Biltemas nya hjälmar

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Såg just Biltema har fått in nya MC-hjälmar och tycker de ser riktigt schyssta ut faktiskt! Självklart ECE22:05 godkända och tydligen 30% kolfiber i skalet + EPS innerskal.
Vad tror ni, något värt att inspektera? Någon som redan varit och klämt på dem?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Hjalm-och-visir/Integralhjalm-82720/

82-720_l.jpg
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Det verkar som om dom kommer sälja nya mc-stövlar oxå för enl. biltema.se har dom bara stl 39 och 45 kvar och säljer dessa för 499kr, ord 899.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom är helt klart värda att klämma lite på.

Det är ju godkända hjälmar som ska ge ett fullgott skydd. Det kan också hända att dom smågrejor som jag sett på tidigare versioner är bättre på dom nyare men jag tycker att det ser ut som att en del är likadant.

Jag har själv köpt en hjälm från Biltema som jag har för dom få tillfällen när någon ska åka med på hojen som inte har en egen hjälm.
Så jag har testat att åka lite med den själv.

Passformen är helt OK och hjälmen sitter bra enligt mig.
Ventilationsreglagen känns som lite tveksamma. I synnerhet dom som sitter uppe. Det ena packade är väldigt svårt att öppna/stänga. Nu ser det ut som att just dom är omgjorda på den nya hjälmen.
Otätt runt visiret så det blir lite mer vindbrus och om det regnar så kan det läcka lite runt visiret.
Vad gäller känslan av inredningen och spännen med mera så tycker jag att dom känns väldigt bra.

Personligen skulle jag säga att så länge man ska åka mest kortare sträckor och kanske inte så mycket i hög fart och huvudsakligen i fint väder alternativt har en hoj med kåpa som tar bort mycket vind och vindbrus så funkar den utmärkt.
Ska man åka längre sträckor och en del i högre hastigheter (Typ motorvägsfart) så vill man nog ha en hjälm som är tystare.
Min upplevelse av förra generationens biltemahjälmar är att dom är lite brusigare än exempelvis min Shoei Raid 2 som redan den är ganska brusig.

Om jag skulle köpa en ny hjälm som jag skulle ha själv så skulle jag välja en dyrare hjälm med lite bättre ljudisolering och där det följer med pinlock. Min nästa blir nog en Shuberth.
Om jag inte hade någon extrahjälm och behövde en för tillfälliga passagerare så skulle jag nog välja en Biltema till det igen.

Som skyddsutrustning är den fullgod men det märks att det är en billigare hjälm i att den är lite sämre på en del komfortbetonade egenskaper.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Håller till fullo med Steffo_b.

Jag kör nu i en Biltema kolfiber hjälm.
Den är lätt, sitter bra och skönt men är lite högljud. :smasha
Bra förstahjälm för mig som inte ville lägga 5-7 tusen under första säsongen.
Letar efter en Schubert C3 lr NeoTec inför denna säsong. :va
Kommer dock behålla BT-hjälmen för utlåning.
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Biltema hjälmar e helt ok, har en i kolfiber (gråa) ......prisvärda....
Smaken som baken :tummenupp har både Uvex kolfiber & AGV ti-tech, funkar.....

sambon köpte HJC ben spies replican schysst hjälm med, kostar en slant extra ;)
allt efter tycke och smak, plånbok....
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Biltema hjälmar e helt ok, har en i kolfiber (gråa) ......prisvärda....
Smaken som baken :tummenupp har både Uvex kolfiber & AGV ti-tech, funkar.....

sambon köpte HJC ben spies replican schysst hjälm med, kostar en slant extra ;)
allt efter tycke och smak, plånbok....
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Jag har faktiskt bara förra modellens glasfiberhjälm, den där silvriga, men är rätt nöjd med den. Visst kanske den brusar lite men jag är ändå ok med den...kanske lite anspråkslös då jag inte har så mycket att jämföra med. :rolleyes:

