Service 2000 mil Yamaha R1-16

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
Tjena, vet någon vad ett rimligt pris för 2000 mil service för en yamaha r1 - 16? då ska alltså olja, oljefilter , tändstift och bromsvätska bytas. Det billigaste jag har fått hittils är 4700 kr. Men vad är det mest rimliga priset?
 
Det låter lite dyrt. Är det inte bara typ Olja + filter var 1000:e på Räkettan. Mitt tips är att du gör det själv.

Byta Olja = ASLätt som en PläTt
Byta Oljefilter = samma som ovan fast ännu lättare
Byta bromsvätska = Liiite tuffare men finns 5000 videos på youtube.
Kolla bromsklossar ev byte = lätt.

Kom igen nu, ta hand om din baby själv, då kan du lite på att den får vad den förtjänar. :)

Rimligt pris annars tycker jag är 3000-4000SEK.
 
Inbillar mig att det inte "bara" är en service utan de kollar över hojen och läser felkoder mm. Helt enkelt kollar så allt sitter på rätt plats och ordentligt mm.
 
Det låter lite dyrt. Är det inte bara typ Olja + filter var 1000:e på Räkettan. Mitt tips är att du gör det själv.

Byta Olja = ASLätt som en PläTt
Byta Oljefilter = samma som ovan fast ännu lättare
Byta bromsvätska = Liiite tuffare men finns 5000 videos på youtube.
Kolla bromsklossar ev byte = lätt.

Kom igen nu, ta hand om din baby själv, då kan du lite på att den får vad den förtjänar. :)

Rimligt pris annars tycker jag är 3000-4000SEK.
Ja grejen är att jag vill byta själv men måste få stämpeln på service boken. Sen måste man byta tändstiften utöver det du skrev där uppe på 2000 mil servicen. Yamaha center vill ha 8700 kr men nej tack till den offerten
 
Inbillar mig att det inte "bara" är en service utan de kollar över hojen och läser felkoder mm. Helt enkelt kollar så allt sitter på rätt plats och ordentligt mm.
Det är extremt sällan det har varit ett problem att saker på mina hojar att flyttat på sig till andra platser på hojen :va

Felkoder kan väl inte vara en utmaning att läsa ut, sitter det inte OBDII-uttag på hojen? Det gör det ju tom på frugans Tiger.
 
Ska det bytas tändstift också så är 4700 ett ok pris. Ska inte tjata men du har ju ingen garanti kvar så om du sparar kvitton från serviceinköp är detta samma som en stämpel i min värld.

Fan de e ju kul att serva ju! Det är en relation man har med sin motorcykel, den måste man underhålla. Kan inte bara köra hela tiden. Man måste se till att få garagetid med hojen också, annars kommer den att tröttna på en och byta ägare! Det är bådas ansvar att en relation ska funka och inte sluta i skilsmässa! Hohoh
 
Det är extremt sällan det har varit ett problem att saker på mina hojar att flyttat på sig till andra platser på hojen :va

Felkoder kan väl inte vara en utmaning att läsa ut, sitter det inte OBDII-uttag på hojen? Det gör det ju tom på frugans Tiger.
Har sett några och legat bakom en R1 på Mantorp som plötsligt hade mycket saker från motorn i underkåpan???
 
4700 lät helt ok enligt mig men ska tändstiften bytas utan att göra ventilkollen? (Tror det ingår i de 8700 från Yamaha)?
Själv ska jag tydligen betala 3900 kr för en ktm 690 2021 mellanservice (olja o filter). Det är dock galet dyrt o funderar på att skita i att garantin antaglen ryker ett år tidigare.
 
8700 lät mycket ändå, jag tror jag fick ett pris på 9000 på storservice på min viffer från någon Hondamek (ventilkollen är kräkjobbig på VTEC-VFR).
 
Det låter lite dyrt. Är det inte bara typ Olja + filter var 1000:e på Räkettan. Mitt tips är att du gör det själv.

Har du överhuvudtaget demonterat en luftburk och de variabla trumpeter som sitter på moderna sporthojar...?

Det är ingenting som går på fem minuter och det krävs för att komma åt tändspolar och de tändstift som ska bytas vid 2000 mil...och det ska helst inte göras av någon amatör som inte får ihop trumpetlänkaget efteråt...

4700 :- låter som ett helt OK pris.

Kontroll av ventilspel kommer först vid 4000 mil och det lär hamna på ungefär det dubbla priset, något dyrare om det mot förmodan måste justeras.
 
Har du överhuvudtaget demonterat en luftburk och de variabla trumpeter som sitter på moderna sporthojar...?
Om en 04:a räknas som modern: Ja annars Nej men tror inte det är raketforskning men inget en som inte har skruvat förut ska göra dock.
 
Last edited:
Ska det bytas tändstift också så är 4700 ett ok pris. Ska inte tjata men du har ju ingen garanti kvar så om du sparar kvitton från serviceinköp är detta samma som en stämpel i min värld.

Fan de e ju kul att serva ju! Det är en relation man har med sin motorcykel, den måste man underhålla. Kan inte bara köra hela tiden. Man måste se till att få garagetid med hojen också, annars kommer den att tröttna på en och byta ägare! Det är bådas ansvar att en relation ska funka och inte sluta i skilsmässa! Hohoh
Jag tänkte också på att garantin är slut och att jag fixar den själv istället men aah du har rätt. Jag fixar det själv, tack för dina svar :)
 
Har du överhuvudtaget demonterat en luftburk och de variabla trumpeter som sitter på moderna sporthojar...?

Det är ingenting som går på fem minuter och det krävs för att komma åt tändspolar och de tändstift som ska bytas vid 2000 mil...och det ska helst inte göras av någon amatör som inte får ihop trumpetlänkaget efteråt...

4700 :- låter som ett helt OK pris.

Kontroll av ventilspel kommer först vid 4000 mil och det lär hamna på ungefär det dubbla priset, något dyrare om det mot förmodan måste justeras.
Som sagt - det är mkt som skall monteras bort för att komma åt att byta stiften. Men är man metodisk och noggrann, så är det inte svårt. Ladda ner servicemanualen från nätet, och ta god tid på dig.
Gjorde precis 2000-mila servicen på min R1M -15.
 
Precis. Att demontera och sedan återmontera tank, luftburk och trumpeter är varken omöjligt eller svårt. Men det tar tid, även för en erfaren mekaniker som gjort det förr.

Kostnaden för ett simpelt oljebyte kan därför inte jämföras med en service som även innehåller tändstiftsbyte.
 
Själv ska jag tydligen betala 3900 kr för en ktm 690 2021 mellanservice (olja o filter). Det är dock galet dyrt o funderar på att skita i att garantin antaglen ryker ett år tidigare.

Måste man ta ut motorn ur ramen för att komma åt oljepluggen och filtret?
 
Som sagt - det är mkt som skall monteras bort för att komma åt att byta stiften. Men är man metodisk och noggrann, så är det inte svårt. Ladda ner servicemanualen från nätet, och ta god tid på dig.
Gjorde precis 2000-mila servicen på min R1M -15.
Vet du om det finns någon bra länk på youtube om hur man byter tändstiften ? Hade hjälpt som fan
 
Om åket har ABS, kan det vara bökigt att byta bromsvätska.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top