Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Dom där finns inte längre.
Samlare har lagt vantarna på alla.
Eller hur? 250/400cc twin från tidigt 80-tal dräller det av på Blocket. Egentligen de enda hojar som kan köpas besiktigade och i gott skick för under 10000kr.
Däremot enstånkor från samma generation, de är uppköpta av samlare och kostar betydligt mer, om de ens går att få tag i.
 
Snygg! Tycker iofs att alla dåtida Kawa Z-modeller är snygga. Ser ingen anledning till prut om jag var intresserad, men skulle väl aldrig köpa en liten fjärt till 250.
Om man gillar stilen, utseendet och skicket så spelar väl motorstorleken mindre roll? Såna här duger utmärkt till att puttra fram på trevliga landsvägar i 80-90 km/t.
 
Om man gillar stilen, utseendet och skicket så spelar väl motorstorleken mindre roll? Såna här duger utmärkt till att puttra fram på trevliga landsvägar i 80-90 km/t.

Absolut, du har helt rätt.
Det handlar om att ställa in reglage och parametrar på sig själv först.

Man kan ha sagolikt roligt på en 40 år gammal 250 med endast 25 hästar - om bara inställningen är rätt.

Men, jag kan ju villigt erkänna att det är lättare att njuta en veteran-250 om man redan har en literklubba och kanske ett grusjärn i garaget att bryta av med.

40 år gammal 250 är tålamodsprövande om man skall ha den som endahoj.

Fortfarande roligt, men man får lägga mer tid på att rutta fram lämpliga vägar och kanske offra någon extranatt i ett vindskydd. Vilket i sig kan vara roligt, men kräver ett annat mindset, som vi säger på svenska.

...och är det gamla 80-talshärket den enda hoj man förfogar över, så blir det svårt att köra den med den där ironiska minen som är så cool på träffar.
Plötsligt tycker folk synd om en, och det var inte det man var ute efter.
 
Jag är nog lite för bekväm för att köra hoj som kräver framåtlutad sittställning över huvud taget, men det där sätet tillsammans med den tanken ser ju ut som det är designat för mesta möjliga manliga smärta.
Hur reagerar besiktningspersonalen när de ser byggen som detta (o många andra i tråden)?
Va f-n har du gjort?
E du fullständigt knäpp?
Vrider sig av skratt?
Börjar gråta??
För det går väl knappast att hålla masken........
 
Hur reagerar besiktningspersonalen när de ser byggen som detta (o många andra i tråden)?
Va f-n har du gjort?
E du fullständigt knäpp?
Vrider sig av skratt?
Börjar gråta??
För det går väl knappast att hålla masken........

Dom skakar nog bara på huvudet, dom har sett värre
 
Absolut, du har helt rätt.
Det handlar om att ställa in reglage och parametrar på sig själv först.

Man kan ha sagolikt roligt på en 40 år gammal 250 med endast 25 hästar - om bara inställningen är rätt.

Men, jag kan ju villigt erkänna att det är lättare att njuta en veteran-250 om man redan har en literklubba och kanske ett grusjärn i garaget att bryta av med.

40 år gammal 250 är tålamodsprövande om man skall ha den som endahoj.

Fortfarande roligt, men man får lägga mer tid på att rutta fram lämpliga vägar och kanske offra någon extranatt i ett vindskydd. Vilket i sig kan vara roligt, men kräver ett annat mindset, som vi säger på svenska.

...och är det gamla 80-talshärket den enda hoj man förfogar över, så blir det svårt att köra den med den där ironiska minen som är så cool på träffar.
Plötsligt tycker folk synd om en, och det var inte det man var ute efter.
Instämmer. Om man kör en 40 år gammal 250cc för att man gillar det, då är man cool, lite excentrisk och en som går sina egna vägar. Kör man den för att man inte har råd med något annat, eller inte vågar sig på en 1000cc - då är man en folk tycker synd om. I bästa fall.
Eller så är man en som skiter i vad folk tycker...
 
Absolut, du har helt rätt.
Det handlar om att ställa in reglage och parametrar på sig själv först.

Man kan ha sagolikt roligt på en 40 år gammal 250 med endast 25 hästar - om bara inställningen är rätt.

Men, jag kan ju villigt erkänna att det är lättare att njuta en veteran-250 om man redan har en literklubba och kanske ett grusjärn i garaget att bryta av med.

