125 cc med 5 hp i regbeviset. Hur funkar det?

octagon

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2022
Hoj
Husqvarna 390
KTM 125 EXC och en del andra halvgamla 125 cc endurohojar är vägreggade med 5 eller 10 hp. Hur funkar det egentligen när man ska besikta? Det borde vara rätt uppenbart att hojen är betydligt starkare.

Med 5 hp kan man ju knappt köra, en EU moped ligger runt 3 hp. Även med massa strypning borde det vara väldigt svårt att få den till 5.

KTM 125 EXC och en del andra halvgamla 125 cc endurohojar är vägreggade med 5 eller 10 hp. Hur funkar det egentligen när man ska besikta? Det borde vara rätt uppenbart att hojen är betydligt starkare.

Med 5 hp kan man ju knappt köra, en EU moped ligger runt 3 hp. Även med massa strypning borde det vara väldigt svårt att få den till 5.
Jag har satt dit trottelstoppen innan besiktningen.

I praktiken finns det ingen besiktningsman som bryr sig. Min Husa 650 skall ha 11 hästar... I teorin så skall din hoj underkännas med beslut om att den avviker från typgodkännandet och beläggas med ny registreringssbesiktning. Jag ser det som helt riskfritt.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard