Olika former av hybrider ger onekligen olika fördelar, nackdelar och kostnader. Det gäller att läsa på och att dessutom räkna utifrån SINA EGNA förutsättningar. Fördelar och nackdelar mellan olika former av "icke plug-in hybrider" (så får folk kalla dem vad de vill...) kan vara svåra att se, samtidigt som det är väldigt lätt att se att en ren plug-in hybrid är mest lönsam för den som kör väldigt många mil totalt per månad, men som sällan överskrider batteriets räckvidd (normalt 5-8 mil) så att förbränningsmotorn måste arbeta.
Alltså den som dagspendlar 5-8 mil och som kan ladda hemma till billig kostnad under natten och på jobbet under dagen. Då förvandlas ju plug-in hybriden i praktiken till en ren elbil för 2-4 kr / mil med ett vettigt bundet elavtal, samtidigt som man har back-up med fungerande förbränningsmotor, utrymmen, vettig släpvagnsvikt och alla andra saker som elbilarna tydligen ska få...någon gång i framtiden...
Detta körsätt stämmer tyvärr inte in på mig för fem öre...
De flesta plug-in hybrider är snudd på tvåhundra tusen dyrare i inköp jämfört med motsvarande fossilbrännare eller "icke plug-in hybrid", vilket översatt till leasingkostnad blir MINST två tusen mer per månad. Jag kör inte heller 5-8 mil varje enskild dag i månaden, utan snarare 20+ mil till och från flygplatsen en gång i veckan eller var annan vecka och däremellan några långa och tunga släpvagnstransporter i trakter där man varken ser bensinmackar eller laddstolpar.
De intressanta plug-in hybrider jag räknat på blir nästan 2000 kr mer i månaden jämfört med Subaru Outback och Rav4 "icke plug-in", när alla kostnader kring ägande, skatter, försäkringar och bränsle summeras ihop. Lägg till detta en viss tveksamhet kring funktionen och den verkliga ekonomin i kall väderlek. En del säljare vill helst inte prata om detta, en del säljare upplyser motvilligt om att "EV-läget fungerar inte under minus tio...".