40 år gammal 250 är tålamodsprövande om man skall ha den som endahoj.

Fortfarande roligt, men man får lägga mer tid på att rutta fram lämpliga vägar och kanske offra någon extranatt i ett vindskydd. Vilket i sig kan vara roligt, men kräver ett annat mindset, som vi säger på svenska.

...och är det gamla 80-talshärket den enda hoj man förfogar över, så blir det svårt att köra den med den där ironiska minen som är så cool på träffar.
Plötsligt tycker folk synd om en, och det var inte det man var ute efter.

Om man gillar stilen, utseendet och skicket så spelar väl motorstorleken mindre roll? Såna här duger utmärkt till att puttra fram på trevliga landsvägar i 80-90 km/t.

Om man gillar stilen, utseendet och skicket så spelar väl motorstorleken mindre roll? Såna här duger utmärkt till att puttra fram på trevliga landsvägar i 80-90 km/t.
Blev lite konstigt citerat...


Haha, förstod att jag skulle få Tammer på mig här!

Alltså: Jag lägger ingen värdering i vad folk kör för hojar, det rör mig inte alls. Och nu i fallet med Z 250n så tycker jag att den är snygg på riktigt - proportionerna är helrätt! Men 20 häst ur en 250-twin är bara för lite.

Jag har flera gånger på forumet berättat om min kväll på en Z 400R, en underbart mysig hoj som fridfullt puttrade fram på småvägarna. Skulle t.o.m. kunna köpa nåt liknande. Har förresten garaget fullt med sömniga XT 500-550-600:or, som inte heller direkt skräms.

Jag är ledsen, men att gå därifrån till en stackars 250 som sackar i motvind går bara inte, inte för mig iallafall. Även om den är snygg.
 
Jag har flera gånger på forumet berättat om min kväll på en Z 400R, en underbart mysig hoj som fridfullt puttrade fram på småvägarna. Skulle t.o.m. kunna köpa nåt liknande. Har förresten garaget fullt med sömniga XT 500-550-600:eek:r, som inte heller direkt skräms.

Jag är ledsen, men att gå därifrån till en stackars 250 som sackar i motvind går bara inte, inte för mig iallafall. Även om den är snygg.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kawasaki z440 https://www.blocket.se/annons/dalarna/kawasaki_z440/101575947
 

Bifogat

  • Screenshot_20220617_193649.jpg
    Screenshot_20220617_193649.jpg
    292.4 KB · Visningar: 12
Last edited:
Jag har flera gånger på forumet berättat om min kväll på en Z 400R, en underbart mysig hoj som fridfullt puttrade fram på småvägarna. Skulle t.o.m. kunna köpa nåt liknande. Har förresten garaget fullt med sömniga XT 500-550-600:eek:r, som inte heller direkt skräms.

Det var kul att du berättade om din tur med z400r:en. Jag åker med min nästan dagligen sedan jag köpte den och är helnöjd ?
 
Blev lite konstigt citerat...


Haha, förstod att jag skulle få Tammer på mig här!

Alltså: Jag lägger ingen värdering i vad folk kör för hojar, det rör mig inte alls. Och nu i fallet med Z 250n så tycker jag att den är snygg på riktigt - proportionerna är helrätt! Men 20 häst ur en 250-twin är bara för lite.

Jag har flera gånger på forumet berättat om min kväll på en Z 400R, en underbart mysig hoj som fridfullt puttrade fram på småvägarna. Skulle t.o.m. kunna köpa nåt liknande. Har förresten garaget fullt med sömniga XT 500-550-600:eek:r, som inte heller direkt skräms.

Jag är ledsen, men att gå därifrån till en stackars 250 som sackar i motvind går bara inte, inte för mig iallafall. Även om den är snygg.
Men är det så illa? En av mina få hojar just nu är en cb250, en tung jävla klump på 185 kg och 27 hk. Och ändå väldigt skön att glida fram genom landskapet som jag vill. Jag kan inte märka in någon kraftbrist gentemot min förra cb400, inte heller den något kraftpaket. Kör mest på 80-vägar och håller 90-00km/t utan vibrationer eller andra problem.

Z200 skulle jag kunna bara ha i "arkivet" bara för att äga och titta på, oavsett vad den presterar på vägen. Nog är den piggare än de moppar man åkte på som 15 åring i alla fall?
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top