har han det, jo.

Nåväl, inte helt kompromisslöst men med tanke på att undersökningsavgiften är på 1555 och att man enligt köplagen kan ha rätt att få det åtgärdat, samt friskriver sig från alla eventuella dolda fel som finns på den så tycker jag att det är oskäligt. Om han hade varit i min sits så hade jag gått med på 3000kr utan att blinka eller att jag tar tillbaka hojen.

Ja, om du säljer en hoj med ABS till någon utan körkort och intygar att den fungerar perfekt för dig och att du varit så nöjd med den så tycker jag inte att det är orimligt att göra en "stoppie".
 
Om det är ditt anförande inför tinget så kan du nog förbereda dig på att betala säljarens omkostnader redan nu…

Du har själv ett kvitto med något svammel om ”inga kända dolda fel” och du har både här och på Flashback skrivit att du har ingen ABS-lampa eller någon diagnoskod som säger att ABS inte fungerar.

Tinget kommer att gå stenhårt på att det är DU som har undersökningsplikt. Inte säljaren.

Kan du hänvisa till en dom som styrker att tinget kommer agera så?
 
Nej, det kommer aldrig att ske igen. Jag kommer heller aldrig mer köpa en hoj av någon som antingen inte servar den enligt handboken eller är intresserad av att meka. Troligtvis kommer jag bara köpa en hoj i butik fortsättningsvis.
Butiker är långt ifrån någon garanti. Jag blev nyligen blåst när jag köpte en tuono 2020. Hade gått 2k mil och nyservad. Dum som jag var trodde jag att nyservad betyder servad enligt bok, köpte och åkte hem med hojen. Bromsbelägg helt slut. Ventilkontroll inte gjord och punka bak. Bara att bita i det sura äpplet. Service på vissa ställen är byte av vätskor och puts.
 
Som nån skrev, öppna instrumentet och kolla om det är fulkopplat till ABS lampan ( för det är väl ingen skärm?) Så har du eventuellt ngt att kriga vidare med
 
Kan du hänvisa till en dom som styrker att tinget kommer agera så?

Nej, det kan jag inte och jag kommer inte att lägga någon tid på det heller. Men jag är hyfsat bevandrad i hur lagboken fungerar och just nu är det din egen miss på området undersökningsplikt som sticker ut som en stor, röd böld från din panna…

Samtidigt som du tjatar vidare om att du har blivit lurad av säljaren. Om det är just ”lurad” du tänker dra till tinget, fundera i så fall på hur du ska bevisa det. Just nu har du ingenting. Du säger själv att varken ABS-lampa eller diagnoskod antyder trasig ABS. Det räcker för att fria säljaren.

Om ABS-lampan är övertejpad eller fulkopplad, eller om säljaren nyligen frågat Yamaha om en offert på ABS-reparation så hamnar saken i en helt annan dager. Men det är upp till dig att bevisa.
 
Butiker är långt ifrån någon garanti. Jag blev nyligen blåst när jag köpte en tuono 2020. Hade gått 2k mil och nyservad. Dum som jag var trodde jag att nyservad betyder servad enligt bok, köpte och åkte hem med hojen. Bromsbelägg helt slut. Ventilkontroll inte gjord och punka bak. Bara att bita i det sura äpplet. Service på vissa ställen är byte av vätskor och puts.
Håller med dej. Men i mitt fall brutforcen.

Efter ett tag visade det sig att den vadat alternativ drunknat.

Mossa i tanken ja mossa lite överallt.
Resultat blev att bränsle pumpen gav sig typ efter 1 timme och det gått skit ut till spridare, så det blev ny bränsle pump o nya spridare sedan var en pbox paj på ett ställe som krävde att man demonteras rubbet bakifrån inklusive bakaxel klump o kardan för att kunna byta pboxen.

Naturligtvis var det ett säljuppdrag o firman visste inget. Sanna firma som sålde en tuno för ett tag sedan som inte var skyst o även den ett säljuppdrag utan någon vetskap.

Så firmor är lika bra kålsupare som privat.

Sedan har man ju vissa importörer som säljer nya hojar med skeva hjul o dyligt o påstår att det är helt normalt på en ny hoj o det inte är garanti ärende.
 
Det här låter konstigt tycker jag, om abs-lampan lyser när du startar hojjen och släcks när du kör iväg så är det ett kvitto på att systemet fungerar. Dom tidiga abs-systemen på mc var rätt grov-huggna och inte som dagens finlir, testa istället på en grusväg, det är mitt tips.
 
På ett gäng tusen mil så har jag bara behövt bromsa så att ABS går in ett fåtal gånger, kan räkna det på en hand och då kör jag absolut inte som guds bästa barn.
Om det inte finns några lampor eller felkoder som pekar på att det är fel så kan säljaren mycket väl ha trott att allting funkat bra.

