Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Perfekt språkbruk om man INTE vill bli av med grejerna: "Priset är inget att snacka om har du inte dem pengarna så slösa inte min eller din egen tid"
Många verkar fortfarande tro att det är säljarnas marknad på Blocket. Verkligheten kommer väl förr eller senare att uppenbara sig för dessa stöddiga säljare.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Skulle jag sälja en skulle jag lägga ut den för 12-15000kr beroende på skick, och sannolikt få den såld ganska kvickt. Men många resonerar tydligen inte så...
:) Snälla tammer du köper ju inget för allt är för dyrt så hur i hela h-vete skulle du kunna ha nåt att sälja billigare än alla andra ? Den ekvationen går inte ihop aldrig någonsin för du måste ha en hoj att sälja om du ska lyckas med den :va:krama
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
:) Snälla tammer du köper ju inget för allt är för dyrt så hur i hela h-vete skulle du kunna ha nåt att sälja billigare än alla andra ? Den ekvationen går inte ihop aldrig någonsin för du måste ha en hoj att sälja om du ska lyckas med den :va:krama
Tro inte på allt du läser, många här verkar avsky mig och hittar på alla möjliga lögner. Du har ju varit här på Sporthoj längre än jag och borde veta att jag har haft fem hojar, fyra moppar och minst 10 bilar genom åren. Alla har jag köpt och sålt, på det ena eller andra sättet. Precis som alla andra vill jag undvika att bli lurad, att köpa fel objekt eller att göra andra usla affärer. Vilket man ändå gör då och då, hur noga man än försöker.
Frånsett det är jag usel som affärsman, säljer alltid betydligt billigare än jag köper. Har jag köpt en hoj, eller bil för den delen, så säljer jag den alltid avsevärt billigare än jag köpt den för. En ren principsak, den måste ju ha förlorat en del i värde under tiden jag använt den. Eller hur? Slitage, åldrande och sånt. Dessutom vill jag snabbt bli av med objektet, har jag bestämt mig för att sälja ar detta viktigare än att få ut maximalt pris. Till skillnad mot många andra säljare på Blocket.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varför skulle man vilja köpa en 2 år gammal Monkey, med den gamla motorn och med 4-växlade lådan om man för 46900:- kan köpa en 2022a med nya motorn och den nya 5-växlade lådan?

Blocket.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tips till Tammer:

Om det är en hoj du är seriöst intresserad av, ring upp säljaren och prata lite. Priset kan bedömas först efter att du fått en välgrundad uppfattning om vad det är för hoj och för säljare.

Ofta har såklart säljaren höftat till med priset, men är man bara ohövlig och försöker pruta det första man gör reagerar många med att bara ge fingret och lägga på.

Om man däremot väntar med prisdiskussionen så etablerar man en dialog, man får mer på fötterna och säljaren blir också mer välvilligt inställd och kanske själv kommer fram till att man lade sig lite högt nu när man har en seriös spekulant i andra ändan.

Även om det står 15’ i annonstexten så kanske den säljs för 10’.

Till någon annan.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tips till Tammer:

Om det är en hoj du är seriöst intresserad av, ring upp säljaren och prata lite. Priset kan bedömas först efter att du fått en välgrundad uppfattning om vad det är för hoj och för säljare.

Ofta har såklart säljaren höftat till med priset, men är man bara ohövlig och försöker pruta det första man gör reagerar många med att bara ge fingret och lägga på.

Om man däremot väntar med prisdiskussionen så etablerar man en dialog, man får mer på fötterna och säljaren blir också mer välvilligt inställd och kanske själv kommer fram till att man lade sig lite högt nu när man har en seriös spekulant i andra ändan.

Även om det står 15’ i annonstexten så kanske den säljs för 10’.

Till någon annan.


Jag håller med dig. Någon som bara skickar email med ett skambud skulle jag aldrig få för mig att ens bry mig om att svara på.
Men är någon seriöst intresserad och att man kan diskutera så brukar man komma överens.
Sen är jag alltid ärlig i hur jag beskriver det jag säljer och upplyser om alla eventuella fel/skador/repor och gör dom medveten om att priset är färdig diskuterat efter första prutrundan.
Allt jag har sålt har första som kommit och kolla alltid köpt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför skulle man vilja köpa en 2 år gammal Monkey, med den gamla motorn och med 4-växlade lådan om man för 46900:- kan köpa en 2022a med nya motorn och den nya 5-växlade lådan?
När slutade dom med Hög/Låg lådan?
Det var ju något av det fiffigaste med orginal monkeys
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Monkeyn känns ju som ett perfekt objekt att elektrifiera. Men Honda har ju inte gjort många rätt sen 2005 nångång.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Monkeyn känns ju som ett perfekt objekt att elektrifiera. Men Honda har ju inte gjort många rätt sen 2005 nångång.
Mja, både och...
Monkeyfanatikerna skulle få hjärnblödning, och ska man bygga elektriskt är det lika bra att börja från scratch så man får bygga runt batteri/elmotor, så man får ner vikten så lågt som möjligt.

Men en elektrisk med "retro-monkey-look" skulle man ju kunna bygga, med en tankdummy som får agera bagageutrymme för skäggoljan, surdegsbrödet och vinet.
(ja, jag antar att Hipsters var målgruppen)
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
en elektrisk med "retro-monkey-look" skulle man ju kunna bygga, med en tankdummy som får agera bagageutrymme för skäggoljan, surdegsbrödet och vinet.
(ja, jag antar att Hipsters var målgruppen)
Byt ut vin mot suröl från något mikrobryggeri alternativt hemmagjord IPA så är du hemma!
Mvh skäggis som gillar IPA och surdegsbröd. :2cool
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Byggaren fanns här förr, byggde ngn Apriliachopper. Den här var rätt snygg ändå, gillar att han fått dit Yamahas Speed block på ett innovativt sätt.

Den där var ju faktiskt riktigt skitsnygg, några smådetaljer som jag inte tyckte om bara.

Istället för att bygga om en modern hoj till att se ut som en gammal caferacer så började han på en gammal hoj och byggde en modern caferacer
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När fanns det? Aldrig sett. Chappy däremot. Och vissa gamla Super Cub.
Det ser ut som om jag minns fel, eller så var det något hembygge jag såg/körde på en camping någon gång på slutet av 70 talet.

Jag var helt säker på att det var en Monkey, men när jag kollar så ser det ut att ha varit motorn från en Trail90 på den, jag minns med säkerhet att det las i lågväxel innan vi ungar fick köra den.

Ägaren var en Tysk turist, som IOFS had byggt sin husbil själv också, så det är väl inte otroligt att han hade byggt ihop en Monkey från diverse heller.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top