Ducati Scrambler-tråden

Nog har väl även 800 elektronik som hindrar framhjulet att lyfta? Med det avstängt kan jag få upp mitt framhjul på ettan med rätt hantering av gasen. Det händer inte av misstag.
 
OK, det visste jag inte. Den har alltså en slags 'begränsande hjälpfunktion' som gör hojen snällare. Men då vill jag hellre ha en mindre motor. Vem vet om den där hjälpfunktoinen *fungerar* alla gånger?
 
Ok, bra. Men det känns ändå lite olustigt med all den kraften i bakhjulet, som bara väntar på att få komma loss. Det är egentligen ganska skrämmande hur mycket kraft som man faktiskt sitter på där med dom lite tyngre hojarna.

Jag är av den karaktären att jag alltid haft stor respekt för min överhandsfräs, t ex. Och då är det en klen effekt i förhållande.
 
Jag tycker att det är lättare att portionera ut lagom mycket kraft med en stor motor än en liten. Det sitter ett reglage på höger sida av styret och med stor motor kommer kraften oftast mer förutsägbart när man vrider på det.
Det är ett analogt reglage med fler lägen än av och på.
 
Hej!

Nyligen köpt en Desert Sled från 2017 som gått ca 14000km och upplever att den vibrerar otroligt mycket vid 4000+ rpm, så pass mycket att benen domnar på motorväg om man har ett lite tajtare grepp om tanken, är det här vanligt?

Har testat varva motorn när jag står still och det är tydligt att det kommer från motorn och inte däck eller dyl.

Värt att nämna att den alltid varit servad som den ska...
 
Hallå gubbar (och enstaka gumma)!
Suttit och dreglat efter någon typ av Scrambler och eftersom jag haft Ducati tidigare så uppstår ett visst sug på just denna kombination.

En fråga dock. Original-lampan gnager på mitt psyke. Någon som har bytt mot en klassisk utan bakstycke? Alternativt, går det att ta bort bakstycket? Och originalstyret är inte sexigt alltså, någon som bytt till ett klassiskt Renthal-styre med överliggare?
 
Hallå gubbar (och enstaka gumma)!
Suttit och dreglat efter någon typ av Scrambler och eftersom jag haft Ducati tidigare så uppstår ett visst sug på just denna kombination.

En fråga dock. Original-lampan gnager på mitt psyke. Någon som har bytt mot en klassisk utan bakstycke? Alternativt, går det att ta bort bakstycket? Och originalstyret är inte sexigt alltså, någon som bytt till ett klassiskt Renthal-styre med överliggare?

Kör en desert sled själv, vet inte vad ett klassiskt Renthal styre är men släden har en annan typ av styre med "överliggare", borde gå att montera på vanliga scramblern?
Är nyfiken på vad du menar med att ta bort bakstycket? Friläggs inte reflektorns baksida då?
 
Ok, på släden ser det ut att vara en "enhet". Tror inte bakstycket är demonterbart med bibehållen funktion, se bild.

Screenshot_20220627-084201_Samsung Notes.jpg
 
Så, nu har jag plöjt hela tråden och kommer vara i behov av en mc efter sommaren (påverkanskampanj pågår hemma). Jag kommer köra till stan (tar 5-10min), kommer troligen röra mig en del inom centrum (GBG) under arbetsdagarna och sedan hem igen. Där har ni funktionsbehovet, några längre rundor än så lär det primärt inte bli.

Kloka argument i påverkanskampanjen.
1: Det går mycket fortare till/från jobbet än att åka kommunalt (5min vs 30min).
2: Ingen trängselskatt.
3: Inga parkeringsavgifter.
4: Försäkring är billigt nu när jag fyllt 40.
5: Med en stadsmotorcykel blir det nästan som att köra moppe, ganska säkert.

Hemliga argument
1: Det är roligare än spårvagn.
2: Det är coolare än spårvagn.

Jag har tidigare ägt Ducati Monster 600 (lätt caferacer-moddad och Triumph Thruxton.
Just nu står det mellan Ducati Scrambler och KTM 690 Duke. 75hk är nog ganska lagom för mig. Så vad säger ni? Låter det som en Scrambler?

Undrar även hur man gör med Ducati-service i GBG? Jag behöver kunna lösa det själv. Hämtning/lämning på Biscaya är inte aktuellt av praktiska skäl.
 
Så, nu har jag plöjt hela tråden och kommer vara i behov av en mc efter sommaren (påverkanskampanj pågår hemma). Jag kommer köra till stan (tar 5-10min), kommer troligen röra mig en del inom centrum (GBG) under arbetsdagarna och sedan hem igen. Där har ni funktionsbehovet, några längre rundor än så lär det primärt inte bli.

