Öronproppar

Trodde öronproppar bara var larv innan jag testade själv. Nu kör jag inte motorcykel utan, ett stort plus är att intercomljudet inte störs lika mycket av vindbruset med proppar i, volymen måste ökas ja, men med hög volym på så kommer rösterna fram tydligare än utan proppar.
Sen att man inte är lomhörd efter avslutad tur, sjukt skönt!
Kör med 3M och testa apoteket mjuka för ljud/musik. Apotekets dämpar ett bättre område, 3M då par allt ljud = hör knappt motorljudet.
Håller med pappa Kurt - alla borde köra med proppar för att skydda sin hörsel.
Kanske är olika beroende på hjälm? Jag kör ju såklart med den absolut billigaste godkända hjälmenjag hittade - antar att en viss del av oljudet inte funnits med en dyrare hjälm?

Den hjälm som funkade bäst för mig såldes som skotherhjälm, men av känt MC hjälmsmärke (minns tyvärr inte vilket) och hade en en rejäl tätkrage, dubbelglasvisir och jäkligt bra ventilation.

Tyvärr kostade den oöverkomligt mycket ny när jag frågade han jag lånade hjälmen av.
Han skickade med den på köpet när han sålde skotern senare :huvet
 
Jag kör aldrig hoj utan öronproppar, brukar använda 3M classic ear proppar. Har provat flera olika märken men 3M passar mig bäst. Enda problemet är att dom dämpar allt.

Idag råkade jag snubbla över Loop öronproppar. Det lät så pass intressant att jag slängde iväg en beställning på Amazon, hoppas att det blir leverans som utlovat på onsdag då det bär av till Norge på torsdag.

 
Beror väl på hur fort man kör i
offroads kör väl sällan i 180.
Jag kör med 3M som funkar bäst.
Kör man i 100 är vindbrus inte nåt problem
För mig är det vindbrus från 60 ungefär, då hör jag inte motorljudet längre pga vinden.
 
Jag är ganska noga med att alltid köra med hörselproppar. Har bekanta som lider något förjävligt av tinnitus och aldrig får sova en hel natt.
Det märks inte förrän man blir äldre.
 
Jag kör öronpropar om jag ska åka längre sträckor. Till och från jobbet pallar jag inte, blir ju typ 400 par proppar per år i så fall. Rïktigt skönt att vindbrus försvinner och man bara hör motor och headset.
 
Det finns ett par orangea koniska. Mjukare än EAR klassiska men betydligt mindre sladdriga än andra koniska. De är riktigt bra. På förpackningen står det Husqvarna men jag misstänker att det är 3M.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Det som är nice med lite dyrare är att de släpper igenom vanligt ljud. Det är himla trist med vanliga plugga gula/orangea för de tar bort körupplevelsen och blockar för mycket. De blockerar ljud som man vill ha bort sämre än Alpines som jag köpte.

Jag är inte sponsrad av Alpine, bara första gången på läääänge som jag tycker att en produkt levererar mer än vad som står i beskrivningen.

Förutom min Motorcykel med såklart! Hehe
 
Det som är nice med lite dyrare är att de släpper igenom vanligt ljud. Det är himla trist med vanliga plugga gula/orangea för de tar bort körupplevelsen och blockar för mycket. De blockerar ljud som man vill ha bort sämre än Alpines som jag köpte.

Jag är inte sponsrad av Alpine, bara första gången på läääänge som jag tycker att en produkt levererar mer än vad som står i beskrivningen.

Förutom min Motorcykel med såklart! Hehe
Kan rekommendera gjutna proppar. Blir väldigt bekvämt. Både gällande passform och att de har filter som släpper igenom lagom med ljud.
 
Det tror jag är det ultimata. Ska gjuta ett par också nångång.
Gör det på en gång. Du villhöver garanterat det.

Jag är sjukt nöjd med mina, vilket märke vet jag inte för det kommer jag inte ihåg. Men formgjutna är de bästa propparna jag haft.(har filter som dämpar rakt utan hänsyn till frekvens) Röd för vänster öra och grön för höger, lättare att hitta rätt i all hast när man fipplar och är sen till depåutsläpp. ?
 
Jag kör med formgjutna. Funkar bra om man inte har för mycket hår i öronen.
 
Mitt problem är främst att jag får vindbrus av att luften bryts i framkant av hjälmen. Jag hade velat ha en mjuk diffusor längst till vänster i bild. 20220710_111031.jpg
Får jag halsduken att ligga kant i kant med "spetsen" försvinner 90% av allt oväsen, men den rör på sig. Man kan förstås trä en buff utanpå halsduken och över kanten på hjälmen, men den kryper ner och dessutom trycker hela kalaset på struphuvudet och det är inget jag uppskattar.
 
Mitt problem är främst att jag får vindbrus av att luften bryts i framkant av hjälmen. Jag hade velat ha en mjuk diffusor längst till vänster i bild.
Får jag halsduken att ligga kant i kant med "spetsen" försvinner 90% av allt oväsen, men den rör på sig. Man kan förstås trä en buff utanpå halsduken och över kanten på hjälmen, men den kryper ner och dessutom trycker hela kalaset på struphuvudet och det är inget jag uppskattar.

Känner du någon med en 3D printer?
Be dom skriva ut en diffusor som fungerar (tar nog några försök, men det är ju det som är så bra med 3D printers) , med en kant där du kan haka fast buffen.
(alternativt självhäftande kardborre på buff/diffusor)

När du har fått till en modell som funkar plockar du loss den, gjuter av den så du får en form och sedan gjuter du en diffusor i något mjukt skummaterial.

Jag tycker egentligen att det är konstigt att hjälmtillverkarna inte lägger mer energi på det här, i bästa fall sitter det en liten skinnlapp under hakan som går sönder/trillar bort efter ett tag.

Förut fanns det någon hjälm med en rejäl haklapp i skinn som man knäppte bakom nacken för motorsport där man kunde utsättas för brand (dragracing bland annat) det borde ju funka mot vindbrus också? (om man gjorde det snyggt)

Men i mitt fall var det runt visiret mesta vindbruset genererades, kanten på plastbiten som täckte gångjärnet bland annat, där skulle man ju kunna "spackla" en mjuk kant med silicon eller något och se om det hjälper
 
Varannan människa verkar ha 3D-printrar nu så det är nog inte problemet. Jag tror att det skulle bli bättre med ett lägre styre också... Eller köpa en bagger... :huvet

Tål att tänkas på.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top