Biltemas nya hjälmar

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Man kan ju undra varför visir till vissa hjälmar kostar minst 8 ggr så mycket som Biltemas visir. Är de minst 8 ggr så bra? :va
Är väl nästan alltid så att det är tillbehören som man har bäst marginal på. Skulle inte förvåna mig om det även gäller Biltemas hjälmar...


Är det förresten inte dags att "någon som vet" berättar att man inte ska betala för lite för en hjälm, även om den billigare får lika bra i diverse tester, med hänvisning till att deras huvud minsann är värt mer än xxx kr?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är väl nästan alltid så att det är tillbehören som man har bäst marginal på. Skulle inte förvåna mig om det även gäller Biltemas hjälmar...


Är det förresten inte dags att "någon som vet" berättar att man inte ska betala för lite för en hjälm, även om den billigare får lika bra i diverse tester, med hänvisning till att deras huvud minsann är värt mer än xxx kr?

Men kanske skyddar de bra, rent funktionsmässigt ett tag, men är dassiga i detaljer, design och lack, som en Kinesiskt vattenscooter eller en billig luft konditionering?

ALL focus är alltid på den heliga säkerheten i dessa diskussioner, men du vet inredning blir dassig, knappar lossnar och remmen kliar
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Man kan ju undra varför visir till vissa hjälmar kostar minst 8 ggr så mycket som Biltemas visir. Är de minst 8 ggr så bra? :va

Räcker att den är lite bättre vid en vurpa för att du ska ha nytta av den. Det kan vara skillnaden mellan o aldrig resa sig upp igen och faktiskt göra det. Säkerhet är en väldigt stor puck där 1% bättre är en väldigt viktig procent.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kan ju undra varför visir till vissa hjälmar kostar minst 8 ggr så mycket som Biltemas visir. Är de minst 8 ggr så bra? :va

Nu är det ju iofs inte 8 ggr...
Men visiret på min gamla biltemahjälm var jävligt sladdrigt vilket gav en dålig kvalitetskänsla, och blev repigt bara man visade ett lite för grovt dasspapper för det (kändes det som iaf)... Nu har jag inte tafsat på de nya hjälmarna så vet inte hur de är däremot.
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Säkert okey så länge det inte står biltema på hjälmen eller ett stort fult B.Man kanske kan sätta en Arai-dekal på hjälmen så att inte folk tror man kör runt i en moppefucko-hjälm.Hoppas dom är bättre för den som bär den än deras eländiga kopior av ett mc-batteri.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Håller till fullo med Steffo_b.

Jag kör nu i en Biltema kolfiber hjälm.
Den är lätt, sitter bra och skönt men är lite högljud. :smasha
Bra förstahjälm för mig som inte ville lägga 5-7 tusen under första säsongen.
Letar efter en Schubert C3 lr NeoTec inför denna säsong. :va
Kommer dock behålla BT-hjälmen för utlåning.

sitter du upprätt på hojen så är Neotec bra. Sitter du frammåtlutad så klipper den extremt mkt av synfältet på höjden. Den e väl gjord för BMW-åkande gubbar ..
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
skulle aldrig falla mig in ....man får vad man betalar för... å skydda huvvet betalar jag gärna lite extra för
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
skulle aldrig falla mig in ....man får vad man betalar för... å skydda huvvet betalar jag gärna lite extra för

Där kom den, PJohan!
Visiren kan variera mycket i kvalitet mellan fabrikat.
Men de som lagt pengar på reptålig yta, antireflexbehandling eller liknande talar förmodligen om det i reklamen.
Jag tar hellre en modell med billiga, tillgängliga visir, så kan man byta ofta i stället.
Säkerhetsmässigt gör inte visirets kvalitet så mycket.
Håller det för ett stenskott, så räcker det.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Där kom den, PJohan!

Fast 4,5 månaer sedan tråden startade, och över ett dygn efter att den "fick fart". Hade det varit höst hade det tagit två timmar, max.

Visiren kan variera mycket i kvalitet mellan fabrikat.
Men de som lagt pengar på reptålig yta, antireflexbehandling eller liknande talar förmodligen om det i reklamen.
Jag tar hellre en modell med billiga, tillgängliga visir, så kan man byta ofta i stället.
Säkerhetsmässigt gör inte visirets kvalitet så mycket.
Håller det för ett stenskott, så räcker det.

