Risk för Björn?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Alltså, jag vet ju svaret själv men tänkte ändå få det bekräftat.

Ska tälta själv i skogen i Dalarna och där finns ju björn. Men björnar är väl rädda för människor? Bara man inte har mat framme borde det väl vara lugnt?

Kollade Grizzly Man och det verkar sjukt oskönt att bli uppäten av en björn.

Men jag borde inte noja över detta va?

Alltså, jag vet ju svaret själv men tänkte ändå få det bekräftat.

Ska tälta själv i skogen i Dalarna och där finns ju björn. Men björnar är väl rädda för människor? Bara man inte har mat framme borde det väl vara lugnt?

Kollade Grizzly Man och det verkar sjukt oskönt att bli uppäten av en björn.

Men jag borde inte noja över detta va?
50/50 om du överlever en natt.

Nej du borde inte noja. De flesta som blivit skadade av björnar har haft hundar som skrämt upp björnen.

@Tegel1432 Just fan, det har jag hört förut att de jägare som attackerats har ibland retat upp björnen med jakthundarna innan.

Du kan vara lugn, björnen gillar inte människor och håller sig borta.

Kul grej: För några år sedan tältade vi utanför Elverum invid en sjö. Vi såg i ögonvrån när vi svängde in på skogsvägen att något brunt pälsbeklätt stod på hygget alldeles bredvid. En älgfjoling tänkte jag.

Vi slog upp tälten, hörde fjolingen smyga iväg över hygget och sedan började vi fundera. Det såg ju inte alls ut som en fjoling vid närmare eftertanke. Lång päls, ljus osv. Alldeles bredvid tälten var stubbar utrivna, spår fanns i massor osv. Björn.

Jaja, var den än är så är det inte här sade vi och gick och lade oss. Men kniven med i tältet… :)

Du kan vara lugn, björnen gillar inte människor och håller sig borta.

Kul grej: För några år sedan tältade vi utanför Elverum invid en sjö. Vi såg i ögonvrån när vi svängde in på skogsvägen att något brunt pälsbeklätt stod på hygget alldeles bredvid. En älgfjoling tänkte jag.

Vi slog upp tälten, hörde fjolingen smyga iväg över hygget och sedan började vi fundera. Det såg ju inte alls ut som en fjoling vid närmare eftertanke. Lång päls, ljus osv. Alldeles bredvid tälten var stubbar utrivna, spår fanns i massor osv. Björn.

Jaja, var den än är så är det inte här sade vi och gick och lade oss. Men kniven med i tältet… :)
To do: jaga aldrig med Brooklyn.

Fjoling, björn, bäver, orka kolla noga liksom.

Älgar är fan inte att leka med.
Herregud vilket öde. Und
Det sägs att björnar brukar och spontant ska undvika människor och oftast långt innan människan har förstått att den är i närheten. Så var inte riktigt fallet när jag var på väg hemåt för några veckor sedan... View attachment 473998
omg! Säg att detta är uppe i norr!!!

Summering: Alla säger att det inte är någon fara.
Samtidigt har alla träffat på björnen! Hahaha

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...