Funderade lite på om den nya modellen kan vara bättre kvalitet än den gamla, med tanke på kolfiber och huer ventilationen ser ut... Jag tror jag kommer prova den nya iaf, se hur den känns i jämförelse med den gamla. Ser ju bättre ut till mitt svart/gråa skinnställ! ;)

@Steffo_b: Menade du den gamla hjälmen eller hade du provat den nya? Man undrar ju hur mycket det skiljer både i säkerhet, passform och komfort. Den gamla silvriga sitter ju som ett smäck på mig så hoppas de nya gör det med...
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
någon som åker med den nya modellen ännu ?
var inne och klämde på en och den skulle passat fint till min vita hoj.
tryckte en s på skallen, har rätt litet huvud.. och den satt som den skulle tyckte jag. verkade juste kuddar sådär nya iaf. lätt som fan kändes den mot min Vemar som väger "endast" 1390 tyckte jag lätt från början. dessa väger endast 1250. frågan är somsagt hur de låter och känns i lite farter ?

kryssar runt i finland just nu. många roliga vägar här runt Kouvola trakten och runt sjöar ... nice :hej
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Läser ofta att hjälmarna är godkända.Finns det dom som säljer icke godkända hjälmar i landet !?.Använder för närvarande deras öppningsbara hjälm.Klart tyngre än en glasfiberhjälm men har man muskler i nacken så går det bra.Gillar det inre solvisiret samt att man kan få en vettig hjälm prismässigt utan att behöva betala fantasisummor. :crash
 
Last edited:

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Ja har både gamla och nya modellen... Måste säga att den nya är klart bättre. Luftintagen ovan på den gamla kärvar, visiret håller inte tätt den läcker luft/vatten och den är tung. På nya modellen är lyftintagen lätta att öppna och stänga, den har en bättre tätningslist så visiret håller mer tätt (inte 100% men en rejäl förbättring) och den är lätt.
Ja tycker även att fästanordningen för visiret är bättre nu. :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Tänker nog skaffa mig en biltemahjälm nån gång när jag får för mig att lära mig wheela eller nåt, så jag inte behöver byta ut den dyra finhjälmen varje gång det går fel :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Förra modellen har två kompisar till mig.

Problemet den hade var att knapparna till ventilationen gick sönder och att just den delen på hjälmen hade låg kvalitet.
Sen var det väl lite läck i visiret.

Men med tanke på priset så motsvarar det förväntan
 

FCM

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R25/3, ER-6n -06
Har nya vita integralen. Första hjälmen och har inget att jämföra med. Känns helt ok för priset, känns inte skev, glappande, kinesisk låtsas, irr-variant till karikatyrprodukt av en riktigt produkt tillverkad på den billigaste av de billiga fabrikerna längst in i Kina, utan mer som en något med hygglig kvalitetspec. men utan Varumärke och finlir tillverkad på fabriken som ligger granne med med varumärkesfabrikerna. Ibland kan ju produkter hamna i den förstnämnda kategorin på Biltema, Jula, osv. Men den här ligger snäppet över.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Har bara klämt lite på den vita hjälmen i deras varuhus, men den "andas mera kvalite" än deras gamla hjälmar iaf :)
 

yz426f

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Forshaga
Hoj
Yamaha yz 426f sm
Jag köpte den vita hjälmen och är helnöjd med den. riktigt skön att ha på sej oxå tycker jag iallafal. :tummenupp
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Har en svart av nya modellen. Helt klart nöjd med den. Också nöjd med att visiren kostar 99 kr.
Mina visir har inte läckt något vid körning i regn (i fredags var det riktiga åskskurar/skyfall). Däremot blir det irriterande imma på visiret när man står still eller kör sakta i köer. Antar att pinlock skulle funkat bättre. Funderar på att köpa universal-pinlock till mitt klara visir. Det mörka kör jag ändå inte med när det regnar.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Man kan ju undra varför visir till vissa hjälmar kostar minst 8 ggr så mycket som Biltemas visir. Är de minst 8 ggr så bra? :va
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top