Missljud

gyllendebjörnen

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2022
Hoj
Suzuki SV650S -08
Tjena, köpte en Suzuki SV650s -08 abs i våras. Allting var frid och fröjd fram tills nyligen då jag började höra ett märkligt ljud som jag bara trodde var vinden först. Blev bara värre och värre och nu låter det som i videoklippet jag länkade till. Kan vara mer vibrationer nu än innan det började låta men kan bara vara jag som är paranoid också.
Låter efter 50-60km/h
Låter även med motorn avstängd under färd
Låter även med kopplingen indragen. Kan kännas lite i handtaget ibland.

(Högt ljud)
Videon och ljudet är inte sammanhängande.

All hjälp är tacksam!!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En sten mellan bromsbelägg och bromsskiva.
 

gyllendebjörnen

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2022
Hoj
Suzuki SV650S -08
En sten mellan bromsbelägg och bromsskiva.
Låter det så verkligen mycket? Hör det klart och tydligt med öronproppar i när jag kör 120kmh+. Har dessutom kört runt 20 mil med ljudet, rullat fram och tillbaka en hel del. Tycker det borde ha ramlat ur
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Upp med framhjulet i luften och lyssna, titta och känn efter. Finns inga genvägar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Låter som ett lager som är torrt å vibrerar.. Ett lager som är helt slut...
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Åk till besiktningen om du inte hittar felet. Den skall väl ändå besiktas någon gång så varför inte ta det nu. Hittar de något är det bara bra. De har hittat dåliga hjullager både fram och bak utan att jag vetat om det.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag tror mest på dåligt hjullager som en del redan säger. Ljudet ändrar även karaktär när du svänger låter det som vilket är vanligt vad jag vet om det är dåligt. Upp i luften med dem bara och ryck o snurra. Har du ingen lifter så låt någon hjälpa till o lyft ett däck i taget med hjälp av stödet som hävstång (om du är med på vad jag menar).
 

gyllendebjörnen

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2022
Hoj
Suzuki SV650S -08
Hade in den på service där de bytte tändstift, rengjorde injektorerna, gjorde rent luftfiltret och de skulle kolla upp missljudet men måste ha glömt det... Lät illa på vägen hem från verkstaden. Sen efter några mil efter det så bara upphörde ljudet. Har nu bytt hjullager både fram och bak också. Några av dem var faktiskt dåliga men vet inte vad det är som löste problemet ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det kan vara en av hamstrarna i hamster hjulet som tillslut gavupp i en Hjärtinfarkt? men låter det ej är det ju just nu inget fel så att säga, med nya hjullager så rullar hon fint länge till.
 

gyllendebjörnen

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2022
Hoj
Suzuki SV650S -08
Det kan vara en av hamstrarna i hamster hjulet som tillslut gavupp i en Hjärtinfarkt? men låter det ej är det ju just nu inget fel så att säga, med nya hjullager så rullar hon fint länge till.
Nej det enda jag är orolig över nu är att jag tycker det är mer vibrationer från motorn. Kommer inte ihåg hur länge det har varit så men det var medans missljudet lät också. Det är knappt ens kul att köra över 100 pga vibrationerna :/
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej det enda jag är orolig över nu är att jag tycker det är mer vibrationer från motorn. Kommer inte ihåg hur länge det har varit så men det var medans missljudet lät också. Det är knappt ens kul att köra över 100 pga vibrationerna :/
Alla motorer har vibrationer mina ligger i spannet 2800-3500 80-105km bara att köra fortare eller välja växel som är utanför det varvtalet.
Helt normalt med vibrationer kör en stånka eller en gammal HD med stumt monterad motor? då bryr du dej inte sedan.
 

gyllendebjörnen

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2022
Hoj
Suzuki SV650S -08
Alla motorer har vibrationer mina ligger i spannet 2800-3500 80-105km bara att köra fortare eller välja växel som är utanför det varvtalet.
Helt normalt med vibrationer kör en stånka eller en gammal HD med stumt monterad motor? då bryr du dej inte sedan.
Jo jag vet att det vibbrerar hursom men det är mer nu än när jag köpte den i våras. Har haft en likadan förut i 2 år som inte vibrerade lika mycket. Därav min oro
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Alla motorer är unika ingen har exakt samma balans, det är ju något 100tal delar som är ok Innom vissa toleranser således kan 2 likadana motorer bete sig olika.

Men en sak som kan vibrera är ju koppling den slits och ändrar sig konstant, ofta enkelt att öppna en service lucka utan att behöva tappa oljan annars lutar man hoje lite så man kommer åt utan att tappa olja.

Nu är ju koppling rörlig så visst glapp är det ju original.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top