Det värsta är att 700++ kronors visiren inte heller är så jäklar bra. Till min schuberth har jag bytt visir en gång på garantin och en gång efteråt ur egen ficka. Nån film på insidan som släpper och gör att man inte ser något i motljus. Och min Arai hade ett visir i samma prisklass som var jäkligt lättrepat. :mad:

Hade dom kostat som på biltema hade jag nog bytt inför varje säsong. Fast då får man väl miljömupparna på sig.:glömdet
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Tänker nog skaffa mig en biltemahjälm nån gång när jag får för mig att lära mig wheela eller nåt, så jag inte behöver byta ut den dyra finhjälmen varje gång det går fel :)

Om du planerar att slå i huvudet, hade jag nog gjort precis tvärt om-)
 

KristianS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Alunda
Hoj
Yamaha Thunderace Street fighter-98
:tummenupp säger jag , sitter skönt , fin design , bra funktion .
Jag har den nya svarta med svart visir och är kanon nöjd .
+ = pris , design , lätt att byta visir , skön att använda .
- = ngt vind brus i farter över 150 ....
// Krippe
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Lustigt att de här Karlsson-hjälmarna aldrig diskuterats ordentligt.
Lätta, godkända, hyfsat snygga och snorbilliga.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Tjejen som brukar sitta bakpå mig köpte en egen biltema-hjälm igår. Svart med spegelvisir. Var tydligen bekväm och bra på alla sätt, hon var skitnöjd. :tummenupp
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Undrar om det är priset som gör att ni tycker den är snygg för jag tycker verkligen att den är jätteful. Skulle inte köpt en shoei eller arai som ser ut så för det priset ens.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Om du planerar att slå i huvudet, hade jag nog gjort precis tvärt om-)

Varför då?

Det är ju inte säkerheten du får när du betalar mer för en märkeshjälm utan lägre vindbrus, bättre ventilation, inredning som håller sig fräsch längre etc, något som inte känns lika viktigt när man lär sig wheela och speciellt inte om man räknar med att förbruka hjälmar på löpande band.

Fast bäst är såklart att ha inställningen att man ska hålla sig på hjulen och därför använda den hjälm man kör med till vardags, men om jag av någon fånig anledning skulle räkna med att ramla x gånger per år så hade jag inte gjort det i en 7000 kronorshjälm.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Undrar om det är priset som gör att ni tycker den är snygg för jag tycker verkligen att den är jätteful. Skulle inte köpt en shoei eller arai som ser ut så för det priset ens.

Min erfarenhet är att om man öht påverkas av priset så brukar man tycka att dyrare grejer är snyggare. Så jag undrar ju om det är priset som gör att du tycker att den är jätteful. ;)

Tycker själv att den helt enkelt ser ut som en svart/vit integralhjälm... vad kan liksom vara snyggt eller fult? Går inte att designa på så många olika sätt om det ska vara aerodynamiskt, acceptabel vikt och ett bra skydd för skallen.
 
Last edited:

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
hade kolfiberhjälmen när jag drog in i en stolpe ifjol å hjälmen var duktigt skrapad.. jag lever fortfarande, inga hjärnskakningar eller liknande så säkerhetsmässigt har jag absolut inga problem med biltemas hjälmar. Om den sitter bekvämt å liknande är ju för fan individuellt beroende på huvudform å där tappar kanske biltema mot att inte ha olika skalstorlekar/varianter/ whatever. Det enda jag inte gillade med fjolårets kolfiberhjälm var ljudnivån men kör ändå med proppar så det var skitsamma.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Om du planerar att slå i huvudet, hade jag nog gjort precis tvärt om-)

Varför förstöra finhjälmen (Shoei X-spirit II) för minst 5000:- (8.000:- i svensk butik) när en hjälm som är mindre påkostad i finish och komfort gör jobbet tillräckligt bra...
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
82-2329_xl_2%20(3)%20(2).jpg


Såg av en händelse denna på Biltema idag och tänkte tipsa. Sjukt snygg. Verkar misstänkt lik en annan hjälm som säljs av XLmoto.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top