Triumph Tiger 955i 2001 Motorlampan lyser

Kahåen

Ny medlem
Gick med
30 May 2022
Hoj
Triumph Tiger 955i 2001
Idag började motorlampan lysa av oklar anledning, temperaturmätaren verkar vara död.

Någon som har någon idé var man kan börja kika?

Batteriet är från förra säsongen (inte från biltema), jag har inte kopplat ur batteriet nu och det har en spänning på 12,4V

Tacksam om någon kan förbarma sig.

Börja med att skaka fram ett elschema, där kan du se om temperaturmätaren och motorlampan har nå't med varandra att göra.

Håller med, fram med elschema.

Låter inte helt orimligt att motorlampan tänds för att temperaturen indikeras för högt eller avbrott i kretsen eller vid kortslutning.

Prova också att läsa ut felkoder. Det första jag hade kollat är tempgivaren med kontakt. Är en gammal hoj och kan vara lite oxid.

Instämmer med Hoztic. Gissar på oxid på sladdkontakt från temperaturmätaren. Det kan räcka med att dela kontakten och sätta ihop kontakten igen för få bort oxid och få kontakt igen.
Lyckas du fixa temperaturmätaren kan det ta tre (3) starter från kall motor innan motorlampan slocknar.

Motorlampan tänds när något inte är som det ska vara....och efter man fixat felet kan det ta tre starter innan den slocknar.

Instämmer med Hoztic. Gissar på oxid på sladdkontakt från temperaturmätaren. Det kan räcka med att dela kontakten och sätta ihop kontakten igen för få bort oxid och få kontakt igen.
Lyckas du fixa temperaturmätaren kan det ta tre (3) starter från kall motor innan motorlampan slocknar.

Motorlampan tänds när något inte är som det ska vara....och efter man fixat felet kan det ta tre starter innan den slocknar.
Ah, ok.
Dum fråga: kommer man åt kontakten? Eller måste man demontera tanken? ?
Jag har stirrat på sprängskisser och blir inte riktigt klok på var jag hittar den.

Ah, ok.
Dum fråga: kommer man åt kontakten? Eller måste man demontera tanken? ?
Jag har stirrat på sprängskisser och blir inte riktigt klok på var jag hittar den.
Jag tror du måste skruva loss tanken och lyfta upp tanken lite för att komma åt sladden från tempmätaren till "kabelhärvan".
Och när du gör det kolla att det inte är dålig kontakt för sladden vid tempmätaren. => dvs Dra loss och sätt tillbaka.

Jag tror du måste skruva loss tanken och lyfta upp tanken lite för att komma åt sladden från tempmätaren till "kabelhärvan".
Och när du gör det kolla att det inte är dålig kontakt för sladden vid tempmätaren. => dvs Dra loss och sätt tillbaka.
Ja, jag har förstått det nu.

fanihelvetesatan.

Ja, jag har förstått det nu.

fanihelvetesatan.
Var faktiskt inte så svårt. Har själv bytt hastighetsmätaren nere vid framhjulet på Sprint RS -01 och sladden från hastighetsmätaren anslöt med kontakt till kabelhärvan under tanken.

(Har du samma typ av hastighetsmätare, smörj den snurrande "magnetringen" med nytt fett varje gång du ändå har av framhjulet för däckbyte. Så slipper du byta hastighetsmätaren på framhjulsaxeln.)

Var faktiskt inte så svårt. Har själv bytt hastighetsmätaren nere vid framhjulet på Sprint RS -01 och sladden från hastighetsmätaren anslöt med kontakt till kabelhärvan under tanken.

(Har du samma typ av hastighetsmätare, smörj den snurrande "magnetringen" med nytt fett varje gång du ändå har av framhjulet för däckbyte. Så slipper du byta hastighetsmätaren på framhjulsaxeln.)

Jo, men jag kommer att behöva stå under ett paraply....

Har det löst sig? Ser ut att vara samma som jag har, både dator, MC 1000 och givare. Då kanske det här sidan kan vara till hjälp vid felsökning.
Hur och vad som ska lossa vet jag inte men på Daytonan måste framkåpan, lysena och instrument lossas för att byta den.
Om du inte släcker MIL med datorn går det att köra tre värmecykler när felet är borta så släcks lampan.
- Kylvätskan måste nå 72 grader eller mer
- Temperaturen måste höjts minst 23 grader innan 72 grader nås
- Datorn måste få en "controlled power-down sequence" vilket jag gissar betyder att man slår av tändningen och låter den uppdatera det senaste utan avbrott.

Kyltempgivare.jpg

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back