Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....

Ointressant hoj för de flesta, men den här skulle krossa Goldwingen i mitten av åttiotalet, vilket den inte gjorde, men Yamaha utvecklade motorn, som en halv V-8 för denna hoj. Samma motor hamnade sen i V-Max, som ostrypt gav äkta 145 hk. Fatta vad coolt med en sån här som jänkarsmattrar iväg vid rödljuset och hänger av alla andra
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Mja, både och...
Monkeyfanatikerna skulle få hjärnblödning, och ska man bygga elektriskt är det lika bra att börja från scratch så man får bygga runt batteri/elmotor, så man får ner vikten så lågt som möjligt.

Men en elektrisk med "retro-monkey-look" skulle man ju kunna bygga, med en tankdummy som får agera bagageutrymme för skäggoljan, surdegsbrödet och vinet.
(ja, jag antar att Hipsters var målgruppen)
Tänkte som en retrocool hoj för korta glassturer och kanske sommarpendlare för stadsbor. Begränsat behov av räckvidd (vem orkar köra > 10 mil på en monkey?) och effekt borde innebära att det skulle gå att bygga nåt vettigt som inte väger bly.
Dessuton tror jag att få skulle sakna gräsklipparmotorn. Även inbitna ice-fanatiker. ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tänkte som en retrocool hoj för korta glassturer och kanske sommarpendlare för stadsbor. Begränsat behov av räckvidd (vem orkar köra > 10 mil på en monkey?) och effekt borde innebära att det skulle gå att bygga nåt vettigt som inte väger bly.
Dessuton tror jag att få skulle sakna gräsklipparmotorn. Även inbitna ice-fanatiker. ?

Ja, retrolooken och coolheten måste på något sätt bevaras.

Jag tänkte direkt husbilsmoppe.
Husbil är ju jättebra om man gillar att sitta fast där man tänker sova, för man tar ju inte in blomlådorna, river staketet och altanen för att åka på bolaget och köpa en kvarting speciellt många gånger innan det blir tröttsamt.

Med en elektrisk monkey med 5-10 mils räckvidd så klarar man ju det behovet, och den ryms i det såkallade "garaget" på husbilen.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag antar att kulturlösa människor med dålig musiksmak inte förstår det coola i det, men jag gillar det.
Det är ju inte som om priset är särskilt uppblåst heller.

Näe, jag förstår inte på vilket sätt det skulle höja priset alls faktiskt?
Var han känd för att ta väl hand om sina hojar?
Varför köpte/sålde han hoj på Biscaya?
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Näe, jag förstår inte på vilket sätt det skulle höja priset alls faktiskt?
Var han känd för att ta väl hand om sina hojar?
Varför köpte/sålde han hoj på Biscaya?
Saxat från annonstexten:
"Izzy Stradlin, också känd under namnet Jeffrey Isbell och gitarrist i Guns n Roses, hade flickvän i Göteborg på 90-talet. Han var den som först köpte denna SportTourer av Biscaya i Alingsås. (se garantibeviset på bild) Han sålde den vidare till välkänd Ducatiprofil som vässade upp den."
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Näe, jag förstår inte på vilket sätt det skulle höja priset alls faktiskt?
Var han känd för att ta väl hand om sina hojar?
Varför köpte/sålde han hoj på Biscaya?
Nu menade jag inte att priset borde vara högre, men jag tycker att man ser att vissa tar alla ursäkter att sätta ett högre pris på sina hojar. Den här säljaren verkade mest bara vilja nämna det som en rolig kuriosa, vilket jag kände var uppfriskande.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Tips till Tammer:

Om det är en hoj du är seriöst intresserad av, ring upp säljaren och prata lite. Priset kan bedömas först efter att du fått en välgrundad uppfattning om vad det är för hoj och för säljare.

Ofta har såklart säljaren höftat till med priset, men är man bara ohövlig och försöker pruta det första man gör reagerar många med att bara ge fingret och lägga på.

Om man däremot väntar med prisdiskussionen så etablerar man en dialog, man får mer på fötterna och säljaren blir också mer välvilligt inställd och kanske själv kommer fram till att man lade sig lite högt nu när man har en seriös spekulant i andra ändan.
Ohövlig ska man aldrig vara. Jag ser dock inget fel i att pruta i mejl eller på telefon på en hoj som annonserats ut i två veckor utan att bli såld. Man kan visa intresse men samtidigt påpeka att priset känns fel. Typ: " kan vi diskutera ett pris runt X antal kr så är jag intresserad". Säljaren kan acceptera eller komma med motbud, konstigare behöver det inte vara.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det inte den där spondonsuzukin som utannonserades rätt billigt för nåt år sedan och som vi diskuterade här på sporthoj?
Sen blev det väl budgivning och inte lika billigt men fortfarande en bra bit från sexsiffrigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ahh, den tiden motorerna växte ifrån gummi-ramarna, så man var tvungen att köpa bättre ram för att hålla sig på vägen...

Ja, det vore ju inte dumt om något dödsbo städade fram en sån "okänd udda motorcykel" och man fick chansen att köpa tokbilligt för att dom inte vet vad det är....

"Spondon, men det står ju Suzuki på motorn, det måste vara något hemmabygge"
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Till skillnad från de flesta på detta forum så har jag nu faktiskt köpt en hoj, min gamla favorit cb 400. Nu mer besiktningsbefriad, skattefri och nästan noll i försäkringskostnad. Jag ser fram mot en sommar av ombyggnad, miniblinkers och höjt styre. Borttagna skärmar och högt styre är närmast självklarheter. Förutom mitt projekt med min gamla Suzuki GT 125.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top