MC-mässan On-tour 2022

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Idag kom möjligheten att boka provkörningar under MC-mässan On-tour. Det verkar som att vissa cyklar bokas snabbt. Jag nöjde mig med att boka in fyra stycken till Gillinge den 21:a maj.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Idag kom möjligheten att boka provkörningar under MC-mässan On-tour. Det verkar som att vissa cyklar bokas snabbt. Jag nöjde mig med att boka in fyra stycken till Gillinge den 21:a maj.
Tack för påminnelsen ? Vi är 50-60 pers från min grupp som drar dit på spektaklet och ska genast infa dom om biljettsläppet ?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ser ut som ett intressant evenemang, men jag har inte riktigt fastnat för att jag skall betala för att få provköra något jag vill köpa, i 15 min eller vad det nu var.
Är jag gammaldags?

 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ser ut som ett intressant evenemang, men jag har inte riktigt fastnat för att jag skall betala för att få provköra något jag vill köpa, i 15 min eller vad det nu var.
Är jag gammaldags?

Nä, du är inte gammaldags. Jag tycker lite som dig "det är dum som betalar"... Men är väl ett sätt att bekosta kalaset då inträdet är gratis för de som inte vill provköra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ser ut som ett intressant evenemang, men jag har inte riktigt fastnat för att jag skall betala för att få provköra något jag vill köpa, i 15 min eller vad det nu var.
Är jag gammaldags?


Det är för att annars skulle Amira boka alla provkörningstider och sälja dom på Facebook....

(Var det inte Amira hon hetta som sålde passtider?)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har inget emot att betala en liten slant för att kunna gå och studera det mesta som finns på marknaden på en och samma plats. Det går ju att besöka utan att betala om man bara vill titta och klämma.

Det motsvarar 5 liter bensin eller nåt...
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Jag har inget emot att betala en liten slant för att kunna gå och studera det mesta som finns på marknaden på en och samma plats. Det går ju att besöka utan att betala om man bara vill titta och klämma.

Det motsvarar 5 liter bensin eller nåt...

Kostar inte entrébiljetten 120kr?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har inget emot att betala en liten slant för att kunna gå och studera det mesta som finns på marknaden på en och samma plats. Det går ju att besöka utan att betala om man bara vill titta och klämma.

Det motsvarar 5 liter bensin eller nåt...

Fast för mig innebär det även resan och hotelnatt, så jag provkör nog hos mina lokala handlare istället.

Vilket jävla hån "Nu kommer MC mässan till dig" och så har dom tre orter varav stockholm är långst norrut.

Men det är väl som när en förening jag är med i la sitt årsmöte i Umeå, varpå en stockholmare kläckte ur sig "Nästa gång hoppas jag dom lägger mötet i stockholm, för det är ju så jävla långt för oss stockholmare att åka till Umeå"

Varpå en Umeåbo sävligt sa "Ja, det är ju tur för oss Umeåbor att det är så nära till stockholm"
Varpå stockholmaren höll med " Ja det är väl inte mer än 60mil för er va?"
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Tycker de kunde haft fler städer att välja på. Sitter inte och åker 20 mil enkel resa för att se några hojar1. Även på MC mässan har jag varit besviken då Sport segmentet är alldeles för liten i deras värld. Många har sagt att MC mässan i Finland är mycket bättre. Låter kanske grinig men det är mina åsikter.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Jag har inga planer på att byta hoj. Ingen speciell jag tänkt provköra heller. Men kommer nog åka dit och gå runt och titta på alla hojar.
Kul att det arrangeras igen
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Fast för mig innebär det även resan och hotelnatt, så jag provkör nog hos mina lokala handlare istället.
Även för mig som bor utanför en förort till Sveriges närmaste stad så innebär en provkörning av alla märken som finns på plats att jag måste åka ganska långt.

För de flesta i landet är det inte alltför jävla långt till någon av de tre platserna. Nu är det förstås en bit norr om Stockholm så de som bor på Södermalm lär inte orka dit.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Även för mig som bor utanför en förort till Sveriges närmaste stad så innebär en provkörning av alla märken som finns på plats att jag måste åka ganska långt.

För de flesta i landet är det inte alltför jävla långt till någon av de tre platserna. Nu är det förstås en bit norr om Stockholm så de som bor på Södermalm lär inte orka dit.

Vi (mitt ex) köpte en hundvalp i Borås för många många år sedan.
Vi satte oss i bilen på kvällen och (jag) körde ner, exets syrra ville åka med ner till Göteborg, så vi svängde förbi där först, och jag passade på att sova 1½ timme i bilen på en parkering, sedan köpte vi valpen, satte oss i bilen och (jag) körde hem.

Två månader senare skulle uppfödaren ha valpträff i Vårgårda, i samband med en hundutställning, så vi åkte dit.
Hon höll på att svimma när vi kom inpromenerandes, Göteborgarna som hade köpt valpar tyckte att det var för långt att åka till Vårgårda-träffen.