Ovanstående har flera andra i tråden nämnt redan, skillnaden är att du inte har någon erfarenhet av att köra hoj vilket är ganska tydligt då du verkar tro att man nitar bromsen vid varje körtur bara för att kolla så ABS funkar, så är absolut inte fallet.

Har full förståelse för att du är förbannad och känner dig lurad då du äntligen lagt en massa pengar på att köpa din första hoj, men det betyder knappast per automatik att säljaren är ett ohederligt arsle som har lurat dig.

Om du bestämmer dig för att dra detta vidare och göra en rättslig sak av det så kommer du i slutändan ha lagt ut ännu mer pengar helt i onödan bara.

Det bästa du kan göra är att knyta näven i fickan och se det som en dyr läxa, vet att det inte är svaret du vill ha men har svårt och se att du skulle få några andra svar här i tråden.
 
Jag tror att ditt ABS-system fungerar. Du är nybörjare och har gjort några bromstest och låst hjulen. ABS-systemen från den här tiden är väldigt osofistikerade och enkla. Det var ju först 5-6 år senare som det blev obligatoriskt på mc. Sensorerna i dag är ofta lutningskänsliga och styrda av avancerade "datorer", gyron, accelerometer m.m. och läser av läget minst 50 000 gånger per sekund. Då var det extremt enkla system som läste av läget 10-100 gånger per sekund. Med de gamla systemen upplevs det som att hjulet låser sig. De är helt enkelt så enkla och rent ut sagt dåliga.
 
Ja, om du säljer en hoj med ABS till någon utan körkort och intygar att den fungerar perfekt för dig och att du varit så nöjd med den så tycker jag inte att det är orimligt att göra en "stoppie".
Nu kommer detta att låta hårt. Men jag har läst alla inlägg och kan inte låta bli att skriva ännu ett (onödigt?) inlägg.

Alltså, en säljare borde göra en stoppie för att du skall vara nöjd? Du som knappt har körkort. Vet du ens vad du begär?

1660330173742.png

Nu har du skrivit en massa inlägg på Sporthoj och på Flashback om detta och sökt stöd för din sak. Det har gått lite så där.

Du har köpt en halvgammal hoj, som dessutom inte är servad på många år (skrev du någonstans). Du har inte undersökt (provkört) den ordentligt. Och du klagar på säljaren och antyder att han är en "rövhatt" för ett fel som du anser att han borde känt till, men som han hävdar är ny information för honom.

Inse att det är du som brustit i din undersökningsplikt, ta smällen och gå vidare i livet. Pröjsa undersökningen (det kanske är något trivialt/billigt?) och laga hojen med begagnade delar från Ebay. Eller kör vidare utan abs.
 
Jag tror att ditt ABS-system fungerar. Du är nybörjare och har gjort några bromstest och låst hjulen. ABS-systemen från den här tiden är väldigt osofistikerade och enkla. Det var ju först 5-6 år senare som det blev obligatoriskt på mc. Sensorerna i dag är ofta lutningskänsliga och styrda av avancerade "datorer", gyron, accelerometer m.m. och läser av läget minst 50 000 gånger per sekund. Då var det extremt enkla system som läste av läget 10-100 gånger per sekund. Med de gamla systemen upplevs det som att hjulet låser sig. De är helt enkelt så enkla och rent ut sagt dåliga.
Omöjligt. I så fall skulle det ju innebära att TS inte blivit lurad av en hemsk blocketbedragare.
 
Jag tror att ditt ABS-system fungerar. Du är nybörjare och har gjort några bromstest och låst hjulen. ABS-systemen från den här tiden är väldigt osofistikerade och enkla. Det var ju först 5-6 år senare som det blev obligatoriskt på mc. Sensorerna i dag är ofta lutningskänsliga och styrda av avancerade "datorer", gyron, accelerometer m.m. och läser av läget minst 50 000 gånger per sekund. Då var det extremt enkla system som läste av läget 10-100 gånger per sekund. Med de gamla systemen upplevs det som att hjulet låser sig. De är helt enkelt så enkla och rent ut sagt dåliga.
Borde ju gå att utreda ganska snabbt genom en redig låsning av bakhjulet vid inbromsning. Från 70 km/h och sen glida fram i 4-5 sekunder.

Eller är det ett sånt lurigt system där man måste bromsa både fram och bak för att den skall lösa ut?
 
Borde ju gå att utreda ganska snabbt genom en redig låsning av bakhjulet vid inbromsning. Från 70 km/h och sen glida fram i 4-5 sekunder.

Eller är det ett sånt lurigt system där man måste bromsa både fram och bak för att den skall lösa ut?
Ja, absolut om man vet vad man kan förvänta sig för resultat. Min erfarenhet med ABS från den här tiden är, att om man pallnitar med bakbromsen så "låser" hjulet större delen av tiden. ABS funktionen släpper korta perioder så att man inte får sladd. Så enkla och dåliga var de i början.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top