Kloka argument i påverkanskampanjen.
1: Det går mycket fortare till/från jobbet än att åka kommunalt (5min vs 30min).
2: Ingen trängselskatt.
3: Inga parkeringsavgifter.
4: Försäkring är billigt nu när jag fyllt 40.
5: Med en stadsmotorcykel blir det nästan som att köra moppe, ganska säkert.

Hemliga argument
1: Det är roligare än spårvagn.
2: Det är coolare än spårvagn.

Jag har tidigare ägt Ducati Monster 600 (lätt caferacer-moddad och Triumph Thruxton.
Just nu står det mellan Ducati Scrambler och KTM 690 Duke. 75hk är nog ganska lagom för mig. Så vad säger ni? Låter det som en Scrambler?

Undrar även hur man gör med Ducati-service i GBG? Jag behöver kunna lösa det själv. Hämtning/lämning på Biscaya är inte aktuellt av praktiska skäl.
Scrambler ger ju större möjligheter till avstickare på grus, med ett modell, om man gillar sånt. Tror inte Duke är tråkig dock. Kikat på Vit/Svart-pil 701?

Service vet jag tyvärr inte då jag bor i Stockholm. Men Panta på Biscaya löser säkert lämplig lånehoj under tiden om du köper där ;)
 
Så, nu har jag plöjt hela tråden och kommer vara i behov av en mc efter sommaren (påverkanskampanj pågår hemma). Jag kommer köra till stan (tar 5-10min), kommer troligen röra mig en del inom centrum (GBG) under arbetsdagarna och sedan hem igen. Där har ni funktionsbehovet, några längre rundor än så lär det primärt inte bli.

Kloka argument i påverkanskampanjen.
1: Det går mycket fortare till/från jobbet än att åka kommunalt (5min vs 30min).
2: Ingen trängselskatt.
3: Inga parkeringsavgifter.
4: Försäkring är billigt nu när jag fyllt 40.
5: Med en stadsmotorcykel blir det nästan som att köra moppe, ganska säkert.

Hemliga argument
1: Det är roligare än spårvagn.
2: Det är coolare än spårvagn.

Jag har tidigare ägt Ducati Monster 600 (lätt caferacer-moddad och Triumph Thruxton.
Just nu står det mellan Ducati Scrambler och KTM 690 Duke. 75hk är nog ganska lagom för mig. Så vad säger ni? Låter det som en Scrambler?

Undrar även hur man gör med Ducati-service i GBG? Jag behöver kunna lösa det själv. Hämtning/lämning på Biscaya är inte aktuellt av praktiska skäl.
Ingen koll på gbg, men kolla servicekostnader. Det är bla täta intervall på ventilkoll på scramblern. 1200 mil tror jag.
 
Trots att jag även en Scramblern så vågar jag nog påstå att 690 är smidigare och roligare.
Stor skillnad på hur effekt levereras (vet inte hur 690 känns dock).
Jämfört med en MT07 med på pappret liknande effekt så är/känns Scramblern riktigt trött. Effekten levereras i ett smalare band, inte lika varvvillig motor, inte lika vibrationsfri och stark på låga varv. Bromsarna är det en milsvid skillnad på till MT07ans fördel.
Fördelar för Scramblern är stötdämpning/fjädring, känslan i kopplingen (hydraulisk), växellådan (subjektivt),körställning och känslan när man kör den. Scramblern är trots sina brister sjukt mycket mysigaste att köra!
Varje tur på Scramblern påminner mig om att jag gjorde ett bra byte!
 
Att 690 (eller MT-07) är livligare än Scrambler tvivlar jag inte på. Det spelar dock ingen större roll för mig, scramblern har en handfull hk mer än Triumph Thruxton och den dög för mig.

Att köra grus kommer inte bli aktuellt, finns inget grus i centrala GBG. Får jag tid över till att köra mc så kommer den läggas på annat så det kommer bli en mer eller mindre ren brukshoj.

Service oroar dock.
 
Scrambler ger ju större möjligheter till avstickare på grus, med ett modell, om man gillar sånt. Tror inte Duke är tråkig dock. Kikat på Vit/Svart-pil 701?
Svartpilen är cool men 701 säljs inte längre så det finns väldigt få sådana. 401 har för få hk och Vitpilen är för låg. När Svartpilen 701 är enda alternativet av de 4 så är utbudet väldigt skralt.
 
Förstår jag rätt att du känner ett behov av mer än 50 hk, men du kommer aldrig köra utanför centrala Göteborg?
 
Servicen är något jag valt att blunda för :)
Men - tanken är att jag gör den själv, så jäkla svårt är det inte att få till toleranserna på för ventilerna, på denna är det ju dessutom bara två per cylinder som det ska bråkas med :)
Att lossa tanken är tydligen något många tycker är jobbigt pga bränsleledningen - de gör helt enkelt fel när de försöker lossa den.

Tog en sväng nu på morgonen, som jag skrev innan -helt sjukt nöjd med motorcykeln!
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top