Jag sa "Tja, när du har träff såhär långt norrut, nästan i våra trakter är det ju klart att man kommer."

Första resan körde jag Umeå-Göteborg på 10 timmar.
Andra svängen tog lite över 10 timmar till Borås, för vi lämnade husvagnen där innan vi åkte till vårgårda...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag var på Gillingebanan idag och provade några olika motorcyklar. Först ut var en HD som var deras "överraskning" enligt bokningen. Det visade sig vara en Nightster. Ganska rapp i steget, men jag tror man får ont i armarna efter ett tag.
IMG_20220521_130249.jpg

Sen hade jag bokat glest så jag klämde in en CFmoto 800MT. Det var dagens positiva överraskning med gott om utrustning och rolig karaktär för en rimlig slant. Tyvärr funkade inte qs av okänd anledning, men det är väl en KTM-maskin så kvaliteten borde man kunna lita på...
IMG_20220521_133130.jpg
Multistrada V4S kändes klumpig efter kinesen, kilopriset är väl något högre.

IMG_20220521_134726.jpg

Energica Eve Ribelle hade tråkig motorkaraktär, typ linjär. Dessutom lät den precis som redskapet min tandläkare slipar tandsten med.
IMG_20220521_142607.jpg

Bäst knuff hade H2 SX, men jösses så ovillig att byta riktning.
IMG_20220521_151426.jpg
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Jag skrev detta redan någon annanstans, en annan tråd om eventet.
Jag försöker att se positivt när något väl händer och anordnas. Att klaga på att det kostar 120 kr för att få provköra 8 motorcyklar skulle jag inte ens tänka en tanke på att göra. Detta är en bransch som jag gärna stödjer med en struntslant. Det irriterar betydligt mer att en kaffe kostar 38 kr i stan.

Det lilla som irriterade mig på provkörningen i Malmö var stundtals skitmycket folk på banan. Men å andra sidan visar det på stort intresse för eventet. Bra i längden.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Riktig rolig tillställning.
Själv så fick jag akut habegär på Royal Enfield....
Jaså, du med? (y)
Var intresserad av Meteor, en liten stånka på endast 350 cc. Vet inte varför jag skulle ha en sådan, men den är söt. Fast den kändes faktiskt inte så speciell, så det blir ingen affär.

Sedan körde jag Interceptor (650) och den gillade jag skarpt. Fin körkänsla, ser rätt ut. Ett bra budgetalternativ till en Bonneville 900. Med budget menar jag främst att den är mycket billigare i inköp. Inte att den kändes tafflig eller så. Kan tyckas lite med bara 47 hästar, men det funkar faktiskt.

Dagen surprise blev Himalayan. 400 cc, 200 kg och 24 hästar - det borde ju vara helt fel. Men den var helmysig! Självklart inget för Autobahn. Inget acc-monster... men bra register och skön känsla att ge järnet och höra dunket från "alla" 24 hästarna. Antispinn? Nej, det behövs inte.... ;)

Men på smala 70-vägar och såklart på grusvägar bör den vara klockren. På med packningen och rulla i väg rakt ut i landet! Blev grymt sugen på en sådan. :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag hade förstås föredragit att kunna köra lite längre och sluppit köerna, men nu vet jag att jag vill prova en kinesisk mc igen. Utan dagens event hade jag aldrig tänkt tanken.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jaså, du med? (y)
Var intresserad av Meteor, en liten stånka på endast 350 cc. Vet inte varför jag skulle ha en sådan, men den är söt. Fast den kändes faktiskt inte så speciell, så det blir ingen affär.

Sedan körde jag Interceptor (650) och den gillade jag skarpt. Fin körkänsla, ser rätt ut. Ett bra budgetalternativ till en Bonneville 900. Med budget menar jag främst att den är mycket billigare i inköp. Inte att den kändes tafflig eller så. Kan tyckas lite med bara 47 hästar, men det funkar faktiskt.

Dagen surprise blev Himalayan. 400 cc, 200 kg och 24 hästar - det borde ju vara helt fel. Men den var helmysig! Självklart inget för Autobahn. Inget acc-monster... men bra register och skön känsla att ge järnet och höra dunket från "alla" 24 hästarna. Antispinn? Nej, det behövs inte.... ;)

Men på smala 70-vägar och såklart på grusvägar bör den vara klockren. På med packningen och rulla i väg rakt ut i landet! Blev grymt sugen på en sådan. :)
ju äldre man blir så tittar man allt mindre på effekten. 47 hk räcker långt då både Interceptor och Continental ger den härligt analoga känslan.

Men, den som fick mig att nästan betala på plats var Classic 350 med dubbelsadel. Långsamt och trögt men fullständigt underbar i sin enkelhet. Sambon gav tummen upp för köp så....

I nån mening kan man ju nästan motivera ett sånt inköp med tanke på dagens bensinpriser.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top