Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Ska hjulet vara monterat på ena sidan sådär?
Bakskärmen ser ut att peka lite åt höger (jfr tankens sidor) så det kan lura ögat, men samtidigt ser det skumt ut att svingen knappt syns på höger sida
 
Bakskärmen ser ut att peka lite åt höger (jfr tankens sidor) så det kan lura ögat, men samtidigt ser det skumt ut att svingen knappt syns på höger sida

Det kanske är en rundbaneräcer, gjord för att bara köras åt ett håll som i amerikansk motorsport
 
Nu visar du ju den andra sidan samt var den bilden kommer ifrån vet jag inte?
Är det en tidig pressbild innan produktionshojen kom? Eller kanske Tamiya modellen i 1:12 som alla R1 älskare borde ha?
Hur ser puristerna på det där, är det produktionshojen som räknas som äkta eller är det pressfotona som tillverkaren släppte som är korrekta/äkta?
Korrekt placering av dekalen på den sidan på produktionshojarna är ju denna.
View attachment 474651

Yamahas egen produktbild från 1998 är ju den översta av dessa:
View attachment 474652


Själv är jag nog inte så jättekinkig utan hade nog tyckt att även Blockethojen hade varit ganska cool att äga den med, även om den inte uppfyller kraven för att ställa ut i Concours d'Elegance.
Mjo men säljer man en Polka med hög svansföring så bör den iaf vara original, inte med kinakåpor och sneda dekaler. Tycker jag.
 
Nu är den borttagen iaf. Enligt säljaren var det originalkåpor men omlackade

Fan nu missade man ett investeringsobjekt.... :gnissla
 
Jag är oerhört okunnig, vad är det som gör en PolkaR1 värd en massa pengar?
 
Fjårtisar tyckte den var cool när den kom, nu har de, fd. fjortisarna, pengar på kontot samtidigt som de finns få kvar?

Precis, ungefär som Zündappmoppar från tidigt 70-tal… Det finns egentligen inte så mycket som gör dem intressanta, men de ansågs ”coola” när de kom.
 
Jag är oerhört okunnig, vad är det som gör en PolkaR1 värd en massa pengar?
Det är väl en jäkligt snygg, snabb och revolutionerande hoj helt enkelt. Just den röd-vita av första årsmodellen är ansedd som mer eftertraktad än den blå. Personligen tycker jag den röd-vita är snyggare än den blå eftersom den har mer tanke bakom de olika färgerna än den blå som är enfärgad. Färgerna påminner ju även om deras Marlboro-lackade GP500-hoj. Den var svår att få tag på när den var ny pga efterfrågan och idag är ju dom flesta krashade och dom som finns kvar är ej i originalskick.

Introduktion på auktionssidan jag länkade tidigare:

The 1990s were defined by three sportbikes – the Honda CBR900RR, the Ducati 916, and the Yamaha R1. Honda’s CBR900RR started the revolution by being 76 pounds lighter than its lightest competition. Soon after, Ducati released the 916. It was technically competent with fuel injection and even an adjustable steering head angle, but it’s best remembered just for being one of the most beautiful motorcycles of all time. In 1998, Yamaha released the R1 and wiped the floor with everyone else – it was the lightest and most powerful literbike available and you had to work hard to find a dealer with one in stock.
 
Så "PolkaR1" är bara en färgsättning, det var inget speciellt med den i övrigt.

Tja, röd vit är snygg, men om den blåa är lika bra så förstår jag inte den enorma prisskillnaden.

Det hade ju varit en annan sak om det var en specialmodell som var superlätt eller extra trimmad eller något viktigt.
 
Han måste ju nästan få mer ut av den i delar. Bara motorn är väl värd mer?
Eftersom folk är så rädda för mil kan man få en välservad R1200GS/A LC som gått 17.000 mil eller så för typ 40'. Klart bättre affär på alla sätt.

Med det sagt så kan hojen på bilden vara allt ifrån relativt enkelt återställd till bortom räddning, men har man en likadan med havererad motor eller tänker bygga nåt fränt av drivlinan kan det förstås vara motiverat...
 
Så "PolkaR1" är bara en färgsättning, det var inget speciellt med den i övrigt.

Tja, röd vit är snygg, men om den blåa är lika bra så förstår jag inte den enorma prisskillnaden.

Det hade ju varit en annan sak om det var en specialmodell som var superlätt eller extra trimmad eller något viktigt.
Ja just röd o vit är ju för deras då racingfärger. Jag tycker röd/vita är mycket snyggare än blå. beror ju på alla crossar man hade under 90 talet från Yamaha :D Så visst det är ju persoligt vad man tycker. Den blåa duger ju med :D
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top