Köp av mc, tips tack.

Varför sälja?

Har man lagt ut 30' eller sådär, så kan man ju lika gärna ha kvar den till den är helt slut och sen komplettera med fler än en hoj.

Och det kan man även om man har oturen att bo i lägenhet, sådeså.

Köp, kör, komplettera..
Vad tror du är dem gjorda för att köras året runt 9-10 mil om dagen och plocka mil som om man pendlade Med bil
 
Vad tror du är dem gjorda för att köras året runt 9-10 mil om dagen och plocka mil som om man pendlade Med bil
Det tror jag säkert.

Men de riktiga pendlingsfantomerna är väl @doolar och @Tegel1432 som åker i ur och skur.
Jag kör inte mer än 75 mil i veckan under perioden mars-november. Så ska det sägas att det växlas mellan olika tvåhjulingar beroende på väderlek.
Är markant mycket mindre brydd om min XTZ750 än om jag skulle börja salta ihjäl Tracern till exempel.

Men byt olja lite oftare än intervall och smörj kedjan regelbundet så blir det nog bra.

Kul att lägga mil ju!
 
Det tror jag säkert.

Men de riktiga pendlingsfantomerna är väl @doolar och @Tegel1432 som åker i ur och skur.
Jag kör inte mer än 75 mil i veckan under perioden mars-november. Så ska det sägas att det växlas mellan olika tvåhjulingar beroende på väderlek.
Är markant mycket mindre brydd om min XTZ750 än om jag skulle börja salta ihjäl Tracern till exempel.

Men byt olja lite oftare än intervall och smörj kedjan regelbundet så blir det nog bra.

Kul att lägga mil ju!
Jag kör egentligen inte så himla många mil, mellan 800 - 1500 per år, det varierar beroende av resor och så. Däremot kör jag ju året runt om det inte är snorhalt, vilket här i Malmö innebär att jag åker med frugan eller lånar en bil på jobbet några dagar per vinter pga halkan.

Ang. mil på hoj så går det ju på bägge hållen liksom, visst, jag betalade ungefär hälften för min fullservade BMW än vad jag betalat för en av samma årsmodell men med 3000 mil istället för 7200 mil. Å andra sidan får jag väl lika dåligt betalt den dagen jag ska sälja den. Men den stora maffiga värdeminskningen? Den tog första ägaren som vanligt, plus en hel del till pga cirka 4000 mil mer än vad gemene man vill köpa.
 
Jag kör egentligen inte så himla många mil, mellan 800 - 1500 per år, det varierar beroende av resor och så. Däremot kör jag ju året runt om det inte är snorhalt, vilket här i Malmö innebär att jag åker med frugan eller lånar en bil på jobbet några dagar per vinter pga halkan.

Ang. mil på hoj så går det ju på bägge hållen liksom, visst, jag betalade ungefär hälften för min fullservade BMW än vad jag betalat för en av samma årsmodell men med 3000 mil istället för 7200 mil. Å andra sidan får jag väl lika dåligt betalt den dagen jag ska sälja den. Men den stora maffiga värdeminskningen? Den tog första ägaren som vanligt, plus en hel del till pga cirka 4000 mil mer än vad gemene man vill köpa.
Samma här, 1000-1500 mil men kör året runt. Har aldrig råkat ut för något katastrofalt fel men vanliga slitagedelar behöver bytas.

Jag har ingen milnojja på hojar, i vart fall inte på japanska hojar. De tuffar och går bara de får lite ny olja ibland.
 
Vad säger ni som kör hoj så mycket att på 16 månader har kört 2153 mil??? Är inte det mycket såg bara en hoj från senaste besikt och dagens mil.
 
Känns som att det är nåt skumt… H*n har säkert skruvat upp mätaren för att få mindre betalt.
Helt ärligt vad säger man? Den är förvisso bra servad och allt det där men ändå är det väl lite att ta i med milen. Den har pendlat 9 mil om dagen hem-jobb
 
Noja inte för mycket. Köp en med lågt miltal nu för det finns andra som också nojar över det. Du kommer ändå byta cykel några gånger innan du hittar hem.

Det viktiga är att köpa något så man får köra och komma fram till vilken körning man faktiskt gör och skaffa rätt motorcyklar till det.
 
Noja inte för mycket. Köp en med lågt miltal nu för det finns andra som också nojar över det. Du kommer ändå byta cykel några gånger innan du hittar hem.

Det viktiga är att köpa något så man får köra och komma fram till vilken körning man faktiskt gör och skaffa rätt motorcyklar till det.
Det är precis som med bilar. Vad man än har så vill man ha något annat. Och när man har köpt den så kommer man på vad man egentligen vill ha, osv, osv.
 
Men han har en intressant tankegång.
Kanske är redan avhandlat någon annanstans, men när är en hoj "slut"?

Om den inte klotas, utan bara helt enkelt lägger sig på sidan och sluter ögonen.

Är det rimligt att gissa på 12000 mil?
Vad ger sig först - motor, materialutmattning i ram, eller undrar vad som är den svagaste punkten.
 
Men han har en intressant tankegång.
Kanske är redan avhandlat någon annanstans, men när är en hoj "slut"?

Om den inte klotas, utan bara helt enkelt lägger sig på sidan och sluter ögonen.

Är det rimligt att gissa på 12000 mil?
Vad ger sig först - motor, materialutmattning i ram, eller undrar vad som är den svagaste punkten.
Om man får generalisera och gissa så skulle jag säga att ramen på en gathoj är nästan outslitlig. En välskött motor som går långa sträckor tror jag pinnar på 15-20k mil innan större renovering.

Hojar som inte har samlingsvärde brukar ju skrotas när det blir svårt och dyrt att få tag i delar. Då det är billigare att bara köpa en bättre begagnad och köra på. Så reparationer över 20k sek lönar sig sällan på gamla pendlingsmaskiner.
 
Men han har en intressant tankegång.
Kanske är redan avhandlat någon annanstans, men när är en hoj "slut"?

Om den inte klotas, utan bara helt enkelt lägger sig på sidan och sluter ögonen.

Är det rimligt att gissa på 12000 mil?
Vad ger sig först - motor, materialutmattning i ram, eller undrar vad som är den svagaste punkten.
Det varierar ju kraftigt med modeller.
En kinahoj räcker väl 150 mil med lite tur. Motorn rasar.
En KTM borde väl hålla flera tusen mil. Motorn rasar.
En japansk touringhoj, flera tiotusentals mil, om inte hundratusentals mil. Föraren storknar. :hihi
Förutsatt att hojarna servas som de ska då.
 
Kommer använda hojen till kortare rundor. Kanske en sväng genom stan, ut på en 70km/h kurvig sträcka och kanske något mer. Frågan är om man ska satsa på v-twin eller rad4:a? Inget större än 800cc och billig att äga samt ABS är ett plus
 
Kommer använda hojen till kortare rundor. Kanske en sväng genom stan, ut på en 70km/h kurvig sträcka och kanske något mer. Frågan är om man ska satsa på v-twin eller rad4:a? Inget större än 800cc och billig att äga samt ABS är ett plus
Motorkonfigurationen är tekniskt irrelevant för det. Välj det du tycker känns bäst.
 
Motorkonfigurationen är tekniskt irrelevant för det. Välj det du tycker känns bäst.
Förstår, men ljudet är också lite speciellt. Twinnen låter gott på låga varv men 4:an känns som att man behöver komma upp i varv eller köra på 2:an för att få till den goa soundet
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top