Problem med kablage

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Nice. Börja med att sätta dit en säkring. Tror det stod 5A i elschemat men 10A funkar.

Då är det bara att fortsätta mäta kablar och byta de som är av. Efter det märker du om du har bränt några komponenter.
En tanke bara, i tändningslåset är där ström i en av kablarna men ingen i dem andra. Oavsett om du broderi om i de olika lägena.. vad har de o göra med? I den blåa är där ström
 

Bifogat

  • 23FF5596-B9D2-4CB6-8293-3ECD9356E30C.jpeg
    23FF5596-B9D2-4CB6-8293-3ECD9356E30C.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 15

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
En tanke bara, i tändningslåset är där ström i en av kablarna men ingen i dem andra. Oavsett om du broderi om i de olika lägena.. vad har de o göra med? I den blåa är där ström
Färgerna stämmer inte enligt de elscheman jag hittat. Enligt dessa ska du ha röd, orange, grå och brun. Så någon har bytt kabel/lås tidigare eller så stämmer inte mitt schema.

I vilket fall ser jag att polen med blå kabel är märkt ”bat” så den kommer från batteri via 5A säkring. När tändningen är på borde du ha 12v på en till kabel. Om inte, så är tändningslåset kaputt. Jag ser inte vad det står på de andra polerna, kan du tyda?
 

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Färgerna stämmer inte enligt de elscheman jag hittat. Enligt dessa ska du ha röd, orange, grå och brun. Så någon har bytt kabel/lås tidigare eller så stämmer inte mitt schema.

I vilket fall ser jag att polen med blå kabel är märkt ”bat” så den kommer från batteri via 5A säkring. När tändningen är på borde du ha 12v på en till kabel. Om inte, så är tändningslåset kaputt. Jag ser inte vad det står på de andra polerna, kan du tyda?
Tjena! Efter lite om o men fick vi allt o lysa upp. Vi kunde konstatera att batteriet är kasst men även startreläet för de klickar ej som de ska och mäter man de så som vi snacka om innan så tyder även de på att startreläet är kass. Frågan är då behöver man köpa ett EXAKT likadant eller finns de någon universallösning..?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tjena! Efter lite om o men fick vi allt o lysa upp. Vi kunde konstatera att batteriet är kasst men även startreläet för de klickar ej som de ska och mäter man de så som vi snacka om innan så tyder även de på att startreläet är kass. Frågan är då behöver man köpa ett EXAKT likadant eller finns de någon universallösning..?
Efter vilka om och men?

Startrelä är universaldelar. Dock har jag läst om flera på forumet som klagat på att kinarelän inte håller länge. Jag hade inte snålat.

Edit: Risken att tändningen och laddningen kommer krångla är ganska stor. Men det är ett senare problem. Först fixa startrelä och batteri. Har du en grov kabel/startkablar kan du bygla förbi startrelät för att testa resten om det är lång leveranstid på delarna.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det ens värt att lägga pengar på hojen om en massa saker brunnit o man inte vet hur mycket som brunnit.
Det är ju ingen samlar hoj som har ett högre värde rent ekonomiskt, naturligtvis kan ju ett högt kuriosa värde finnas i att farfars ebente bror har kört denna maskin från Ystad till happaranda.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Är det ens värt att lägga pengar på hojen om en massa saker brunnit o man inte vet hur mycket som brunnit.
Det är ju ingen samlar hoj som har ett högre värde rent ekonomiskt, naturligtvis kan ju ett högt kuriosa värde finnas i att farfars ebente bror har kört denna maskin från Ystad till happaranda.
Det beror väl på vad det landar i. Är det bara kablar, batteri och startrelä så är väl det inga större summor. Om det visar sig att CDI, tändspolar, stator och r/r gått så får man nog värdera eländet.
 

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Efter vilka om och men?

Startrelä är universaldelar. Dock har jag läst om flera på forumet som klagat på att kinarelän inte håller länge. Jag hade inte snålat.

Edit: Risken att tändningen och laddningen kommer krångla är ganska stor. Men det är ett senare problem. Först fixa startrelä och batteri. Har du en grov kabel/startkablar kan du bygla förbi startrelät för att testa resten om det är lång leveranstid på delarna.
Vi testade hela tiden med batteriet. När vi koppla 12v direkt från en batteriladdare så funkade det. Tack för tipset med att bygga förbi!
 

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Är det ens värt att lägga pengar på hojen om en massa saker brunnit o man inte vet hur mycket som brunnit.
Det är ju ingen samlar hoj som har ett högre värde rent ekonomiskt, naturligtvis kan ju ett högt kuriosa värde finnas i att farfars ebente bror har kört denna maskin från Ystad till happaranda.
Haha förstår hur du tänker! Grejjen är att jag håller på o ta körkort nu så denna hojen är bara tänka att jag skulle öva med sen köpa något annat. Men de blir inte mycket övande.. eller inte på körningen iaf..
 

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Vi testade hela tiden med batteriet. När vi koppla 12v direkt från en batteriladdare så funkade det. Tack för tipset med att bygga förbi!

Edit: vi bygla
Efter vilka om och men?

Startrelä är universaldelar. Dock har jag läst om flera på forumet som klagat på att kinarelän inte håller länge. Jag hade inte snålat.

Edit: Risken att tändningen och laddningen kommer krångla är ganska stor. Men det är ett senare problem. Först fixa startrelä och batteri. Har du en grov kabel/startkablar kan du bygla förbi startrelät för att testa resten om det är lång leveranstid på delarna.
vi testade bygla förbi och startmotorn gick runt. Betyder detta nu att ett byte av batteri + startrelä kommer göra att de går på räls? Eller finns risken att mer gått sönder?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Edit: vi bygla

vi testade bygla förbi och startmotorn gick runt. Betyder detta nu att ett byte av batteri + startrelä kommer göra att de går på räls? Eller finns risken att mer gått sönder?
Risken är att mer gått sönder. Kan du få den att starta?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top