Köp av mc, tips tack.

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Varför sälja?

Har man lagt ut 30' eller sådär, så kan man ju lika gärna ha kvar den till den är helt slut och sen komplettera med fler än en hoj.

Och det kan man även om man har oturen att bo i lägenhet, sådeså.

Köp, kör, komplettera..
Vad tror du är dem gjorda för att köras året runt 9-10 mil om dagen och plocka mil som om man pendlade Med bil
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Vad tror du är dem gjorda för att köras året runt 9-10 mil om dagen och plocka mil som om man pendlade Med bil
Det tror jag säkert.

Men de riktiga pendlingsfantomerna är väl @doolar och @Tegel1432 som åker i ur och skur.
Jag kör inte mer än 75 mil i veckan under perioden mars-november. Så ska det sägas att det växlas mellan olika tvåhjulingar beroende på väderlek.
Är markant mycket mindre brydd om min XTZ750 än om jag skulle börja salta ihjäl Tracern till exempel.

Men byt olja lite oftare än intervall och smörj kedjan regelbundet så blir det nog bra.

Kul att lägga mil ju!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det tror jag säkert.

Men de riktiga pendlingsfantomerna är väl @doolar och @Tegel1432 som åker i ur och skur.
Jag kör inte mer än 75 mil i veckan under perioden mars-november. Så ska det sägas att det växlas mellan olika tvåhjulingar beroende på väderlek.
Är markant mycket mindre brydd om min XTZ750 än om jag skulle börja salta ihjäl Tracern till exempel.

Men byt olja lite oftare än intervall och smörj kedjan regelbundet så blir det nog bra.

Kul att lägga mil ju!
Jag kör egentligen inte så himla många mil, mellan 800 - 1500 per år, det varierar beroende av resor och så. Däremot kör jag ju året runt om det inte är snorhalt, vilket här i Malmö innebär att jag åker med frugan eller lånar en bil på jobbet några dagar per vinter pga halkan.

Ang. mil på hoj så går det ju på bägge hållen liksom, visst, jag betalade ungefär hälften för min fullservade BMW än vad jag betalat för en av samma årsmodell men med 3000 mil istället för 7200 mil. Å andra sidan får jag väl lika dåligt betalt den dagen jag ska sälja den. Men den stora maffiga värdeminskningen? Den tog första ägaren som vanligt, plus en hel del till pga cirka 4000 mil mer än vad gemene man vill köpa.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag kör egentligen inte så himla många mil, mellan 800 - 1500 per år, det varierar beroende av resor och så. Däremot kör jag ju året runt om det inte är snorhalt, vilket här i Malmö innebär att jag åker med frugan eller lånar en bil på jobbet några dagar per vinter pga halkan.

Ang. mil på hoj så går det ju på bägge hållen liksom, visst, jag betalade ungefär hälften för min fullservade BMW än vad jag betalat för en av samma årsmodell men med 3000 mil istället för 7200 mil. Å andra sidan får jag väl lika dåligt betalt den dagen jag ska sälja den. Men den stora maffiga värdeminskningen? Den tog första ägaren som vanligt, plus en hel del till pga cirka 4000 mil mer än vad gemene man vill köpa.
Samma här, 1000-1500 mil men kör året runt. Har aldrig råkat ut för något katastrofalt fel men vanliga slitagedelar behöver bytas.

Jag har ingen milnojja på hojar, i vart fall inte på japanska hojar. De tuffar och går bara de får lite ny olja ibland.
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Vad säger ni som kör hoj så mycket att på 16 månader har kört 2153 mil??? Är inte det mycket såg bara en hoj från senaste besikt och dagens mil.
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Känns som att det är nåt skumt… H*n har säkert skruvat upp mätaren för att få mindre betalt.
Helt ärligt vad säger man? Den är förvisso bra servad och allt det där men ändå är det väl lite att ta i med milen. Den har pendlat 9 mil om dagen hem-jobb
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Noja inte för mycket. Köp en med lågt miltal nu för det finns andra som också nojar över det. Du kommer ändå byta cykel några gånger innan du hittar hem.

Det viktiga är att köpa något så man får köra och komma fram till vilken körning man faktiskt gör och skaffa rätt motorcyklar till det.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Noja inte för mycket. Köp en med lågt miltal nu för det finns andra som också nojar över det. Du kommer ändå byta cykel några gånger innan du hittar hem.

Det viktiga är att köpa något så man får köra och komma fram till vilken körning man faktiskt gör och skaffa rätt motorcyklar till det.
Det är precis som med bilar. Vad man än har så vill man ha något annat. Och när man har köpt den så kommer man på vad man egentligen vill ha, osv, osv.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Men han har en intressant tankegång.
Kanske är redan avhandlat någon annanstans, men när är en hoj "slut"?

Om den inte klotas, utan bara helt enkelt lägger sig på sidan och sluter ögonen.

Är det rimligt att gissa på 12000 mil?
Vad ger sig först - motor, materialutmattning i ram, eller undrar vad som är den svagaste punkten.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men han har en intressant tankegång.
Kanske är redan avhandlat någon annanstans, men när är en hoj "slut"?

Om den inte klotas, utan bara helt enkelt lägger sig på sidan och sluter ögonen.

Är det rimligt att gissa på 12000 mil?
Vad ger sig först - motor, materialutmattning i ram, eller undrar vad som är den svagaste punkten.
Om man får generalisera och gissa så skulle jag säga att ramen på en gathoj är nästan outslitlig. En välskött motor som går långa sträckor tror jag pinnar på 15-20k mil innan större renovering.

Hojar som inte har samlingsvärde brukar ju skrotas när det blir svårt och dyrt att få tag i delar. Då det är billigare att bara köpa en bättre begagnad och köra på. Så reparationer över 20k sek lönar sig sällan på gamla pendlingsmaskiner.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men han har en intressant tankegång.
Kanske är redan avhandlat någon annanstans, men när är en hoj "slut"?

Om den inte klotas, utan bara helt enkelt lägger sig på sidan och sluter ögonen.

Är det rimligt att gissa på 12000 mil?
Vad ger sig först - motor, materialutmattning i ram, eller undrar vad som är den svagaste punkten.
Det varierar ju kraftigt med modeller.
En kinahoj räcker väl 150 mil med lite tur. Motorn rasar.
En KTM borde väl hålla flera tusen mil. Motorn rasar.
En japansk touringhoj, flera tiotusentals mil, om inte hundratusentals mil. Föraren storknar. :hihi
Förutsatt att hojarna servas som de ska då.
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Kommer använda hojen till kortare rundor. Kanske en sväng genom stan, ut på en 70km/h kurvig sträcka och kanske något mer. Frågan är om man ska satsa på v-twin eller rad4:a? Inget större än 800cc och billig att äga samt ABS är ett plus
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kommer använda hojen till kortare rundor. Kanske en sväng genom stan, ut på en 70km/h kurvig sträcka och kanske något mer. Frågan är om man ska satsa på v-twin eller rad4:a? Inget större än 800cc och billig att äga samt ABS är ett plus
Motorkonfigurationen är tekniskt irrelevant för det. Välj det du tycker känns bäst.
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Motorkonfigurationen är tekniskt irrelevant för det. Välj det du tycker känns bäst.
Förstår, men ljudet är också lite speciellt. Twinnen låter gott på låga varv men 4:an känns som att man behöver komma upp i varv eller köra på 2:an för att få till den goa soundet
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top