R1200S inställning av Öhlinare

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Hej
Vill påminna mig att någon på forumet hade höjt bakfjädringen på sin 1200S och därigenom fått den mer kvickstyrd. Har nu kört ca 100 mil med min och har börjat få kläm på vad jag inte gillar
1 - den är lite motsträvig att lägga ner, känns som "gammal" motorcykel, min 1200GS (2017) är mycket mer responsiv. Om det kan förbättras med att justera längden på bakre stötdämparen så skulle det vara bra med tips på hur mycket man skall börja med
2 - Jag har inte kollat vad kompression och rebound är inställt på (skall kolla imorgon) men tippar på standardinställning. Upplever att i ojämna kurvor så pumpar bakhjulet och känns som att det nästan flyter utåt i svängen. Öka returdämpningen???
3 Fram känns fjädringsmässigt ok, men som nämnts under 1 - den är lite tungstyrd

Tips mottages gärna

Jag vet inget om hur den beter sig med öhlinare baktill, däremot bytte jag till Hagon på min och fick en mkt stor förbättring, ställde dämpan rätt högt och hårt (jag väger ca 80 kg) och det blev som en ny hoj. Det är ju telelever fram och jag upplevde aldrig den där riktiga racekänslan. Ändå gillade jag den. Kul om du kan skriva vad du kommer fram till.

Jag hade min på maxhöjd. Mycket mer kvickstyrd utan tendenser till att bli orolig. Däremot blir det en del lutning på hojen vid parkering om man inte förlänger sidostödet och det blir en bit längre att nå ner till marken om man är lite kort i rocken.

Har för mig att det finns en markering på skruven som visar hur långt man får skruva ut den. Jag råder dig till att börja där och backa om du inte blir nöjd.

Jag hade min på maxhöjd. Mycket mer kvickstyrd utan tendenser till att bli orolig. Däremot blir det en del lutning på hojen vid parkering om man inte förlänger sidostödet och det blir en bit längre att nå ner till marken om man är lite kort i rocken.

Har för mig att det finns en markering på skruven som visar hur långt man får skruva ut den. Jag råder dig till att börja där och backa om du inte blir nöjd.
Thanks - började med ett varv på muttern - går inte att se någon markering med dämparen monterad (j-la trångt). Inga problem med höjden - är 190 med långa ben (har båda fötterna i backen på min GS med maxhöjd+max sadelhöjd). Ska ut o testa när regnet torkat upp - vill ha hojen lite rappare inför Kinnekulle på söndag. BTW - om du inte har kvar S:en - du råkar inte ha den öppna nyckeln för stötdämparjustering kvar??? Var tvungen att fräsa till en 24 ringnyckel, men när den väl passade i höjd o omkrets så sviktade käftarna betänkligt, letat efter en att köpa, men verkar inte gå att få tag på ens hos de firmor som påstår att de har den

Du ser märkningen när du skruvat för långt. Det är en skåra i gängorna som döljs innan skruven är för långt utskruvad. Eller blandar jag ihop det med HP2S:en möjligen?
Hur som helst så kommer du nog vilja skruva mer än ett varv. Kommer inte ihåg vad som är max men minst 3 varv.
Nyckeln följde med hojen tyvärr.

Last edited:
hej
vet inte om telelever beter sej annorlunda,, men är framdäcket nytt eller mycket bra, en del hojar får "trekantiga däck fram ofta lite tyngre hojar så byt däck , vill den inte lägga sej i kurvan utan att du får motstyra hela vägen fastän däcket är som nytt, pröva med att öka trycket i framdäcket , du kanske bara har 2kg vad ör rek på den hojen,, på min zrx1200 så kan jag börja med 2.5 kg fram ,men ju mer däcket slits så går jag öka nåt hg för att ha 2.9 -3 kg när det är slut,

hej
vet inte om telelever beter sej annorlunda,, men är framdäcket nytt eller mycket bra, en del hojar får "trekantiga däck fram ofta lite tyngre hojar så byt däck , vill den inte lägga sej i kurvan utan att du får motstyra hela vägen fastän däcket är som nytt, pröva med att öka trycket i framdäcket , du kanske bara har 2kg vad ör rek på den hojen,, på min zrx1200 så kan jag börja med 2.5 kg fram ,men ju mer däcket slits så går jag öka nåt hg för att ha 2.9 -3 kg när det är slut,
Hej - tack för tipsen - däcket fram är "ganska" friskt, rektryck 2,2 så jag kan ju öka till 2,5-2,8 och köra igenom några kända kurvor för att testa. Körde på Kinnekulle igår, och som du säger så krävs ett ganska markant mottryck för att få omkull hojen - har man väl börjat luta så krävs lite mindre. Höjde också fjädringen, men ganska lite - möjligen en anings förbättring men inte så bra som jag vill ha det. Skillnaden mellan S:en o GS:en är markant - GS är bara att tänka in i svängen trots 30kg till. Tänkte satsa på att renovera dämparna i vinter - de har i alla fall gått 6000 mil - gör kanske inte så mycket för tungstyrningen men många bäckar små.......

på kinnekulle så kanske du får ta ut lite tryck om du haft i för mycket luft,,,,,,efter några snabba varv :hihi då däcket blir ganska varmt,

på kinnekulle så kanske du får ta ut lite tryck om du haft i för mycket luft,,,,,,efter några snabba varv :hihi då däcket blir ganska varmt,
För långsam för snabba varv:) ligger mest i vägen.
Framdäcket verkade inte belastas nämnvärt - knappt synligt slitage på sidorna - bakdäcket märktes mer på. Men det kanske inte säger så mycket.... Försökte hålla mjukt tempo med ganska lätta inbromsningar så jobbade inte in mycket värme i framdäcket. Jag får nog experimentera lite i höst o till våren med både tryck o stötdämparinställningar. Hursomhelst så verkar alla som haft en S o kört aktivt, ha höjt hojen bak och då fått snabbare styrning.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back